Bekijk volle/desktop versie : ‘Wedstrijd tegen Oranje is feest voor voetbal’



10-02-2009, 17:27
In Tunesië kijkt men met spanning vooruit naar de oefeninterland van de eigen helden tegen het ‘grote’ Nederlands elftal. De Noord-Afrikanen zijn zich bewust van de underdogrol tegen het Oranje van Bert van Marwijk, maar achten zich niet bij voorbaat kansloos. Bondscoach Humberto Coelho wil vooral genieten. “Een feest voor het voetbal”, zo omschrijft hij de confrontatie.

“Hoewel Nederland sterk is, zie ik dit als een mooie kans voor mijn spelers om vertrouwen op te doen”, zo laat de Portugees weten aan de vooravond van het duel in hoofdstad Tunis. “Onze wedstrijd zal een feest voor het voetbal zijn”, aldus Coelho, die al een strijdplan in gedachten heeft voor woensdagavond.

“We moeten als een collectief het ritme van de Nederlandse ploeg zien te breken. Het zal moeilijk worden”, beseft hij zich. “Het is zaak de hele wedstrijd geconcentreerd te blijven spelen. Robin van Persie en zijn teamgenoten zijn slim genoeg om fouten af te dwingen”, zo weet de Zuid-Europeaanse oefenmeester.

Hoe dat te voorkomen? “We moeten op z’n Tunesisch spelen. De bal snel rond laten gaan.” Voor de Afrikanen is het treffen vooral een voorbereiding op de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Kenia. “Voor tachtig procent staat mijn ploeg. De resterende twintig procent zoeken we tegen Nederland”, aldus Coelho.