Bekijk volle/desktop versie : Australië betreurt vertrek Nederland uit Uruzgan



21-01-2009, 07:55
SYDNEY - Australië betreurt het dat Nederland zich in 2010 zal terugtrekken uit de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan. Dat heeft de Australische premier Kevin Rudd woensdag gezegd tegen minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken.

SYDNEY (ANP) -

“Rudd vindt het jammer dat we Taskforce Uruzgan zullen beëindigen”, aldus Verhagen tijdens een persbijeenkomst in Sydney. “Maar hij heeft begrip voor ons besluit, omdat hij vindt dat ieder land zijn eigen afwegingen moet maken.” Verhagen heeft Rudd duidelijk gemaakt dat Nederland zijn leidende rol in Uruzgan in augustus 2010 zal neerleggen. Of Nederland een volgende rol gaat spelen? “Dat staat nog ter discussie. Daar hebben we nog geen beslissing overgenomen.”

Verhagen sloot woensdag zijn bezoek aan Australië af met een onderhoud met Rudd en minister Joel Fitzgibbon van Defensie. Australië heeft duidelijk gemaakt dat het de militaire leidende rol niet over wil nemen van de Nederlandse bondgenoot. “Ze zullen wel in Uruzgan blijven, want hun aanwezigheid heeft een open eind.” Verhagen weet niet wie de rol van Nederland gaat overnemen. Dat is aan de Navo.’’

Beide landen zijn erg te spreken over de samenwerking in Afghanistan. “Ik heb grote waardering uitgesproken over de professionaliteit en dapperheid van de Australische militairen en heb mijn medeleven betuigd voor de acht Australische slachtoffers die in Uruzgan zijn gevallen”, aldus de minister. Hij noemt Nederland en Australië natuurlijke partners. “Via Uruzgan hebben we opnieuw ontdekt hoeveel onze landen gemeen hebben.” Dat heeft volgens hem de deur geopend om ook op andere gebieden samen te werken, zoals klimaatverandering en kernwapen- en ontwapeningsproblematiek.

Verhagen reist woensdagavond (lokale tijd) af naar Auckland, waar hij donderdag zijn Nieuw-Zeelandse ambtgenoot Murray McCully ontmoet. Zij zullen onder meer spreken over Fiji, de problemen in de Gaza-strook en de mogelijkheden om de banden tussen Nieuw-Zeeland en de Europese Unie aan te halen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/3052300/__Australie_betreurt_vertrek_Nederland__.html

21-01-2009, 11:19


Volgens mij is Verhagen boos, omdat Balkenende geen telefoontje heeft gekregen van Bush. wahahah!

21-01-2009, 11:58
Na 2 beurten is het goed het stokje over te dragen aan een ander.