Bekijk volle/desktop versie : Tanger nieuwe haven een bedreiging van Spaanse havens!



Pagina's : [1] 2 3 4

04-02-2009, 14:09
[B]Morocco-Spain with gloved fists aimed at the Strait[/B]


De Tanger Med en Algesiras havens zullen gelijke capaciteit bereiken in 2012 met een concurrentievoordeel voor de de Marokkaanse haven dankzij zijn ideale ligging op het kruispunt van Afrikaanse, Aziatische en Europese vaarwegen. Dit roept ernstige geo-strategische vragen voor iedereen in de ring.


De 42 miljard dirhams (4 miljard dollar) in investeringen werden aangekondigd op 7 januari een paar jaar geleden in het Koninklijk Paleis in Tanger, in aanwezigheid van koning Mohammed VI en enkele van de Marokkaanse overheid,. De zware aanwezigheid van de Spaanse media (TVE, het agentschap EFE) en diverse leden van het Iberisch waren aanwezig tijdens de ceremonie . De Tanger Med heeft plannen voor expansie, dat zal haar capaciteit tot [B]8 miljoen containers verhogen.[/B]

Samen met de ontwikkeling van haven, in 2013, zal de Marokkaanse haven beschikken over een industrieterrein met een oppervlakte van 12.355,5 hectare , en free zones. De voorzitter van de raad van bestuur van TMSA, de speciale agentschap belast met het beheer van de haven, zei dat deze investeringen kwam in reactie op een "snelle stijging van de industriële vraag."

De Spaanse vertegenwoordigers van de Parti Populaire verwijten de socialisten voor het minimaliseren van de economische betekenis van de Marokkaanse havens in de regio.

Natuurlijk, bij deze moet je ook toevoegen de mega Renault-Nissan-project in de Melloussa zone die zal leiden tot 36.000 arbeidsplaatsen. Afgezien van hun voortdurende strijd om de handel, het is nu aan Spanje, dat probeert iets te doen aan het economische herstel verkeer momenteel in het noorden van Marokko.


Voor de de Spaanse oogpunt is de uitbreiding van de haven van Tanger Med, vooral een politieke reden voor bezorgdheid, en niet een die economisch van aard met name door de kritiek van vertegenwoordigers van de Parti Populaire (PP), die kritiek op de socialisten voor het minimaliseren van de economische betekenis van de Marokkaanse havens en hun concurrentie invloed op de Spaanse havens. Zoals voor de havenautoriteiten van Algesiras

Sterker nog, een Marokkaanse econoom herinnert ons, dat bij Tanger Med het voordeel meer ligt op het land dan op zee dankzij de industriële zones die veel Europese bedrijfsleven zal aantrekken "Algesiras profiteerde sterk van de toename van de handel tussen Europa en Azië, alsmede het toegenomen verkeer op de Straat van Gibraltar. "Hij voegde er aan dat" de Algesiras haven is gebouwd in een beperkte gebied , en beschikt over niet n onuitputtelijke capaciteit voor expansie. . En de haven kosten zijn duurder dan die van Marokko



http://www.lesafriques.com/en/morocco/morocco-spain-with-gloved-fists-aimed-at-the-strait.html?Itemid=35?articleid=0214

04-02-2009, 14:15







04-02-2009, 14:18

04-02-2009, 14:20
De poort van Afrika is een feit.. laat de Spanjaarden maar lekker janken..

04-02-2009, 14:25


De eerste terminal is al klaar voor 3.5 containers.
Ze zijn nu bezig met 2 en 3 om over paar jaar 8 miljoen containers te bereiken..

85% van de containers zullen bestemd zijn voor het buitenland.

04-02-2009, 14:32
Rotterdam is al jaren bezig heeft 10 miljoen containers per jaar en Antwerpen heeft 8 miljoen containers per jaar ..


Tanger komt net kijken en heeft al 3.5 miljoen containers en wordt uitgebreid wegens succes naar 8 miljoen en nog meer.

04-02-2009, 14:32
wordt dit nu de grootste haven van afrika? of was casablanca dat niet al, las ik ergens

04-02-2009, 14:36
Tanger is mooi.

04-02-2009, 14:36

Citaat door Dirkan:
wordt dit nu de grootste haven van afrika? of was casablanca dat niet al, las ik ergens


het wordt de grootste van Afrika en de Middellandse zee:




Tanger-Med is a cargo port located about 40 km from Tangier, Morocco. It is the largest port on the Mediterranean and in Africa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tanger-med

04-02-2009, 14:38
Industrie & Infrastructuur
De haven van Tanger(Tanger-Méditerranée) wordt en is enorm uitgebreid met geld uit Amerika. De haven zal uitgebreid worden zodat het tot de grootste transporthubs in Afrika zal behoren. De eerste terminal is al geopend. Omdat haven kenmerkend is voor industriële ontwikkeling commerciële vrijhandelszones opgezet. In de omgeving doen grote bedrijven hun investeringen. De meest spraakmakende is wel de mega autofabriek die Renault en Nissan hebben opgezet die een grote productie gaan draaien en veel nieuwe werkplaatsen creëert. Deze ontwikkeling zal natuurlijk ook weer andere investeerders aansporen actie te ondernemen. [B]Volgens het Britse Webwire zal in 2010, de noordelijke stad Tanger één van de belangrijkste Vrije Ondernemingen Zones in de wereld worden en de hoofdhandels poort tot meer dan 600 miljoen mensen in Europa, West-Afrika, Noord-Afrika evenals Noord-Amerika.[/B]

Een ander gebied waar ook veel aandacht aan wordt geschonken is de infrastructuur. Het wegennet van Tanger en verder naar het zuiden langs de Atlantische kust tot Casablanca is al de beste van Afrika. Men is nu ook bezig van Tanger naar het oosten de snelwegen aan te leggen(Rocade Méditerranée) zodat ook de noordelijke “berber” steden ontsloten zullen worden


http://financieel.infonu.nl/diversen/20760-slim-investeren-in-tanger.html

04-02-2009, 14:42
Ik heb ook gehoord dat de passagiers schepen over een paar niet meer vanuit de haven van tanger zullen varen, maar vanuit deze nieuwe haven, vanwege de drukte die het daar veroorzaakt bij playa niet normaal en ook is er een directe snelweg nu vanuit tanger-med direct in de richting van rabat, dus hoeven die franse busjes ook niet meer door tanger-centrum te gaan

04-02-2009, 14:44
De haven ligt in Ksar saghir. Dat ligt tussen Tanger en fnideq. Ik ben er geweest. Het is echt de mooiste regio van Marokko. Super mooie snelwegen, mooie hoge bruggen voor treinen. Een mega waterdam. En nu ook een mega haven.

04-02-2009, 14:46



Citaat door Mister-Riffi:
Ik heb ook gehoord dat de passagiers schepen over een paar niet meer vanuit de haven van tanger zullen varen, maar vanuit deze nieuwe haven, vanwege de drukte die het daar veroorzaakt bij playa niet normaal en ook is er een directe snelweg nu vanuit tanger-med direct in de richting van rabat, dus hoeven die franse busjes ook niet meer door tanger-centrum te gaan



Dat is heel goed mogelijk. Dan willen ze waarschijnlijk de haven van tanger alleen voor vissers gebruikers. En Tanger med voor transport en overtocht.

04-02-2009, 14:50

Citaat door Jambek:
Dat is heel goed mogelijk. Dan willen ze waarschijnlijk de haven van tanger alleen voor vissers gebruikers. En Tanger med voor transport en overtocht.


Juist, zomers is 't daar echt een chaos bij playa en op triq rabat is het ook druk door al die reizigers die verder naar het zuiden gaan, tarifa ligt rechttegenover tanger med ook handig toch en waarschijnlijk scheelt het weer 5 of 10 min

04-02-2009, 15:14

Citaat door Jambek:
Dat is heel goed mogelijk. Dan willen ze waarschijnlijk de haven van tanger alleen voor vissers gebruikers. En Tanger med voor transport en overtocht.


de oude haven willen ze omtoveren tot een jachthaven....

Pagina's : [1] 2 3 4