Bekijk volle/desktop versie : Zwemdiploma halen? Amsterdam betaalt



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

09-02-2009, 11:37
Nederland is nog steeds een verzorgingsstaat, waar nieuwkomers van alles gratis krijgen.

Als ik op mijn school rondkijk, is Nederland nog steeds een verzorgingsstaat waar nieuwkomers van alles krijgen zonder dat er iets van ze wordt terugverwacht. Ik weet werkelijk niet wat ik hiervan moet vinden: is het luimakend gepamper, of juist het toppunt van beschaving?

Voorbeeld een. De gemeente Amsterdam betaalt voor ieder basisschoolkind een halfjaar schoolzwemles. Maar, aangezien de ouders op mijn school, grotendeels van allochtone komaf, het bekende anderhalf-jaar-lang-twee-keer-per-week-heen-en-weer-fietsen-naar-het-zwembad niet tot de opvoedingstaken vinden behoren, betaalt de gemeente voor hun kinderen desnoods twee jaar lang de schoolzwemles, inclusief gehuurde bus heen en terug naar het zwembad.

Ronselen

Geen kind gaat in Amsterdam van school zonder zwemdiploma, en zo hoort het ook. Juf sjouwt elke week mee en is daar een hele middag aan kwijt, die ze anders aan een leeslesje voor elk kind zou kunnen besteden.

Juf moet ook elke week tijd en energie steken in het ronselen van ouders die mee willen. Elke week moet één ouder van de zwemmers mee om te helpen, en, nu word ik echt boos, die ene ouder is dikwijls niet te vinden. Dan gaat de leesmoeder maar mee, en krijgen de derdegroepers weer geen leesbeurt.

Drempel

Voorbeeld twee.

Moet Amsterdam die kinderen maar laten verdrinken?Moeders die niet of nauwelijks Nederlands spreken, krijgen van de gemeente Amsterdam, op de school van hun kind, gratis Nederlandse les. Ik zie ze altijd zitten op woensdagochtend in het tussenlokaal en het ziet er oergezellig uit. Ik gun het ze van harte maar toch vind ik het een verkeerd signaal dat deze lessen niets kosten.

Ik weet het, als je een financiële bijdrage vraagt, vormt dat een drempel, en zal een aantal moeders niet meedoen. En dat benadeelt hun kinderen. We willen immers dat de moeders Nederlands leren opdat ze hun kind kunnen helpen met schoolwerk, en opdat ze tijdens het oudergesprek begrijpen waarover het gaat, en weten wat zij kunnen bijdragen aan schoolsucces voor hun kind.

En die zwemlessen, moet de gemeente Amsterdam zeggen: ‘In Nederland beschouwen we zwemles niet als een taak van de school, maar als een taak van de ouders’? Dat betekent, durf ik te zeggen als ik kijk naar mijn school, dat 90 procent van de allochtone kinderen geen zwemdiploma haalt. Moet Amsterdam die kinderen maar laten verdrinken?

Nee, Amsterdam rukt bussen aan en Amsterdamse juffen staan geduldig langs de badrand tot ook Habib en Chimena hun diploma hebben. Ik vind het het toppunt van beschaving, en tegelijk vind ik het helemaal niets.

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2602/Zwemdiploma_halen%3F_Amsterdam_betaalt

09-02-2009, 11:41


Hoor je dat Slaz?! Gratis zwemles.

09-02-2009, 11:43

Citaat door led_zeppelin:
Hoor je dat Slaz?! Gratis zwemles.


Je bent weer lekker bezig.

Ik weet overigens ook niet wat ik ervan moet vinden.

09-02-2009, 11:44
Het is een totaal uit de hand gelopen vorm van beschaving.

09-02-2009, 11:44


Zwemles, ik wil voetballes? .

09-02-2009, 11:44

Citaat:
Maar, aangezien de ouders op mijn school, grotendeels van allochtone komaf, het bekende anderhalf-jaar-lang-twee-keer-per-week-heen-en-weer-fietsen-naar-het-zwembad niet tot de opvoedingstaken vinden behoren.
Wat een walgelijk stigma.

09-02-2009, 11:45

Citaat door Prodigy:
Wat een walgelijk stigma.


Waarom?

09-02-2009, 11:47
mooi initiatief daar ga ik gebruik van maken

09-02-2009, 11:48

Citaat door Nabil19..:
mooi initiatief daar ga ik gebruik van maken



Intrekken, spreid, sluit.

Veel succes

09-02-2009, 11:51

Citaat door Prodigy:
Wat een walgelijk stigma.


Waarom mag men het beestje niet gewoon bij de naam noemen, werd ook altijd ontkent dat allochtonen de meeste rovers kweken, dat bleek sinds twee weken ook naar buiten te zijn gekomen dat dit dus wel gewoon zo is...

Iedereen weet het en niemand mag het hardop zeggen...

09-02-2009, 11:51

Citaat door LaPoekel:
Waarom?

Vind je 't zo'n cryptische constatering? Het lijkt me namelijk wel duidelijk waarom zoiets generaliserend is. Mevrouw zegt zomaar te weten wat wel/niet onder de opvoedingstaken van alle allochtone ouders geschaard kan worden. Aan hoogmoed en zelfoverschatting ontbreekt 't niet, nee.

09-02-2009, 11:52

Citaat door LaPoekel:
Intrekken, spreid, sluit.

Veel succes


is het ook zo dat als je nieuwe leden werft 25 euro per persoon op je bankrekening krijgt

09-02-2009, 11:52



Citaat door LaPoekel:
Je bent weer lekker bezig.

Ik weet overigens ook niet wat ik ervan moet vinden.

Die gratis zwemlessen vind ik wel prima. Dat halen en brengen vind ik onzin. Je kan toch fietsen. Is gezond.

09-02-2009, 11:55

Citaat door Horus:
Waarom mag men het beestje niet gewoon bij de naam noemen, werd ook altijd ontkent dat allochtonen de meeste rovers kweken, dat bleek sinds twee weken ook naar buiten te zijn gekomen dat dit dus wel gewoon zo is...

Iedereen weet het en niemand mag het hardop zeggen...

Je mag het beestje bij de naam noemen als daar een grond voor is. Dit zuigt mevrouw gewoon uit haar duim. Mensen verwachten zomaar dingen te kunnen roepen zonder daarvoor tot verantwoordingen geroepen te worden.

Heb zelf m'n hele jeugd zowat op zowel zwemmen als voetbal gezeten; samen zo ongeveer 4x per week heen en weer rijden voor een aantal jaar. Ben elke keer door m'n ouders afgezet en opgehaald. M'n zusjes en andere familieleden idem.
Hoppa, stigma onderuitgehaald.

09-02-2009, 11:56

Citaat door Prodigy:
Vind je 't zo'n cryptische constatering? Het lijkt me namelijk wel duidelijk waarom zoiets generaliserend is. Mevrouw zegt zomaar te weten wat wel/niet onder de opvoedingstaken van alle allochtone ouders geschaard kan worden. Aan hoogmoed en zelfoverschatting ontbreekt 't niet, nee.


Blijkbaar brengen die ouders hun kinderen niet naar zwemles en moet de school het weer opknappen. Ik vind dat niet correct. Ouders moeten ook moeite te doen, het zijn tenslotten hun kinderen. De columnschrijfster constateert dat dit allochtone ouders zijn. Wat moet ze anders concluderen?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12