Bekijk volle/desktop versie : Bombardement op Rotterdam ...



16-03-2004, 16:43
Nou, niet schrikken, zover is het nog niet. Nee, dit gaat over het bombardement in 1940 op Rotterdam. Ik hoor net op de radio dat buitenlandse correspondenten vinden dat Nederlanders weinig van hun geschiedenis weten. Daar ga ik wat aan doen. Op mijn verzoek kreeg ik van deze krant dit artikel. Jullie zien, ik spaar kosten noch moeite om mijn werk te doen.

Eindelijk film over bombardement

Op het filmfestival gaat dinsdag de eerste film ooit over het bombardement van Rotterdam in première. 'De eerste dag', te zien in het programma 'Kort Rotterdams', vertelt over een bevalling op 14 mei 1940.

De climax van de film van makers Silvain Hooglander en Steven Friedman bestaat uit een lang shot waarin vanuit de lucht een bom wordt gevolgd tijdens zijn val op de Grote- of Sint Laurenskerk. Van de majestueuze kerk uit de 15de eeuw resteerden na het bombardement een paar muren en een halve toren. Er vielen vele tienduizenden gewonden en ruim 1100 doden. Bijna 25.000 huizen werden verwoest.

Het is volgens het Gemeentearchief Rotterdam de eerste keer dat er een serieuze film wordt gemaakt over het bombardement. "In de oorlog heeft een amateur-filmer wel een filmpje gemaakt dat het bombardement moest verbeelden," weet archivaris G. van Veldhuizen. "De parachutisten waren echter met pen op het beeld getekend, ontzettend knullig. Die film is nooit in het openbaar vertoond."

Er zijn ook maar nauwelijks echte historische beelden. "Toen de bommen vielen was niemand zo onverstandig om met een camera de straat op te rennen," vertelt Van Veldhuizen. Wel zijn er beelden gemaakt door de Duitse Wochenschau.

Naar de reden van het lange uitblijven van een film over het bombardement kan de archivaris wel gissen. "Rotterdam heeft nooit echt stil willen staan bij de impact van het bombardement," denkt hij. "Na de oorlog dacht iedereen alleen aan wederopbouw."

De hoofdrollen in 'De eerste dag' worden vertolkt door Cynthia Abma, Ronald Top en Hedy Wiegner. De serie 'Kort Rotterdams', waarvan de film onderdeel is, bevat vijf korte films met een Rotterdams tintje. Met het project wil het Rotterdams Fonds voor de Film jonge filmmakers de kans bieden zichzelf te profileren.

Kort Rotterdams: dinsdag om 17.30 uur (Schouwburg) en vrijdag om 20 uur (Venster 4).

16-03-2004, 16:50


Jouw werk?

Heeft marokko.nl je ingehuurd om 'ons' een stukje geschiedenis te leren?

16-03-2004, 17:00
Nou, ja!

Wie zijn 'ons'? Er komen hier ook Nederlanders. Nou en die zijn hun geschiedenis vergeten en Marokkanen hebben hem niet onthouden.

Zo goed?

16-03-2004, 17:10

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, ja!

Wie zijn 'ons'? Er komen hier ook Nederlanders. Nou en die zijn hun geschiedenis vergeten en Marokkanen hebben hem niet onthouden.

Zo goed?
'Ons' zijn wij, niet zo schijnheilig doen, je weet wie ik daar mee bedoel, ja ook de nederlanders wil je hier een stukje geschiedenis door hun strot drukken!

Nederlanders hebben bewust hun geschiedenis vergeten!

16-03-2004, 17:14


En Rotterdam was zooo mooi voor het bombardement, net Amsterdam..... In plaats dat ze de stad herbouwd hebben zoals toen (zoals warschauw, polen) hebben ze er een moderne kille metropool van gemaakt. Ik vind het niets (geef mij maar Amsterdam). :nl:

16-03-2004, 17:28

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, ja!

Wie zijn 'ons'? Er komen hier ook Nederlanders. Nou en die zijn hun geschiedenis vergeten en Marokkanen hebben hem niet onthouden.

Zo goed?
iK WEET DONDERSGOED HOE DE GESCHIEDENIS VAN NEDERLAND ERUIT ZIET.........


Ik , die geboren is in nederland, ben niet zo trots op ONZE geschiedenis.......En als de toekomst er net zo uitziet als de geschiedenis en het heden, dan vrees ik dat onze nakomelingen, OOK niet zo trots zullen zijn op de geschiedenis.....

16-03-2004, 17:39

Citaat:
Origineel gepost door redouan106
iK WEET DONDERSGOED HOE DE GESCHIEDENIS VAN NEDERLAND ERUIT ZIET.........


Ik , die geboren is in nederland, ben niet zo trots op ONZE geschiedenis.......En als de toekomst er net zo uitziet als de geschiedenis en het heden, dan vrees ik dat onze nakomelingen, OOK niet zo trots zullen zijn op de geschiedenis.....
Je kan alleen trots zijn op jezelf als je een voor jezelf gesteld doel bereikt hebt alle andere "trotsen" zijn bijvoorbaat al idioot (behalve trots op je partner of je familie) maar geschiedenis is per uitstek een onderwerp om niet trots op te zijn: van geschiedenis moet je leren dat bijvoorbeeld iets niet meer mag geschieden!

16-03-2004, 17:54
Nou, Redouan, "je" hoeft niet alleen maar trots te zijn op je geschiedenis, ik ben ook kritisch, niet alles was en is mooi en nobelmaar vergeten, dat nooit. De Nederlandse geschiedenis kenmerkt zich door twee elementen, zaken waar "we" terecht een beetje trots op mogen zijn en zaken waar we ons voor moeten schamen. In dat opzicht is Nederland gelijk ieder ander land. Verder ben ik het wel met Henray eens. Geschiedenis is alleen zinvol als je ervan wilt leren.

Maar wat een weerstand tegen deze topic. Ik mag nooit wat zeggen van Marokko "want jij weet daar niks vanaf ...". Als ik dat tegen Marokkanen zeg, dan ben ik een racist. Ik zeg het weer, sommige Marokkanen lijken te denken dat de geschiedenis van Nederland begon toen hun overgrootouders hier kwamen wonen.

16-03-2004, 20:20
scottie, maak je niet zo druk joh....
je gaat echt gewoon overal tegen in.
volgens mij hou je wel van discussies, en lokt zelf de haat tegen je uit/
in ieder geval vind ik soms dat je de juiste dingen zegt, maar soms zit ik te denken waar je het allemaal vandaan haalt.



xxsmileyyxx