Bekijk volle/desktop versie : ‘Oude kaas’: Ali Elkhattabi(interview)



01-02-2009, 21:11
Bron: http://az.nl/index.php?id=27&newsid=226196&folderid=222

31 januari 2009

ALKMAAR- Sinds kort besteden we op AZ.nl maandelijks aandacht aan een oud-AZ’er. We blikken met hem terug op zijn carrière, zijn periode bij AZ en ontdekken waar hij zich momenteel mee bezighoudt. In aflevering 2 van ‘Oude kaas’ is het de beurt aan Ali Elkhattabi (32).

De aanvaller speelde tussen 2001 en 2005 94 competitiewedstrijden voor AZ en scoorde daarin 31 keer. Elkhattabi speelde ook voor Sparta Rotterdam, sc Heerenveen en RBC Roosendaal. Als international kwam hij tien keer uit voor Marokko. Tegenwoordig woont hij samen met zijn vrouw en twee kinderen.

Je stopte op 29-jarige leeftijd al met profvoetbal. Wat doe je momenteel?
“Ik zit momenteel in het vastgoed. Ik koop huizen aan en verhuur gemeubileerde woningen. Je kan kijken op mijn site: http://www.LuxeLiving.nl. Ik ben bovendien gelukkig met mijn gezin, kortom, het gaat prima met me.”

“Ik ben na een lange tijd betaald voetbal inderdaad al op mijn 29e gestopt als prof. Na vier mooie seizoenen bij AZ ben ik om privéredenen bij RBC Roosendaal gaan spelen. Dat werd een tegenvallend jaar waarin we degradeerden. Na dat seizoen heb ik een lange periode gewacht op aanbiedingen van clubs, maar ik vond dat er niets aantrekkelijks mijn kant op kwam. Ook de aanbiedingen vanuit het amateurvoetbal zag ik niet zitten. Of ik het raar vind dat ik geen mooie aanbiedingen kreeg? Ja, dat wel. Het kan snel gaan in het voetbal. Het ene moment ben je de koning, het volgende moment ben je niets meer.”

Wat is je mooiste herinnering aan AZ?
“Dat we hebben laten zien dat we in Nederland met de top konden meedraaien. In die periode hebben we de basis voor de huidige successen gelegd. De Europese avonturen waren ook geweldig. De uitwedstrijden in het UEFA Cup-toernooi waren voor mij overigens extra speciaal vanwege mijn vliegangst. Zo ben ik bijvoorbeeld per trein en auto naar het uitduel met Villarreal gereisd. AZ won met 1-2 en ik bleef negentig minuten lang op de bank zitten. Na afloop kwam trainer Co Adriaanse zich daarvoor bij mij verontschuldigen. Vond ik een mooi gebaar.”

Heb je nog contact met spelers uit je AZ-periode?
“José Fortes Rodriguez spreek ik nog regelmatig. En Kew Jaliens en David Mendes da Silva ken ik nog vanuit mijn periode bij Sparta.”

Heb je het maximale uit je carrière gehaald?
“Dat is moeilijk te zeggen omdat ik zoals gezegd natuurlijk nog vrij jong was toen ik stopte. Ik heb in ieder geval laten zien dat ik in Nederland op een hoog niveau mee kon komen. Maar toch, als ik geen last van vliegangst had gehad, had ik het verder geschopt. Zo toonde PSV op een gegeven moment belangstelling voor me. Toen echter duidelijk werd dat ik me niet aan mijn vliegangst wilde laten behandelen, zijn ze verder gaan zoeken.”



"Ik heb echt vanuit alle hoeken adviezen toegereikt gekregen om de vliegangst te behandelen. Martin van Geel, toenmalige Technisch Directeur bij AZ, en Co Adriaanse vroegen ook aan me of ik er iets aan wilde laten doen. Ze hebben me er echter geheel vrij in gelaten en me niet gepusht. Dat waardeerde ik zeer.”


Wat is je indruk van het huidige AZ?
“AZ is dé titelkandidaat. Ze spelen doorgaans het mooiste voetbal van de Eredivisie en hebben een goede trainer. Ik denk dat er momenteel in Nederland geen ploeg is die ze kan afstoppen. AZ wint bovendien ook de slechte wedstrijden, terwijl concurrenten steeds punten laten liggen. Ik vind het erg jammer dat AZ dit jaar geen Europees voetbal speelt. Anders hadden ze het ook daarin ver geschopt.”



“Of ik nog wel eens een wedstrijd bezoek? Nee, dat heb ik sinds ik gestopt ben geen enkele keer meer gedaan. Vooral in het begin was ik bang dat het dan zou gaan jeuken. Maar wees niet bang, ik ben echt niet in een zwart gat gevallen. Ik volg het voetbal nog wel, maar dan vooral via de samenvattingen.”

02-02-2009, 15:33


zonde, hij heeft absoluut niet het maximale uit zijn carriere gehaald, hij speelde bij Sparta en AZ, heeft zelfs in 1998 de selectie van marokko gehaald ( speelde volgens mij niet, maar was nog jong), komt mede door zijn vliegangst , wat een obstakel bleek te zijn, (PSV had serieuze interesse in hem), begrijp niet dat hij niet aan de bak kon

02-02-2009, 16:11
Wat een rotsmoes, vliegangst pff

Als je vliegangst hebt en sterren van de hemel speelt doet dat het er niet meer toe. Kijk maar naar Bergkamp. Ze gaan ze3ma bergkamp afwijzen omdat hij niet durft te vliegen? Onzin dus.

02-02-2009, 16:53
“Ik ben na een lange tijd betaald voetbal inderdaad al op mijn 29e gestopt als prof. Na vier mooie seizoenen bij AZ ben ik om privéredenen bij RBC Roosendaal gaan spelen. Dat werd een tegenvallend jaar waarin we degradeerden. Na dat seizoen heb ik een lange periode gewacht op aanbiedingen van clubs, maar ik vond dat er niets aantrekkelijks mijn kant op kwam. Ook de aanbiedingen vanuit het amateurvoetbal zag ik niet zitten. Of ik het raar vind dat ik geen mooie aanbiedingen kreeg? Ja, dat wel. Het kan snel gaan in het voetbal. Het ene moment ben je de koning, het volgende moment ben je niets meer.”

BLA BLA BLA BLA BLA

02-02-2009, 18:26


Nog steeds een held! Onvergetelijke avond!!!

Nacompetitie 2001

Excelsior 3-4 Sparta


0-1 El Akchaoui (e.d)
0-2 ElKhattabi
1-2 Lopes (78e minuut)
2-2 Simr (80e minuut)
3-2 Rijaard (83e minuut)
3-3 ElKhattabi (90e minuut)
3-4 ElKhattabi (93e minuut)

(Excelsior degradeerde)...

02-02-2009, 18:41

Citaat door -LeGenD-:
Wat een rotsmoes, vliegangst pff

Als je vliegangst hebt en sterren van de hemel speelt doet dat het er niet meer toe. Kijk maar naar Bergkamp. Ze gaan ze3ma bergkamp afwijzen omdat hij niet durft te vliegen? Onzin dus.
bergkamp hoeveel wedstrijden heeft hij wel niet gemist daardoor altijd met auto erheen als het kon

02-02-2009, 18:50

Citaat door samirmocro:
Nog steeds een held! Onvergetelijke avond!!!

Nacompetitie 2001

Excelsior 3-4 Sparta


0-1 El Akchaoui (e.d)
0-2 ElKhattabi
1-2 Lopes (78e minuut)
2-2 Simr (80e minuut)
3-2 Rijaard (83e minuut)
3-3 ElKhattabi (90e minuut)
3-4 ElKhattabi (93e minuut)

(Excelsior degradeerde)...



Wolah ik was bij een wedstrijd bij sparta-exelsior en speelde nog elkhattabi maar was ook die tijd toen polak bij excelsior speelde ? is dit die wedstrijd toen polak rood kreeg ?ik was 7 of 8 jaar toen speelde ik bij e

02-02-2009, 19:30
Respect voor Ali. Onlangs is zijn vader overleden in marokko (bni bouyache)