Resurrection
17-01-2009, 10:59
In een gepolariseerde wereld zoals die van het Midden-Oosten is een deel van de visies ook extreem. Aan de uiterste polen liggen het anti-Arabisch zionisme enerzijds en het anti-semitisme van islamisten anderzijds. Een paar recente voorbeelden van omstreden argumentaties
Negentien Arabische kapers boren twee lijnvliegtuigen in twee kantoortorens van 'Joods' New York. 11 september 2001 bracht de haat tussen fervent-Joodse en militant-islamistische groeperingen weer sterk naar de voorgrond, ditmaal in het wereldnieuws.
Orthodox- en rechts-Joodse stemmen zagen in de aanslag het bewijs dat 'de Arabieren' (of moeten we zeggen 'de militante moslims'?) de Westerse samenleving willen vernietigen, en uit Arabische hoek werd al snel de notie van 'de aanval op het WTC als Joods komplot' naar voren geschoven. Vooral op het internet rouleren visies waarin de partijen elkaar zwartmaken, op basis van steeds ongeloofwaardiger 'bewijs'.
Dat de opvattingen echt niet altijd van oudere doemdenkers en complottenspeurders hoeft te komen, bewees de eerste serie van BNN's Couscous & Cola (2004), waarin 9 'allochtone' Nederlandse jongeren van een vmbo-school Ground Zero bezoeken en er hun visie erop geven.
Hoe komen jongeren als Kacem aan dit soort verwrongen clichee-visies? Maar tegelijkertijd: waarom bestaan er ook in het Westen zoveel twijfels over de ware gang van zaken rond 9/11? Hoe heeft komplot-denken de relatie tussen Joden en Arabieren beinvloed?
Een korte toelichting, naar beide kanten:
Negentien Arabische kapers boren twee lijnvliegtuigen in twee kantoortorens van 'Joods' New York. 11 september 2001 bracht de haat tussen fervent-Joodse en militant-islamistische groeperingen weer sterk naar de voorgrond, ditmaal in het wereldnieuws.
Orthodox- en rechts-Joodse stemmen zagen in de aanslag het bewijs dat 'de Arabieren' (of moeten we zeggen 'de militante moslims'?) de Westerse samenleving willen vernietigen, en uit Arabische hoek werd al snel de notie van 'de aanval op het WTC als Joods komplot' naar voren geschoven. Vooral op het internet rouleren visies waarin de partijen elkaar zwartmaken, op basis van steeds ongeloofwaardiger 'bewijs'.
Dat de opvattingen echt niet altijd van oudere doemdenkers en complottenspeurders hoeft te komen, bewees de eerste serie van BNN's Couscous & Cola (2004), waarin 9 'allochtone' Nederlandse jongeren van een vmbo-school Ground Zero bezoeken en er hun visie erop geven.
Hoe komen jongeren als Kacem aan dit soort verwrongen clichee-visies? Maar tegelijkertijd: waarom bestaan er ook in het Westen zoveel twijfels over de ware gang van zaken rond 9/11? Hoe heeft komplot-denken de relatie tussen Joden en Arabieren beinvloed?
Een korte toelichting, naar beide kanten: