LaPoekel
09-02-2009, 11:37
Nederland is nog steeds een verzorgingsstaat, waar nieuwkomers van alles gratis krijgen.
Als ik op mijn school rondkijk, is Nederland nog steeds een verzorgingsstaat waar nieuwkomers van alles krijgen zonder dat er iets van ze wordt terugverwacht. Ik weet werkelijk niet wat ik hiervan moet vinden: is het luimakend gepamper, of juist het toppunt van beschaving?
Voorbeeld een. De gemeente Amsterdam betaalt voor ieder basisschoolkind een halfjaar schoolzwemles. Maar, aangezien de ouders op mijn school, grotendeels van allochtone komaf, het bekende anderhalf-jaar-lang-twee-keer-per-week-heen-en-weer-fietsen-naar-het-zwembad niet tot de opvoedingstaken vinden behoren, betaalt de gemeente voor hun kinderen desnoods twee jaar lang de schoolzwemles, inclusief gehuurde bus heen en terug naar het zwembad.
Ronselen
Geen kind gaat in Amsterdam van school zonder zwemdiploma, en zo hoort het ook. Juf sjouwt elke week mee en is daar een hele middag aan kwijt, die ze anders aan een leeslesje voor elk kind zou kunnen besteden.
Juf moet ook elke week tijd en energie steken in het ronselen van ouders die mee willen. Elke week moet één ouder van de zwemmers mee om te helpen, en, nu word ik echt boos, die ene ouder is dikwijls niet te vinden. Dan gaat de leesmoeder maar mee, en krijgen de derdegroepers weer geen leesbeurt.
Drempel
Voorbeeld twee.
Moet Amsterdam die kinderen maar laten verdrinken?Moeders die niet of nauwelijks Nederlands spreken, krijgen van de gemeente Amsterdam, op de school van hun kind, gratis Nederlandse les. Ik zie ze altijd zitten op woensdagochtend in het tussenlokaal en het ziet er oergezellig uit. Ik gun het ze van harte maar toch vind ik het een verkeerd signaal dat deze lessen niets kosten.
Ik weet het, als je een financiële bijdrage vraagt, vormt dat een drempel, en zal een aantal moeders niet meedoen. En dat benadeelt hun kinderen. We willen immers dat de moeders Nederlands leren opdat ze hun kind kunnen helpen met schoolwerk, en opdat ze tijdens het oudergesprek begrijpen waarover het gaat, en weten wat zij kunnen bijdragen aan schoolsucces voor hun kind.
En die zwemlessen, moet de gemeente Amsterdam zeggen: ‘In Nederland beschouwen we zwemles niet als een taak van de school, maar als een taak van de ouders’? Dat betekent, durf ik te zeggen als ik kijk naar mijn school, dat 90 procent van de allochtone kinderen geen zwemdiploma haalt. Moet Amsterdam die kinderen maar laten verdrinken?
Nee, Amsterdam rukt bussen aan en Amsterdamse juffen staan geduldig langs de badrand tot ook Habib en Chimena hun diploma hebben. Ik vind het het toppunt van beschaving, en tegelijk vind ik het helemaal niets.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2602/Zwemdiploma_halen%3F_Amsterdam_betaalt
Als ik op mijn school rondkijk, is Nederland nog steeds een verzorgingsstaat waar nieuwkomers van alles krijgen zonder dat er iets van ze wordt terugverwacht. Ik weet werkelijk niet wat ik hiervan moet vinden: is het luimakend gepamper, of juist het toppunt van beschaving?
Voorbeeld een. De gemeente Amsterdam betaalt voor ieder basisschoolkind een halfjaar schoolzwemles. Maar, aangezien de ouders op mijn school, grotendeels van allochtone komaf, het bekende anderhalf-jaar-lang-twee-keer-per-week-heen-en-weer-fietsen-naar-het-zwembad niet tot de opvoedingstaken vinden behoren, betaalt de gemeente voor hun kinderen desnoods twee jaar lang de schoolzwemles, inclusief gehuurde bus heen en terug naar het zwembad.
Ronselen
Geen kind gaat in Amsterdam van school zonder zwemdiploma, en zo hoort het ook. Juf sjouwt elke week mee en is daar een hele middag aan kwijt, die ze anders aan een leeslesje voor elk kind zou kunnen besteden.
Juf moet ook elke week tijd en energie steken in het ronselen van ouders die mee willen. Elke week moet één ouder van de zwemmers mee om te helpen, en, nu word ik echt boos, die ene ouder is dikwijls niet te vinden. Dan gaat de leesmoeder maar mee, en krijgen de derdegroepers weer geen leesbeurt.
Drempel
Voorbeeld twee.
Moet Amsterdam die kinderen maar laten verdrinken?Moeders die niet of nauwelijks Nederlands spreken, krijgen van de gemeente Amsterdam, op de school van hun kind, gratis Nederlandse les. Ik zie ze altijd zitten op woensdagochtend in het tussenlokaal en het ziet er oergezellig uit. Ik gun het ze van harte maar toch vind ik het een verkeerd signaal dat deze lessen niets kosten.
Ik weet het, als je een financiële bijdrage vraagt, vormt dat een drempel, en zal een aantal moeders niet meedoen. En dat benadeelt hun kinderen. We willen immers dat de moeders Nederlands leren opdat ze hun kind kunnen helpen met schoolwerk, en opdat ze tijdens het oudergesprek begrijpen waarover het gaat, en weten wat zij kunnen bijdragen aan schoolsucces voor hun kind.
En die zwemlessen, moet de gemeente Amsterdam zeggen: ‘In Nederland beschouwen we zwemles niet als een taak van de school, maar als een taak van de ouders’? Dat betekent, durf ik te zeggen als ik kijk naar mijn school, dat 90 procent van de allochtone kinderen geen zwemdiploma haalt. Moet Amsterdam die kinderen maar laten verdrinken?
Nee, Amsterdam rukt bussen aan en Amsterdamse juffen staan geduldig langs de badrand tot ook Habib en Chimena hun diploma hebben. Ik vind het het toppunt van beschaving, en tegelijk vind ik het helemaal niets.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2602/Zwemdiploma_halen%3F_Amsterdam_betaalt