Bekijk volle/desktop versie : Stilzwijgend verlengen mag niet meer



22-01-2009, 19:23
DEN HAAG - Lidmaatschappen en abonnementen kunnen binnenkort niet meer stilzwijgend verlengd worden. Dat is de strekking van een wetsvoorstel dat het kabinet vrijdag bespreekt. Het gaat om een reactie van de ministers op een initiatiefwet van PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam.

Het wetsvoorstel is onder meer van belang om consumenten te beschermen tegen praktijken van sportscholen en tijdschriften. De bedrijven waarschuwen in veel gevallen hun klanten niet dat de termijn waarvoor ze betaald hebben verstreken is. Consumenten die niet uit zichzelf actie ondernemen, zitten dan automatisch vast aan een nieuwe periode.

Het wetsvoorstel regelt ook dat de opzegtermijn één maand dient te zijn, en dat de klant niet altijd een aangetekende brief hoeft te schrijven om van een contract af te komen.

Na de bespreking in het kabinet kan volgens Van Dam behandeling in de Tweede Kamer binnen enkele weken plaatsvinden.


bron

22-01-2009, 19:26


Werd tijd

Mis je

22-01-2009, 19:26

Citaat door NakNok:
DEN HAAG - Lidmaatschappen en abonnementen kunnen binnenkort niet meer stilzwijgend verlengd worden. Dat is de strekking van een wetsvoorstel dat het kabinet vrijdag bespreekt. Het gaat om een reactie van de ministers op een initiatiefwet van PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam.

Het wetsvoorstel is onder meer van belang om consumenten te beschermen tegen praktijken van sportscholen en tijdschriften. De bedrijven waarschuwen in veel gevallen hun klanten niet dat de termijn waarvoor ze betaald hebben verstreken is. Consumenten die niet uit zichzelf actie ondernemen, zitten dan automatisch vast aan een nieuwe periode.

Het wetsvoorstel regelt ook dat de opzegtermijn één maand dient te zijn, en dat de klant niet altijd een aangetekende brief hoeft te schrijven om van een contract af te komen.

Na de bespreking in het kabinet kan volgens Van Dam behandeling in de Tweede Kamer binnen enkele weken plaatsvinden.


bron



ZEER GOED!
Ik zeg altijd al dat NIET ZONDER MIJN UITDRUKKELIJKE SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING een of ander abonnement verlengd mag worden.

Krijg ik dan toch weer kranten of iets dergelijks in de bus van een proefabonnement en krijg je dan aanmaningen en incasso's aan je broek dat je niet betaald heb, (en die soms erg intimiderend en bedreigend zijn) dan trek ik van leer. Meestal met succes.

Nu nog die telefoonterreur van de reclame aanpakken.

22-01-2009, 19:30

Citaat door Anouar_J:
Werd tijd

Mis je





kmis jou ook, lieverd .........maar denk nog veel aan je

22-01-2009, 19:38



Citaat door NakNok:
kmis jou ook, lieverd .........maar denk nog veel aan je



Dan is het goed


22-01-2009, 20:08

Citaat door _The_Kwisatz:
Heeft me 10 jaar en een hele hoop pokke cd's gekost voor ik eindelijk van de cd-club af was!
Ik vond de Seinfeld truc wel aardig:


22-01-2009, 20:11
heerlijk nieuws dit
Al dat sneaky verlengingen achter de mens.
Moest allang strafbaar worden.
Je zit zo weer voor niks aan iets vast

Gelukkig ben ik abonnementloos

22-01-2009, 20:15
Ach ja het is ook een beetje zelfverantwoordelijkheid.