Bekijk volle/desktop versie : Kwart katholieken schaamt zich om geloof



09-02-2009, 09:18
Uitgegeven: 8 februari 2009 22:52
Laatst gewijzigd: 8 februari 2009 22:56

AMSTERDAM - Bijna driekwart van de Nederlandse katholieken vindt dat paus Benedictus XVI moet toegeven dat hij een fout heeft gemaakt in de affaire rond de Britse bisschop Richard Williamson.

Dat blijkt zondag uit een onderzoek door het RKK-programma Kruispunt.

Ongeveer 20 procent van de ondervraagden vindt dat de paus al genoeg gedaan heeft door van Williamson te eisen zijn uitspraken over de Jodenvervolging in te trekken.

Uit het Kruispunt-onderzoek komt ook naar voren dat een grote meerderheid (78 procent) zich niet laat uitschrijven door de affaire. 18 procent weet het nog niet en 4 procent heeft zich al laten uitschrijven of wil dat doen.


Band

Van de regelmatige katholieke kerkgangers zegt 80 procent een band met de paus te hebben. En ruim de helft daarvan zegt boos en teleurgesteld te zijn en meer afstaand tot de paus te voelen.

Williamson ontkent dat er in de concentratiekampen van de nazi's gaskamers hebben gestaan. Ook gaat hij ervan uit dat er niet zes miljoen, maar 200.000 tot 300.000 joden in die kampen zijn omgekomen.

Zaterdag zei hij tegen het blad Der Spiegel zijn omstreden uitspraken niet in te trekken. De paus liet Williamson onlangs weer toe tot de katholieke kerk.

http://www.nu.nl/overig/1913866/kwart-katholieken-schaamt-zich-om-geloof.html

09-02-2009, 09:20


Die titel klopt niet...

09-02-2009, 09:21

Citaat door lemster:
Die titel klopt niet...



Ik heb het letterlijk overgenomen!

09-02-2009, 09:21
Ik zou me ook rot schamen als ik zoiets geloofde. Mannen die over water lopen, zeeen die splijten, mensen die in zoutpilaren veranderen. Star wars is er niets bij.

09-02-2009, 09:23



Citaat door led_zeppelin:
Ik zou me ook rot schamen als ik zoiets geloofde. Mannen die over water lopen, zeeen die splijten, mensen die in zoutpilaren veranderen. Star wars is er niets bij.


Dat bovenstaande geloof ik ook.


09-02-2009, 09:25

Citaat door lap_doek:
Dat bovenstaande geloof ik ook.


Ja, weet ik, mafkees

09-02-2009, 09:29

Citaat door lemster:
Die titel klopt niet...



Die 1/4 wordt volgens de wet van de wonderbaarlijke vermeniguldiging der vissen en broden automatisch 3/4.

09-02-2009, 09:30

Citaat door David:
Gewoon uit laten schrijven. Is niet zo moeilijk:

Uitschrijven uit de rk-kerk

Schrijf een briefje dat je bezwaar maakt tegen de bestaande registratie en dat je je uitschrijft. Vraag ook om een bewijs van uitschrijving.

Adres:
R.K. Bureau Ledenadministratie
Amersfoortseweg 10
3705 GJ Zeist

Het is - in tegenstelling tot vroeger - niet meer nodig om de uitschrijving ook bij de woongemeente aan te geven.


Vraag om videobeelden en een geschreven verklaring van de paus, zodat je ECHT 100% zeker bent Of laat het gewoon aan David over.

09-02-2009, 09:41

Citaat door led_zeppelin:
Ik zou me ook rot schamen als ik zoiets geloofde. Mannen die over water lopen, zeeen die splijten, mensen die in zoutpilaren veranderen. Star wars is er niets bij.


Geloven in jezelf is in sommige gevallen ook sci-fi...

09-02-2009, 09:43

Citaat door lemster:
Geloven in jezelf is in sommige gevallen ook sci-fi...


Als we maar in de liefde blijven geloven, momma. Dan is er hoop. OH YEAH!

Ik ben een gospel-priester in het lichaam van een witte Hollander. Kijk mij nou

09-02-2009, 09:46

Citaat door led_zeppelin:
Als we maar in de liefde blijven geloven, momma. Dan is er hoop. OH YEAH!
Aaaah...de liefde...


Citaat:
Ik ben een gospel-priester in het lichaam van een witte Hollander. Kijk mij nou


Trapped in the wrong body...