Bekijk volle/desktop versie : Is de algemene heffingskorting ook een inkomen?



15-01-2009, 21:19
Is de algemene heffingskorting ook een inkomen?

Ik moet het jaarinkomen voor 2009 opgeven voor de zorgtoeslag. Dus moet ik die algemene heffingskorting die ik krijg ook optellen bij mijn jaarinkomen?

15-01-2009, 21:45


Kijk eigenlijk heb ik de algemene heffingskorting voor mijn vrouw aangevraagd en die krijgt het nu. Moet dat gezien worden als een inkomen of wat?

15-01-2009, 21:48

Citaat door Meneer:
Kijk eigenlijk heb ik de algemene heffingskorting voor mijn vrouw aangevraagd en die krijgt het nu. Moet dat gezien worden als een inkomen of wat?


nee.

15-01-2009, 21:49

Citaat door Meneer:
Kijk eigenlijk heb ik de algemene heffingskorting voor mijn vrouw aangevraagd en die krijgt het nu. Moet dat gezien worden als een inkomen of wat?



Nee ,

15-01-2009, 21:54


hier heb ik wat informatie voor jou :

.



Algemene heffingskorting

Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene heffingskorting.

U en uw fiscale partner hebben ieder een eigen recht op de algemene heffingskorting. U kunt deze korting niet overdragen aan uw fiscale partner.

Algemene heffingskorting laten uitbetalen
Als u of uw fiscale partner geen of weinig inkomsten heeft en dus de eigen heffingskorting niet (helemaal) gebruikt, kan de Belastingdienst (een deel van) het bedrag rechtstreeks uitbetalen. Er zijn 2 voorwaarden voor uitbetaling:

· U heeft een fiscale partner met voldoende inkomen.

· U moet in het kalenderjaar meer dan 6 maanden elkaars fiscale partner zijn geweest.

Als u een fiscale partner met voldoende inkomen heeft, en uzelf heeft geen inkomen, dan krijgt u het hele bedrag van de algemene heffingskorting uitbetaald. Als u een fiscale partner heeft en u heeft een laag inkomen, dan kunt u het deel van de algemene heffingskorting dat niet verrekend is met uw salaris, uitkering of pensioen, laten uitbetalen. Overigens kan het bedrag dat u van de Belastingdienst krijgt uitbetaald, nooit hoger zijn dan het bedrag dat uw fiscale partner aan belasting is verschuldigd.

Als u AOW ontvangt, houdt uw uitkeringsinstantie al rekening met de algemene heffingskorting en de ouderenkorting. U hoeft deze kortingen dus niet zelf aan te vragen.

Verhoging algemene heffingskorting
Als u weinig verdient en dit inkomen valt niet (helemaal) onder de loonheffing, dan heeft u mogelijk recht op een tijdelijke verhoging van de algemene heffingskorting. Het bedrag van de verhoging hangt af van de hoogte van uw inkomen. Het bedrag van de verhoging wordt vanaf 2001 stapsgewijs in 5 jaar afgebouwd tot nul.

Bijvoorbeeld alfahulpen kunnen in aanmerking komen voor een verhoging van de algemene heffingskorting.

Als u ondernemer bent en u heeft recht op de zelfstandigenaftrek, dan komt u niet in aanmerking voor een verhoging van de algemene heffingskorting.

15-01-2009, 21:54
nee ongeacht of je ondernemer bent of niet.