Bekijk volle/desktop versie : voor of tegen euthanasie? na 17 jaar in coma?



Pagina's : [1] 2

05-02-2009, 15:37
dinsdag 03 februari 2009 | 06:19

Tekstgrootte
ROME (ANP) - De Italiaanse comapatiënte Eluana Englaro is in de nacht van maandag op dinsdag overgebracht naar een ziekenhuis waar ze op een waardige manier kan sterven. De vrouw was het symbool geworden van een felle juridische strijd over het recht op sterven in Italië.

Dat meldde het Italiaanse persbureau Ansa dinsdag. De 37-jarige Englaro werd in een ambulance overgebracht van een katholiek ziekenhuis in Lecco bij Milaan naar een geriatrisch hospitaal bij Udine. Een groep demonstranten tegen euthanasie probeerde tevergeefs het vertrek van het voertuig te beletten.

De vader van de vrouw kreeg na een strijd van tien jaar vorig jaar gelijk van het hoogste Italiaanse rechtscollege. Hij had geëist dat de artsen zouden stoppen met het kunstmatig voeden van zijn dochter, die na een ongeval al zeventien jaar in coma ligt.

De uitspraak van de rechters was een mijlpaal in het overwegend katholieke land. Paus Benedictus XVI verklaarde zondag nog ,,van harte'' de Italiaanse bisschoppen te steunen die zich ertegen verzetten dat de behandeling van Englaro wordt gestaakt.

nu wel geldig bron:
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/bdbuitenland/4449099/Italiaanse-comapatiente-gaat-sterven.ece

05-02-2009, 15:46


In dit geval gaat het om hersendood .

Bij het stopzetten van voedsel toediening sterft ze vanzelf.....

Ik vind dit geen euthanasie .

05-02-2009, 15:47
Ik ben tegen euthanasie , maar zeventien jaar in coma is hopeloos en heeft geen nut om ze op deze manier in leven te houden...daar moet toch ergens een grens in getrokken worden ..

05-02-2009, 15:48
officieel valt het wel onder kopje euthanasie, maar ik snap wat je bedoeld

05-02-2009, 16:14



Citaat door Hoessein28:
In dit geval gaat het om hersendood .

Bij het stopzetten van voedsel toediening sterft ze vanzelf.....

Ik vind dit geen euthanasie .


Je hebt gelijk, het is geen euthanasie, maar staken van zinlood medisch handelen.

Ik ben voor het stopzetten van de beademing/vochttoediening

05-02-2009, 16:17
Absoluut voor.

10-02-2009, 08:45
Tja, las het ook..



God vergeeft

Overigens beloofde het Vaticaan dat God diegenen vergeeft die verantwoordelijk zijn voor de euthanasie van de Italiaanse. Dat meldde een woordvoerder in een reactie op het overlijden van de vrouw.

klikkerdeklik gestoorde zielen

10-02-2009, 08:54

Citaat door Horus:
Tja, las het ook..



God vergeeft

Overigens beloofde het Vaticaan dat God diegenen vergeeft die verantwoordelijk zijn voor de euthanasie van de Italiaanse. Dat meldde een woordvoerder in een reactie op het overlijden van de vrouw.

klikkerdeklik gestoorde zielen


Hopelijk vergeeft hij echter nooit waar het Vaticaan allemaal verantwoordelijk voor is.

10-02-2009, 08:58
Voor! Mensen moeten zelf kunnen beschikken over hun leven. De staat heeft daar niets mee te maken. Het is weer een voorbeeld van hoe religieuze regels opgelegd worden aan de hele maatschappij.

10-02-2009, 09:00
Ik mijn optiek is het geen euthanasie, simpelweg omdat Eluana zonder de machines toch niet zou leven.

10-02-2009, 09:01

Citaat door led_zeppelin:
Voor! Mensen moeten zelf kunnen beschikken over hun leven. De staat heeft daar niets mee te maken. Het is weer een voorbeeld van hoe religieuze regels opgelegd worden aan de hele maatschappij.



De mens mag niet zelf beschikken over het leven, dat doet de almachtige god.
Dat de mens zich daar niet aanhoudt kun je zien aan de oorlog, het verval en de moorden wereldwijd.

10-02-2009, 09:06

Citaat door XXL:
Mogen gelovigen beschikken over het leven van iemand, die niet in die god geloofd ?
Dus hun waarheid opdringen ..



Wil je daarover praten? Open dan een eigen topic. Ik heb geen zin in dat eindeloze gewauwel van jou.

10-02-2009, 09:16



Citaat door XXL:
Wat een reactie op een normale vraag ..


Je krijgt een antwoord op je vraag als je een eigen topic opent. Ik weet wat je bedoeling is met je reactie en daar heb ik vandaag echt geen zin in.
Back off!!

10-02-2009, 09:26

Citaat door XXL:
Ik hoef geen antwoord op mijn vraag meer Yasmina.
Ga je slechte humeur maar op iemand anders botvieren ..
Ik zet je voorlopig even op negeer.




10-02-2009, 09:58

Citaat door Avalon_:
De mens mag niet zelf beschikken over het leven, dat doet de almachtige god.
Dat de mens zich daar niet aanhoudt kun je zien aan de oorlog, het verval en de moorden wereldwijd.


Vind je dat er helemaal geen medische zorg zou moeten zijn omdat god beslist wie er leeft en wie er dood gaat, wie er ziek wordt en wie niet?

En als je wel voor medische zorg bent, waar ligt de grens? Moet bij zo'n persoon waar de mens al 17 jaar geleden is overleden en alleen nog het lichaam verzorgd werd dat indien mogelijk tot in de eeuwigheid door gaan?

Moet de mens, alleen omdat het medisch mogelijk is, iemand eindeloos in leven houden wanneer die persoon zoveel pijn heeft dat hij of zij dat niet meer wil? Terwijl zonder medische 'zorg' het afgelopen zou zijn?

Geloof me, ik ben er voor om mensen te helpen waar dat kan. Maar als iemand niet meer beter kan worden en het alleen maar erger en pijnlijker wordt dan moet je zo iemand ook helpen. En wanneer de persoon hersendood is en nooit meer zal herstellen dan heeft het geen zin dat hoopje vlees, bloed en botten eindeloos in leven te houden. Het lichaam heeft het toch al opgegeven, dus op een 'natuurlijke dood' wacht je op zo'n moment ook niet meer.

Pagina's : [1] 2