Bekijk volle/desktop versie : Studie Ik twijfel tussen 2 opleidingen.. SJD en P&A



Pagina's : [1] 2

09-02-2009, 10:06
Bij beide opleidingen kan ik het 2e leerjaar instromen.. ik heb alleen echt geen idee welke ik wil

09-02-2009, 11:49


P&A, waar staat dat voor?

09-02-2009, 11:49
personeel en arbeid

09-02-2009, 11:59
Moeilijkkk, weet het ook niet. Welke opleiding doe je nu dat je daar kunt instromen? Ik doe spw en kan alleen instromen bij MWD voor zover ik weet.

09-02-2009, 12:04



Citaat door Lella_Fatima:
Bij beide opleidingen kan ik het 2e leerjaar instromen.. ik heb alleen echt geen idee welke ik wil



Kijken waar je interesses liggen meissie

Als je SJD gaat doen, realiseer je wel dat je Juridische en Communicatieve vakken krijgt. Je houdt je bezig met Sociaal, Juridische, Dienstverlening. Dat zijn 3 dingen in 1. Velen hebben spijt van de SJD omdat het bijvoorbeeld 'te Juridisch' en 'te Dienstverlenend' is. Die wilden toch meer richting de MWD bijvoorbeeld, richting het 'Maatschappelijke'. Over P&A kan ik zelf niet veel zeggen.

09-02-2009, 12:56
sociaal juridisch medewerker.. richting sociale zekerheid doe ik nu..


09-02-2009, 13:07

Citaat door Lella_Fatima:
sociaal juridisch medewerker.. richting sociale zekerheid doe ik nu..



Dat heb je dr ni bijgezet... Maar de HBO variant is te doen...

09-02-2009, 13:09

Citaat door Bent_Al_Maghreb:

Dat heb je dr ni bijgezet... Maar de HBO variant is te doen...

ja klopt. vergeten..

i hope so.. heb geen zin om nog van opleiding te wisselen, zodra ik er aan ben begonnen

09-02-2009, 13:21

Citaat door Lella_Fatima:
ja klopt. vergeten..

i hope so.. heb geen zin om nog van opleiding te wisselen, zodra ik er aan ben begonnen


Ik zeg je eerlijk, het eerste jaar was heel erg moeilijk, maar uiteindelijk, nu ik ernaar terug kijk, was het wel te doen. Alleen op het HBO werk je veel en veel meer met je wettenbundels en leer je een wetsartikel zinsdeel na zinsdeel te onleden en helemaal binnenste buiten te keren (bij wijze van heh!). Dat soort dingen worden op het HBO moeilijker en intensiever. Totaal anders dan op het MBO. Maarja, anders zou het geen HBO zijn

09-02-2009, 20:01

Citaat door Bent_Al_Maghreb:
Ik zeg je eerlijk, het eerste jaar was heel erg moeilijk, maar uiteindelijk, nu ik ernaar terug kijk, was het wel te doen. Alleen op het HBO werk je veel en veel meer met je wettenbundels en leer je een wetsartikel zinsdeel na zinsdeel te onleden en helemaal binnenste buiten te keren (bij wijze van heh!). Dat soort dingen worden op het HBO moeilijker en intensiever. Totaal anders dan op het MBO. Maarja, anders zou het geen HBO zijn


salaam meid............. gelukkig iemand gevonden die sjd doet........... vertel is het echt heel pittig............. ik doe nu spw en dacht wil totaal iets anders.............. dus dacht sjd? ik twijfel wel enorm.bedoel het is sjd of toch pedagogiek maar weet het niet......... is het heeeeeeeeeel veel leren bedoel lijkt me echt pittig maar kwa verdienste denk ik dat sjd beter is voor later............. mensen geef me advies als jullie willen want wee het niet meer

15-02-2009, 14:48

Citaat door Lella_Fatima:
sociaal juridisch medewerker.. richting sociale zekerheid doe ik nu..




hey meid
Op welke school doe jij het dan?

Ik wil dat volgend jaar misschien ook gaan doeen ik twijfel tussen SJD en HBO-rechten..

en tja de school.. want niet op veel scholen wordt SJD gegeven

15-02-2009, 19:49

Citaat door LERARES:
salaam meid............. gelukkig iemand gevonden die sjd doet........... vertel is het echt heel pittig............. ik doe nu spw en dacht wil totaal iets anders.............. dus dacht sjd? ik twijfel wel enorm.bedoel het is sjd of toch pedagogiek maar weet het niet......... is het heeeeeeeeeel veel leren bedoel lijkt me echt pittig maar kwa verdienste denk ik dat sjd beter is voor later............. mensen geef me advies als jullie willen want wee het niet meer



Salaam... Sorry, lees je reactie nu pas
Ik weet niet of je al via andere wegen een antwoord hebt gekregen op je vragen? Maar goed, SJD is dus totaal niet Pedogogiek. Het "rechten" gedeelte uit de opleiding moet je toch echt aanspreken, anders is SJD echt niks voor je. Ik zeg dit, omdat uit mijn directe omgeving veel medestudenten in het eerste jaar al zijn afgehaakt en een MWD, PABO of een andere maatschappelijke opleiding zijn gaan volgen. En ik kan je verzekeren, pittig is het zeker. Echter, als je gewoon goed meedraait tijdens de college's valt het achteraf uiteindelijk wel mee. Dus... Lekker de nerd uithangen

Qua verdienste? Tjah, met SJD krijg je zeker met een breed werkveld te maken. Van DWI (Sociale Dienst), UWV, gemeente, Schuldhulpverlening, Woningbouw Coorporaties, Advocaten kantoren, etc... Ik heb me niet in andere opleidingen verdiept, dus daar kan ik niks over zeggen.

30-03-2009, 01:13



Citaat door Lella_Fatima:
Bij beide opleidingen kan ik het 2e leerjaar instromen.. ik heb alleen echt geen idee welke ik wil


Ik heb precies hetzelfde probleem ..

30-03-2009, 16:05

Citaat door FemmeFatale_:
Ik wil ook een HRM opleiding volgen...Niemand die er wat over weet?

Later wil ik een leidinggevende functie.


ja ik ook.. Ik volg nu personeel & arbeid op het mbo en ik vind het echt een leuke opleiding ! Op internet kan je er veel over lezen

30-03-2009, 19:35
Asalamwa3alaikoem,

Ik heb SJD gedaan in Utrecht. Ik vond het echt niks aan, heb daar één jaar verpest. P&A is een lauw en feshkell opleiding. Ik heb het naar mijn zin. Je hebt el hamdoelilah ook niet veel les.

Qua toekomstperspectief zit je goed, er is veel vraag naar mensen met P&A (zoals personeelsadviseurs, intercedenten, recruiters, P&O'ers, consulenten, beleidsmedewerkers, trainers/coachers, HRM'ers, etc). Dus voor een baan voor later moet het geen probleem zijn.

Qua salaris ligt het eraan om welke functie het gaat en welke organisatie. Bij de één krijg je een beginsalaris van 1900 bruto, bij de ander 3500 bruto. Hier heb ik het dan nog alleen over het beginsalaris, dus je kan nog flink opbouwen. Zag bijv. laatst een vacature waarbij je kon opbouwen tot een max. salaris van 5000 bruto als hoofd beleidsmedewerker bij de gemeente. Dus als het gaat om de salaris, zit je redelijk goed.

Daarna heb je ook nog de mogelijkheid om je master te doen voor één of twee jaar (ligt eraan welke richting je op wilt), dus universiteit diploma. Dan ga je natuurlijk ook meer verdienen en heb je een grotere kans op een baan. Je hebt dan uiteindelijk je HBO en Universiteit.

Insha'Allah hebben jullie er wat aan!
Ik adviseer jullie wel om naar een opendag te gaan of een meeloopdag. Meeloopdag is het beste, dan loop je een dag mee met een student, weet je precies hoe het ongeveer is.

Ma3asalaam

Pagina's : [1] 2