Bekijk volle/desktop versie : Afrika heeft weer een kans voor het organiseren van het WK



17-01-2009, 02:53
In 2010 is Zuid Afrika aan de beurt. Ze zijn nu volop stadia aan het bouwen. Dit zijn zeeer grote stadia en zeer modern voor een land als Zuid Afrika met genoeg toeschouwersplaatsen.

Maar een criteria van de Fifa is dat een land minstens over 12 stadia moet beschikken met minstens 40000 toeschouwersplaatsen, waarvan 1 minstens 80000 plaatsen moet hebben zodat daar de finale kan worden gespeeld.

12 stadia (zie VI) is een zeer groot aantal. (Zelfs Nederland heeft dat niet, dus ze moeten sowieso met Belgie doen.)

In 2018 kan een Europees land zich klaarmaken voor het WK. England lijkt de grote favoriet hiervoor te zijn. Zij beschikken al over een zeer groot Webley stadium waar ook andere sporten en evenementen worden gespeeld. In England heeft bijna ieder stadion 40000 plaatsen dus dat zal geen probleem opleveren. England is zelfs bezig met het bouwen van nieuwe stadions. Het wordt dus alsmaar groter en groter.

Als in 2018 een europees land wordt uitgekozen voor de organisatie van het wk, dan zal in 2022 weer een kans liggen in Afrika. Nederland zal dan zeer weinig kans maken, want England was daarvoor. Azie, Noord-Amerika en Afrika hebben dan weer grote kansen. Voor Marokko is dat een mooi tijdstip, want het nieuwe nationale stadion van Casablanca zal in 2013 worden afgerond. Ook de infrastructuur zal ten opzichte van nu zeer erg verbeterd zijn. Andere kanshebbers voor Wk 2022 zijn Japan(die het al heeft georganiseerd in 2002) en de Verenigde Staten.

Nu mijn opinie.
Stel dat Marokko over een stadion beschikt met 80000 toeschouwersplaatsen zoals het nieuwe stadion van Casablanca, dan nog zou dat niet genoeg zijn. Volgens Fifa zou een land dat het Wk organiseert minstens 12 stadia moeten hebben. Voor Zuid-Afrika hebben ze het wat minder hard aangepakt, want dat Wk zou zeker naar Afrika gaan, maar door de financiele situatie in Afrika hoeven deze landen niet over 12 stadia te beschikken. Voor Marokko dat veel noordelijker ligt en waarvan het BNP veel hoger ligt dan een zeer groot deel van Afrika kunnen hogere criteria worden vastgesteld. Nu in 2010 de zuidelijke deel van Afrika een WK krijgt, dan zal 2022 zeker voor het noordelijke deel zijn. Als Marokko zich van een meer exclusieve status wil laten zien, dan moet Marokko ingaan op de criteria die ook voor Europese landen gelden namelijk de bouw van minimaal 12 stadia met 40000 plaatsen waarvan 1 over 80000 plaatsen beschikt. In de komende 13 jaar moet Marokko zich dan ook van zijn beste kant laten zien door professioneel voetbal te starten. De spelerssalarissen in dat land zijn niet om aan te horen. Marokko beschikt in 2013 over de volgende stadia: Casablanca, Casablanca(huidig), Tanger, Agadir, Marrakesh, Fes, Rabat en dan zouden er nog 5 bij moeten komen. Omdat dit de grootste stadions zijn, is het voor mij logisch om ook wat kleinere stadions te bouwen met maximaal 45000 toeschouwers en vooral ook in de noordelijke helft van Marokko. 13 jaar is best wel lang. Ik vind dan dat Tetouane er bij moet komen. Ik wil het gebied sowieso niet afwijzen maar dan moet Marokko hard aan het werk om ook een stadion voor de Rif te regelen, het liefst in Nador, omdat het als hoofdstad geld van de Rif met de meeste inwoners en oppervlakte.

Meknes en nog wat mooie plaatsen aan de westkust van Marokko. Het liefst had ik ook Al Housaima erbij gehad, maar volgens mij zijn ze dat niet van plan in Marokko. Een leuk exclusief voetbalstadion in Laayoun zou ook zeeeer mooi zijn. Hartje Sahara, maar ik weet niet of ze daarmee akkoord gaan, omdat de Polisario nog altijd aanwezig is in de omgeving.

De grootste stadions zijn af in 2013 en dan hebben we nog 10 jaar de tijd om 5 kleintjes te bouwen. Dat lijkt me wel realistisch. Zuid-Afrika heeft zelfs minder tijd gekregen en bouwt er meer dan 5. Als Marokko klaar is met bouwen dan hebben ze nog genoeg tijd om zich te focussen op de verbetering van de infrastructuur (internet, snelwegen, binnenstadwegen, Treinverkeer, Stadsvervoer, openbaar vervoer). Geen filevorming in die steden, zelfs Nador heeft er last van, maar in de nieuwere wijken in Nador wordt daar streng op gelet. Je hebt nu bijna overal rotondes en veiligere routes die ook weer sneller zijn.

Er is nog zeker veel werk aan de gang. Grote steden zijn al heel ver in de verbetering van het infrastructuur. Als je logisch nadenkt dan is in 2015 alles klaar in de grote steden. Dan hebben we nog 7 jaar om ons te richten op de minder grote steden.

Maar eerst professioneel voetbal invoeren, dan praten we verder.

Een paar rijke oliesheiks uit Dubai inhuren. Die bouwen alles. En wat Chinezen voor een waar vuurwerkfestijn. Stel dat Marokko ze krijgt haha ik heb sowieso finaleticket.

17-01-2009, 10:53


10 jaar de tijd? we hebben het hier wel over marokko.

17-01-2009, 11:00
jij wil overal een stadion ?

en wie gaat er in spelen?

wie gaat dat onderhouden?

denkje elke stad /plek heeft een voetbalteam in de hoogste competitie ofso.

kom op zeg denk eff na

18-01-2009, 02:50

Citaat door EL_Mohdadi:
jij wil overal een stadion ?

en wie gaat er in spelen?

wie gaat dat onderhouden?

denkje elke stad /plek heeft een voetbalteam in de hoogste competitie ofso.

kom op zeg denk eff na



ewa dan geen wk toch..

Wat is jouw probleem. Een wk komt maar 1 keer in de tienduizend jaar voor. Op elk wk dat ik gezien heb spelen ze in verschillende stadia. Jij wil zeker 3 in Rabat 6 in Casablanca en 39 in Marakesh.. Zwaar ziek in je hoofd jij. Dat hoort bij een Wk. Wat is jou probleem. Afgelopen wk in duitsland, noem ze maar op. Noem een stad die 2 stadions had. Noem ik daag je uit.

18-01-2009, 02:57


Wie weet is Yawm al Qiyama al binnen 12 jaar?

18-01-2009, 04:12

Citaat door Moun.is.er.weer:
Wie weet is Yawm al Qiyama al binnen 12 jaar?


daarom. ook weer zoiets. Geen 1 arabisch land die de wk mocht organiseren oo dat zou echt naar de kk zijn.

18-01-2009, 10:45

Citaat door lou_lou_a:
10 jaar de tijd? we hebben het hier wel over marokko.



eerst die corrupte kuttt bond oprotten dan komt het goed inschallah

18-01-2009, 11:29

Citaat door sefrou:
eerst die corrupte kuttt bond oprotten dan komt het goed inschallah


ja krijg dat maar voor elkaar,ik denk niet dat ik dat moment nog zal meemaken in mijn leven.