Bekijk volle/desktop versie : De inhoud van HRM/p&o beleid



11-02-2009, 16:49
Wie kan me hiermee helpen ??

Er moet minimaal aan de orde komen :

Waar houdt HRM/P&O-beleid zich mee bezig ?
Wie geeft invulling aan het HRM/p&O-beleid in organisaties ?

laat wat horen als je me hiermee kunt helpen.

Alvast bedankt

12-02-2009, 17:32


Als je nog boeken nodig hebt voor deze opleiding. Ik heb er dan een paar voor je!

12-02-2009, 17:54
Allround personeelsmanager
De opleiding Personeel en Arbeid (P&A) leidt je op tot een allround personeelsmanager. Je weet alles van zaken als werving en selectie, loopbaanbegeleiding, beoordeling van medewerkers, re-integratie en organisatieontwikkeling. Hierdoor help je managers om verantwoorde beslissingen te nemen en de juiste strategie te bepalen.

Als personeelsmanager sta je midden in de organisatie. Je bemiddelt bij conflicten en ondersteunt leidinggevenden bij personeelszaken en organisatievraagstukken. Je bent een volwaardige sparring partner van het management. Je adviseert en faciliteert op het brede terrein van P&O.

12-02-2009, 20:17

Citaat door RedouanAll:
Wie kan me hiermee helpen ??

Er moet minimaal aan de orde komen :

Waar houdt HRM/P&O-beleid zich mee bezig ?
Wie geeft invulling aan het HRM/p&O-beleid in organisaties ?

laat wat horen als je me hiermee kunt helpen.

Alvast bedankt

http://www.2reflect.nl/hrm.htm

HRM (Human Resources Management) is het stimuleren van mensen om hen beter te laten functioneren, waardoor de organisatie concurrentievoordeel kan bereiken.

Benaderingen
Er zijn veel definities en benaderingen van HRM. Belangrijke stromingen zijn:

Het Harvard-model is de 'zachte' variant van HRM: door mensen centraal te stellen functioneert de organisatie beter. Mensen hebben van nature een 'drive' om resultaten te bereiken (McGregor Y); HRM is faciliterend.

Het Michigan-model is de hardere variant van HRM: de organisatie met haar missie en strategie zijn bepalend; pas van daaruit zijn mensen een (belangrijke) factor. Mensen zijn van nature lui (McGregor X).

Zie ook Postmodernisme.

HRM versus personeelswerk
In tegenstelling tot personeelswerk (reactief) dient HRM onderdeel te zijn van de lange-termijn strategie die op topniveau wordt vastgesteld. In de praktijk is er zelden sprake van een dergelijk integraal HRM.