Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : RAMADAN: geschreven door FARD

Uitgeblust
28-10-2002, 08:39

Salaam alaikoem, Met het oog op de Ramadan heb ik hier een interessant stuk over hoe we het beste de Ramadan kunnen ‘ontvangen.’ Dit heb ik geleerd bij een lezing. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat je ver voor de Ramadan er eigenlijk al mee kunt ‘beginnen.’ Insallah hebben jullie er allemaal wat aan… (Ik heb er in elk geval zeker van geleerd, en weet wat me nu te doen staat.) De beste manier om de Ramadan te ontvangen: 1. Doa doen aan Allah (swt) om te mogen blijven leven tot de Ramadan komt. Vroeger deden de metgezellen 6 maanden voor de Ramadan doa waarin ze Allah vroegen om hen te laten leven om de volgende Ramadan mee te mogen maken. Soebhanallah. Hoe mooi is het als iemand al 6 maanden van tevoren doa doet om de Ramadan mee te mogen maken? Een maand van vele zegeningen, een sterkere imaan, het tonen van je liefde voor Allah (swt) etc. 2. Als je de Ramadan mag meemaken, moet je Allah (swt) (na je gebed bijv.) bedanken dat Hij je heeft laten leven en daardoor deze mooie maand weer mag meemaken. Alhamdoelillah. 3. Maak een planning om je tijd goed te besteden. Probeer in die planning je dagen en nachten vol te maken met dikr Allah (het gedenken van Allah (swt)) en goede daden. Plan het geven van sadakka in, het reciteren van de Koran (bijv. elke avond 1 soera) enz. De Koran is geopenbaard in de Ramadan, de leidraad in onze leven… En wanneer is het mooier om eruit te lezen dan in de maand waarin hij is neergedaald? (Daarnaast natuurlijk ook de rest van het jaar). 4. Probeer de laatste 10 dagen (waaronder Lailat al Qadr) heel veel dikr Allah te doen. De beloning in deze nacht is meer dan de beloning in 1000 maanden. Soebhanallah. Kijk hoe makkelijk wij hassanets kunnen verdienen in deze mooie gezegende maand. 5. Vraag Allah (swt) om vergeving, hoe groot je zonden ook zijn. Allah (swt) is Barmhartig en Vergevingsgezind, vergeet dat nooit. 6. Doe kennis op over deze maand. Wat mag wel? Wat mag niet? Hoe kan ik het beste de Ramadan voltooien? Doe dit door middel van het lezen van boekjes en bandjes etc. 7. Denk aan de armen, aan de hongerige mensen en ook dieren die niets te eten hebben. Maak hun blij door sadakka aan ze te geven, dat is ook de voornaamste betekenis van de Ramadan. 8. In de Ramadan kun je een ‘nieuw boek’ openen. Bij Allah (swt) door hem veel om vergeving te vragen, door opnieuw met islam te beginnen voor Hem (dus proberen niet meer te zondigen). Probeer de soenna van onze Profeet (vzmh) te volgen. Begin opnieuw met familie en vrienden. Probeer ruzies bij te leggen, maak het goed met de maatschappij. 9. En als de Ramadan voorbij is, doe dan doa opdat Allah (swt) je vasten accepteert. Dit deden de metgezellen de overige 6 maanden. Maschallah. De Ramadan is in principe een soort van heropvoeding van je eigen persoon. Als iemand je uitscheld denk je, ik vast dus scheld ik niet terug. Als iemand ruzie met je wilt maken denk je, laat ik maar geen ruzie maken, ik vast immers. En zo ben je bezig met op je daden tegenover de mensen in de maatschappij te letten, en insallah zul je dit ook na de Ramadan blijven doen. Ik wens iedereen een gezegende Ramadan, en hoop dat jullie insallah iets aan mijn tips hebben gehad. Mocht er iemand hadieths en aya’s willen over de Ramadan, gelieve dit aan uitgeblust door te geven, zodat zij mij dat doorgeeft en ik insallah mijn best kan doen deze voor jullie op te zoeken. Wa Aleikoem as Salaam

Uitgeblust
28-10-2002, 08:46
As Salaam Aleikoem Zoals jullie weten is FarD vertrokken van ons :( omdat ze zich met belangrijkere zaken wil bezighouden. Ik had FarD geschreven dat ik en gezien de reacties van jullie allemaal, haar heb laten inzien dat haar werk hier door moet gaan, INSCHA ALLAH. Ik heb met haar afgesproken dat ik haar stukken zou plaatsen anders zou ze verleid worden om toch te gaan kijken wat de mensen hier op haar topic reageren en weer snel te veel achter de pc zou kruipen. Belangrijke tegenberichten zal ik aan haar doorsturen, INSCHA ALLAH. Dit ter informatie over het bovenstaande stukje Wa Aleikoem as Salaam

cheetah
28-10-2002, 17:48
Hey Uitgeblust, Fard, Zouden jullie hadiets kunnen plaatsen over de ramadan? Bvd Jullie moslimzussie

Uitgeblust
28-10-2002, 19:26
Origineel gepost door elmarocani vallen wij dan niet onder belangrijke zaken?????? :kwaad: :kwaad: het is bijna ramadan, ze moet dus terug!! :D IK SMEEK HET HAAR OOK, WALLAH Ze wil meer leren, familie banden aansterken, opleiding en goede dingen doen. Ja dat is FarD :( Helaas voor ons.

Uitgeblust
28-10-2002, 19:30

De Profeet heeft gezegd: “Allah heeft het vasten niet nodig van degene die vast en onbeleefde taal (of valse beweringen) niet opgeeft en naar deze leugens en slechte daden en dergelijke handelt (d.w.z. Allah zal zijn Saum niet accepteren).” Overgeleverd door: Al-Boechari ************************************************** ***** Aboe Hoerairah verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah hoorde zeggen: “Niet één van jullie behoort op vrijdag te vasten, tenzij hij op de daaraan voorafgaande, of de daarop volgende dag vast.” Overgeleverd door: Al-Boechari, Moslim ************************************************** ****** De Profeet (saw) zei: “Wie een dadel kan vinden, moet zijn vasten daarmee verbreken - en degene die geen dadels kan vinden moet zijn vasten met water verbreken want het is waarachtig zuiver.” Overgeleverd door: An-nasa'i ************************************************** *******

Uitgeblust
28-10-2002, 19:59
Origineel gepost door elmarocani ze moet terug komen, anders ga ik haar opzoeken!! :D IK OOK :rolleyes:

jaoulia
29-10-2002, 22:51
he uitgeblust ga gerust door met citeren het lijkt me heel erg leerzaam mocht je nog meer hadiths hebben die betrekking hebben tot de ramadan dan zou ik het fijn vinden als je de hadiths naar me toestuurt ik zou het zeer op prijs stellen alaykoem wasalam warag matoelahi

ZiLaaL
30-10-2002, 11:44
Djazaakou Allah ou Gairan! Ik vind het echt een prachtig stuk over hoe wij de Ramadan moeten beleven. Bedank FarD van me! Ook haar wens ik een Gezegende Ramadan! :zwaai:

DESPERADA
31-10-2002, 23:01
Salaam aleikoM........ DjazaaKAllah oukharijaaN.......... uitgeblusT, en faRd Moge Allah jullie belonen vooR deze mooie TopIc en de haddieths Over ramadan... :goedzo: Allemaal een gezegende maand toegewensT, met InschAllah heel veel hassanaats die we kunnen verdienen...!! Aleikom salaaM wr wb :zwaai:

Nederkaan
31-10-2002, 23:16
Salaam sisters/brothers in Islam, alhamdoulillah, er bestaan nog mensen zoals Uitgeblust en FaRd! Voor mij ging er een wereld open toen ik al jullie bijdragen las. Ik hoop van harte dat in ieder geval sist. Uitgeblust door gaat met het plaatsen van deze voedzame en verrijkende bijdragen! Het sterk mij erg in de Ramadan. Sist. FarDd wens ik het allerbeste toe, moge Allah haar bij staan om de juiste beslissingen te kunnen nemen en heel veel geluk in de familie! Insha'allah komen we haar nog tegen hier. Aleikom salaam.

DESPERADA
31-10-2002, 23:28
Salaam aleikom...... Zuster FarD, KreeG diT net in me maiLboX, eN paSt bij je TopIc........ Tis wel in het Engels, maar HooP dat Jullie er wat aan hebben inschAllah >One way to make the most of Ramadan is to plan beforehand. Here are >nine reasons why you should plan for Ramadan: > >Reason #1: To be in "Ramadan mode" > >By planning for Ramadan before it arrives, you put your mind in >"Ramadan mode". If you plan, you will mentally prepare for it, and >it will force you to see it as the special month it is outside of >your regular routine the rest of the year. > >Reason #2: To adjust your schedule > >By planning in advance, you can adjust your work, sleep and meal >schedules in such a way as to make time for Suhoor, Iftar, etc. That >means, for instance, that if you normally go to bed at midnight, in >Ramadan you would sleep earlier in order to get up early for Suhoor. >Or if you usually study late, you can instead sleep earlier and >start studying after Suhoor in the early morning hours. Planning in >advance allows you the luxury to make time for the change in >schedule that Ramadan brings. > >Reason #3: You can plan Ramadan family time > >Is dinnertime usually an individual affair in your home, as opposed >to a time the whole family eats together? Are Friday evenings the >time every family member goes off to his/her own social activities? >Planning in advance can change this at least in Ramadan. Calling a >family meeting about a month in advance, explaining the importance >of Ramadan, its implications for the family and the need to eat >Iftar together when possible as well as to attend Tarawih prayers, >for example, will allow all family members to adjust their work and >school schedules accordingly. That will, Insha Allah, make Ramadan a >blessing not just to every person in the family, but to the family >as a whole. > >Reason #4: To make the menu > >While Ramadan may mean extra Ibadah to some of the brothers, it >usually means extra cooking for most of the sisters. ;) Ramadan’s >blessings are for men and women. Making a Ramadan menu for Iftar and >meals, and working out when you want to invite relatives, neighbors >and friends for Iftar will give sisters the opportunity to catch >Tarawih and various other advantageous Ibadat instead of spending >Ramadan’s 29 or 30 days stuck in the kitchen. (And by the way, >brothers, helping out with cooking or cleaning was a practice of the >Prophet, peace and blessings be upon him-maybe this is a way you can >increase your Sawab [rewards] this month). > >Reason #5 : You can plan a Iftar at your home > >You may have eaten fantastic Iftars at friends’ homes last year. >This year, open your doors. There is blessing in feeding a fasting >person other than yourself and your family. Planning in advance >gives you the luxury of calling friends over the month before and >setting a date, so you can "grab" them before others get an >opportunity to. Muchos Sawab, Insha Allah! > >Reason #6: To make a travel schedule > >Do you know a fellow Muslim in your neighborhood who wants to get to >the mosque for Tarawih every night but doesn’t have a car? Or do you >look at your work schedule and realize you have to work overtime >near the end of Ramdan, so your family will miss out on Tarawih at >the mosque the last ten nights of Ramadan? Planning in advance helps >you work out your daily or weekly travel schedule to attend Tarawih >prayers at the mosque, or even a trip for Iftar at a friend’s place >who may life farther away. It also helps ease the burden of >transportation in winter. Maybe you can start a car pool? Since you >have the time before Ramadan begins, you can work this out with >neighbors and friends. > >Reason #7: To do good at high Sawab times > >Being generous is definitely an Islamic merit, but being generous in >Ramadan is even more highly rewarded. Match Ibadat with specific >times that carry more reward. Prepare to do Itifkaf, increase asking >Allah for forgiveness in the last ten nights of Ramadan. Plan to >give increased Sadaqa this month. Plan to visit that relative you >may have not seen for months, if not years. Thinking about and >arranging to do these things and finding other ways of gaining the >pleasure of Allah in Ramadan will Insha Allah help you benefit more >from it. > >Reason #8: You can squeeze in Eid shopping > >Planning in advance helps you think about all of those things you >wanted to do in time for the end of Ramadan or Eid last year but >couldn’t. Maybe you wanted to go Eid shopping for gifts for family >and friends in the last week of Ramadan but were too busy with the >last ten nights of Ramadan. No problem. This year, you decide to go >in the third week of Ramadan instead. > >Reason #9: You can plan Dawa activities during Ramadan > >Some Muslims have gone to soup kitchens and made meals during >Ramadan, while they were fasting. Not only will, Insha Allah, they >be rewarded, but this is a great Dawa opportunity to explain what >Ramadan and Islam are about. Planning in advance for such an >activity gives you the time to call up a soup kitchen in your area, >explain what you want to do, and get your act together. You can also >plan school Dawa activities in Ramadan by planning in advance, by >meeting with the principal or teacher beforehand, preparing a >presentation, etc.