Bekijk volle/desktop versie : Je kind voorlezen?



Pagina's : [1] 2 3

08-02-2009, 14:15
Lady's

wie van jullie leest haar kind voor, voor het slapen gaan?
En wat lezen jullie dan voor..... en wat zijn jullie ervaringen ermee

Ik heb een dochter van 3 en ik wil haar graag voorlezen voor ze gaat slapen maar ik ben aan het twijfelen...... Moet ik gewoon een prentenboek voorlezen (disneyboeken enz) of juist een boek die meer verteld over de Islam (zoals de serie boeken Boek voor de kleine moslim).... Ze zit nu namelijk op een leeftijd dat ze dingen heel snel oppikt...


So let me know wat zijn jullie ervaringen

08-02-2009, 14:19


Ik lees mijn kind van alles voor..hij vind het heel leuk.

08-02-2009, 14:21
lekker met dr zitten voor het naar bed gaan en een verhaaltje voorlezen, in het begin zal ze onrustig zijn maar langzamerhand gaat ze er van genieten en dan wordt t een soort ritueel
veel plezier

08-02-2009, 14:25
Bedankt dames voor jullie reacties
Maar lezen jullie ook echt alles voor en lezen jullie elke boekje eerst helemaal uit voordat je aan een nieuw boek begint

08-02-2009, 14:42


Ik lees mijn kinderen ook voor. Alleen niet voor het slapen gaan. Voor het slapen gaan zeg ik wat soera's en de shahada op. Voorlezen gebeurt gewoon overdag, wanneer zij er zin in hebben. Lekker een rustmoment op de dag, meestal na het avondeten als we op de bank zitten. Ik haal gewone boeken uit de bieb, heb ook wat gewone boeken met verhaaltjes thuis en ook islamitische boeken. Het nadeel van die islamitische vind ik dat het niet echt voorlees-verhaaltjes zijn. Het is zo informatief. Alleen het boekje 'voor het slapen gaan' is nog wel te doen.

08-02-2009, 14:44

Citaat door deco_en_imane:
Bedankt dames voor jullie reacties
Maar lezen jullie ook echt alles voor en lezen jullie elke boekje eerst helemaal uit voordat je aan een nieuw boek begint

ik lees haar jip en janneke voor heel herkenbaar voor haar en de verhaaltjes zijn kort..dan lees ik drie verhaaltjes voor..zelf vind ik ze heel leuk en doen me aan vroeger denken

wel eventjes de moeilijke woorden uitleggen..is goed voor haar Nederlands

08-02-2009, 14:49

Citaat door Oem_Moussa:
Ik lees mijn kinderen ook voor. Alleen niet voor het slapen gaan. Voor het slapen gaan zeg ik wat soera's en de shahada op. Voorlezen gebeurt gewoon overdag, wanneer zij er zin in hebben. Lekker een rustmoment op de dag, meestal na het avondeten als we op de bank zitten. Ik haal gewone boeken uit de bieb, heb ook wat gewone boeken met verhaaltjes thuis en ook islamitische boeken. Het nadeel van die islamitische vind ik dat het niet echt voorlees-verhaaltjes zijn. Het is zo informatief. Alleen het boekje 'voor het slapen gaan' is nog wel te doen.


Overdag is ook wel een goed moment idd alleen ben ik vaak weg of zit zij op de voorschool, na het eten is het vaak bedtijd voor haar rond 7 uur uiterlijk half 8 ligt ze erin


Citaat door trisinti:
ik lees haar jip en janneke voor heel herkenbaar voor haar en de verhaaltjes zijn kort..dan lees ik drie verhaaltjes voor..zelf vind ik ze heel leuk en doen me aan vroeger denken

wel eventjes de moeilijke woorden uitleggen..is goed voor haar Nederlands


jip en Janneke is idd heel herkenbaar, maar ik zeg je eerlijk ze spreekt vloeiend NL, dit heeft ze allemaal geleerd toen ze een jaar lang naar de chreche ging....

08-02-2009, 15:16

Citaat door deco_en_imane:
Overdag is ook wel een goed moment idd alleen ben ik vaak weg of zit zij op de voorschool, na het eten is het vaak bedtijd voor haar rond 7 uur uiterlijk half 8 ligt ze erin



jip en Janneke is idd heel herkenbaar, maar ik zeg je eerlijk ze spreekt vloeiend NL, dit heeft ze allemaal geleerd toen ze een jaar lang naar de chreche ging....



WAt ik ook weleens doe is gewoon een nederlandse prentenboekje lenen van de bieb en vertalen in het darija/arabisch.

08-02-2009, 15:40

Citaat door Oem_Moussa:
Ik lees mijn kinderen ook voor. Alleen niet voor het slapen gaan. Voor het slapen gaan zeg ik wat soera's en de shahada op. Voorlezen gebeurt gewoon overdag, wanneer zij er zin in hebben. Lekker een rustmoment op de dag, meestal na het avondeten als we op de bank zitten. Ik haal gewone boeken uit de bieb, heb ook wat gewone boeken met verhaaltjes thuis en ook islamitische boeken. Het nadeel van die islamitische vind ik dat het niet echt voorlees-verhaaltjes zijn. Het is zo informatief. Alleen het boekje 'voor het slapen gaan' is nog wel te doen.

Je doet precies hetzelfde als ik
ik lees ook niet voor als ze naar bed gaan, maar tegen de middag. als mijn zoontjes naar bed moeten, poetsen we onze tandjes, drinken wat water, en dan ga ik ieder apart de soera's opzeggen en de shahada. mijn zoontjes vinden dat heerlijk. de jongste trappelt echt met zijn voeten heen en weer als we dat doen

08-02-2009, 15:43
Elke dag voor het slapen gaan doen we 2 boekjes..
1 is een leerboekje..dan leert die kleine speelsgewijs kleurtjes of ik pak het boekje met getallen om te tellen
Daana komt het sesamstraatboekje tevoorschijn..ik lees eigenlijk nooit gewoon voor..ik maak er een hele film van gebaren met handen of verzin er wat bij om het nog spannender of grappiger te maken..Vind hem nog iets te jong voor sprookjes enz..komt wel over ene half jaartje ofzo.

08-02-2009, 16:00
Hoelang zijn jullie daar dan mee bezig? Ik heb ook zoiets van tandenpoetsen, toilet, en nog een soera met ze doen en klaar. Het moet een rustige ritme zijn voor ze gaan slapen. Volgens mij wordt een kind toch juist druk als je net voor het slapen gaat een spelletje doet of met ze gaat spelen?

08-02-2009, 16:01

Citaat door Maroc_Meissie:
Elke dag voor het slapen gaan doen we 2 boekjes..
1 is een leerboekje..dan leert die kleine speelsgewijs kleurtjes of ik pak het boekje met getallen om te tellen
Daana komt het sesamstraatboekje tevoorschijn..ik lees eigenlijk nooit gewoon voor..ik maak er een hele film van gebaren met handen of verzin er wat bij om het nog spannender of grappiger te maken..Vind hem nog iets te jong voor sprookjes enz..komt wel over ene half jaartje ofzo.


wordt je kind daar niet druk van. je zegt zelf je maakt er een hele film van

08-02-2009, 16:12



Citaat door Moeder1:
Hoelang zijn jullie daar dan mee bezig? Ik heb ook zoiets van tandenpoetsen, toilet, en nog een soera met ze doen en klaar. Het moet een rustige ritme zijn voor ze gaan slapen. Volgens mij wordt een kind toch juist druk als je net voor het slapen gaat een spelletje doet of met ze gaat spelen?



Bij mij beginnen we rond 18.30 met pyjama aan tanden poetsen, mijn dochter mag ook 2 boekjes uitkiezen, die worden dan voorgelezen, en daarna doen we ook 3 kleine sourat's, de shahada, en soms een paar korte anasheeds.
en dit alles duurt soms een uur

08-02-2009, 16:13

Citaat door Moeder1:
wordt je kind daar niet druk van. je zegt zelf je maakt er een hele film van

klopt. voordat de kids naar bed moeten, moet je het rustig houden. anders kunnen ze er druk van raken, of gaan dromen.

ik ga eens in de maand naar boekenpret met mijn zoontje. dan leren ze je hoe je je kindje kunt voorlezen. al van baby's af zijnd. en daar wordt ook echt gezegd, dat je je kind niet in bed moet voorlezen. maar het liefst op de bank. en als ze dan naar bed gaan, alles rustig in je ritme doen, en welterusten wensen.

08-02-2009, 16:14

Citaat door besma100:
Bij mij beginnen we rond 18.30 met pyjama aan tanden poetsen, mijn dochter mag ook 2 boekjes uitkiezen, die worden dan voorgelezen, en daarna doen we ook 3 kleine sourat's, de shahada, en soms een paar korte anasheeds.
en dit alles duurt soms een uur


een uur! dat lijkt me echt erg lang dag in dag uit..vooral als je daarnaast nog werkt en een huishouden op orde moet maken. Ik zelf zou aan dat hele slaapritueel max 20 minuten willen besteden.

Pagina's : [1] 2 3