Bekijk volle/desktop versie : ons antwoord zou moeten zijn



14-01-2009, 20:43
Stuur door a.u.b.!

Vertaling van de betekenis van uitspraken van de Profeet (saw) omtrent een verwaarloosde verplichting!


De Verplichting


Overgeleverd door Ibn Masud; ik was getuige van een scene met Al Miqdad bin Al Aswad welke geliefder bij mij dan wat dan ook zou zijn geweest, wanneer ik de held van die scene zou zijn geweest. Hij (Al Miqdad) kwam bij de Profeet (saw) terwijl hij (de Profeet) de moslims opriep om tegen de ongelovigen te vechten. Al Miqdad zei, "Wij zullen niet zeggen wat de mensen van Moses zeiden: Ga jij en jouw Heer en strijden jullie (met z'n tweeen) (zie koran 5:27). Maar wij zullen aan jou rechter zijde vechten en aan jou linker zijde en voor jou en achter jou." Ik zag het gezicht van de Profeet schijnen van blijdschap, omdat die woorden hem gelukkig maakten. Bukhari Deel 5, boek 59 nr. 288



Overgeleverd door Anas ibn Malik: De Profeet (saw) zei: Gebruik jullie bezittingen, jullie levens en jullie tongen in het strijden tegen de polytheïsten.
Abu Dawood boek 14 nr. 2498


Overgeleverd door Al Bara: Een man wiens gezicht met een metalen masker was bedekt kwam naar de Profeet (saw) en zei: "O boodschapper van Allah! Zal ik strijden of zal ik eerst de Islam accepteren? "De Profeet (saw) zei, "Accepteer eerst de Islam en strijd daarna." Dus hij accepteerde de Islam, en verkreeg meteen daarna het martelaarschap. De boodschapper van Allah zei, weinig daden, maar een grote beloning." Bukhari Deel 4 boek 52 nr. 63



Overgeleverd door Abu Huraira: De boodschapper van Allah heeft gezegd, "Ik ben gestuurd met de kortste gezegden die de wijdste betekenissen bevatten, en ik ben victorieus geworden doormiddel van terror (in de harten van de vijand), en terwijl ik sliep, werden mij de sleutels van de schatten van de aarde in mijn handen gegeven." Abu Huraira voegde erbij: De boodschapper van Allah heeft deze wereld verlaten, en nu worden deze schatten verkregen zoals je weet (dus na de dood van de Profeet (saw)). Bukhari Deel 4 boek 52 nr. 220



Er is overgeleverd namens Zaid b. Arqam dat de boodschapper van Allah (saw) negentien veldslagen heeft gevochten, en na de migratie heeft hij maar een bedevaart verricht die bekend staat als Hajjat-ul-Wada. Muslim Boek 19 nr. 4465



Overgeleverd door Anas: Op de dag van de veldslag van de geul (gandaq), zeiden de Ansar, "Wij zijn degenen die Mohammad trouw hebben gezworen voor jihad (voor altijd) zolang wij leven." De Profeet antwoordde hen, "O Allah! Er is geen leven dan het leven van het hiernamaals. Eer dus de Ansar en Muhajirien met uw Barmhartigheid." Bukhari Deel 4 Boek 52 nr. 208

Overgeleverd door Abu Umamah: Een man zei: O boodschapper van Allah, sta voor mij toerisme toe. De Profeet (saw) zei: Het toerisme van mijn mensen is strijden op de weg van Allah, de Verhevene. Abu Dawood boek 14 nr. 2480





Beloning!


Overgeleverd door Abu Huraira: Een man kwam naar de Profeet (saw) en zei, "Vertel me een daad die gelijk (aan beloning) staat aan Jihad." Hij antwoordde, "Ik ken geen daad (die daaraan gelijk staat)." Toen voegde hij eraan toe, "Kan jij, terwijl de strijder zich op het slachtveld bevind, jouw moskee binnen gaan en gaat bidden zonder op te houden en vasten zonder deze te verbreken?" De man zei, "Maar wie is daarin in staat?" Bukhari Deel 4 boek 52 nr 44

Overgeleverd door Thabit ibn Qays: Een vrouw die Umm Khallad werd genoemd kwam naar de Profeet (saw) terwijl ze was gesluierd. Ze was op zoek naar haar zoon welke was gesneuveld (in de strijd). Sommige van de metgezellen vroegen haar: Jij bent hier gekomen om naar je zoon te vragen terwijl jij je gezicht hebt bedekt? Ze zei: Als ik met het verlies van mijn zoon ben getroffen, hoef ik nog niet aan het verlies van mijn eer te leiden. De boodschapper van Allah (saw) zei: Jij zal de beloning van twee martelaren krijgen voor je zoon. Ze vroeg: En waarom is dat zo, o boodschapper van Allah? Hij antwoordde: Omdat de mensen van het boek (Joden en Christenen) hem hebben gedood. Abu Dawood boek 14 nr 2482

Overgeleverd ddor Abdullah bin Omar: De boodschapper van Allah heeft gezegd, "Jullie (de moslims) zullen de Joden bevechten totdat sommige van hen achter stenen zullen verstoppen. De stenen zullen zeggen, O Abdullah (dienaar van Allah)! Er zit een Jood achter mij verstopt; dus dood hem." Bukhari deel 4 boek 52 nr 176


Overgeleverd door Abdullah bin Abi Aufa: De boodschapper van Allah heeft gezegd, "Weet dat het paradijs onder de schaduwen van de zwaarden ligt." Bukhari Deel 4 boek 52 nr 73


Overgeleverd door Abu Abs (Abdurrahman bin Jabir): De boodschapper van Allah heeft gezegd," Eenieder wiens voeten door het stof worden bedekt op de weg van Allah (jihad) zal niet aangeraakt worden door het hellevuur." Bukhari deel 4 boek 52 nr 66


Overgeleverd door Abu Said Al-Khudri: Iemand vroeg, "O boodschapper van Allah! Wie is het beste onder de mensen?" Allah's boodschapper antwoordde "Een gelovige die op de weg van Allah strijd met zijn leven en zijn bezittingen." Er werd gevraagd, "Wie daarna?" Hij (saw) antwoordde, "Een gelovige die zich terug trekt in de bergen om Allah te aanbidden en de mensen veilig stelt voor zijn kwaad." Bukhari Deel 4 boek 52 nr 45


Overgeleverd door Abdullah ibn Abbas: De Profeet (saw) zei: Toen jullie broeders sneuvelden tijdens de slag van Uhud, heeft Allah hun zielen in de lichamen van groene vogels geplaatst die over de rivieren van het paradijs vliegen, van haar vruchten eten en in gouden lampen nestelen onder de schaduw van de Troon. Na het ervaren van de zoetheid van hun voedsel, drank en rust, vroegen zij: Wie zal onze broeders over ons vertellen dat wij levend zijn in het paradijs en dat wij worden voorzien van gaven, zodat zij niet gedemotiveerd worden voor de strijd? Allah de Verhevene zei: Ik zal hun over jullie vertellen, dus openbaarde Allah; "En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken." (Koran 3-169) Abu Dawood boek 14 nr. 2514



Overgeleverd door Anas bin Malik: De Profeet (saw) zei, "Niemand die het paradijs binnentreed zal terug willen komen al zou hij alles wat op aarde is krijgen, behalve de mujahied welke ernaar verlangt om terug te komen naar de aarde om tien maal te sneuvelen, dit vanwege wat hij heeft ontvangen (van Allah)." Bukhari Deel 4 boek 52 nr. 72



Abdullah b. Mas'ud rapporteerde: Ik zei: O boodschapper van Allah, welke van de daden brengt dichterbij bij het paradijs? Hij (saw) antwoordde: Het gebed op zijn voorgeschreven tijd, ik zei: Welke dan, o boodschapper van Allah? Hij (saw) antwoordde: Goedheid tegenover de ouders. Ik zei: En welke dan? Hij (saw) antwoordde: Jihad op de weg van Allah. Muslim boek 001 nr 0152



Overgeleverd door Fadalah ibn Ubayd: De Profeet (saw) zei: Bij iedereen die dood gaat komen ook zijn daden ten einde, behalve degene die aan de frontlinie staat (op Allah's weg), zijn daden zullen worden vermeerderd tot aan de dag des oordeels, en hij zal worden beschermd tegen de beproevingen van het graf. Abu Dawood boek 14 nr 2494



Overgeleverd door Abu Huraira: De Profeet (saw) zei, "Bij Hem in wiens handen mijn leven is! Als het niet vanwege sommigen onder de gelovigen was die er een afkeer van hebben om (thuis) achter gelaten te worden, en die ik niet kan voorzien van een transportmiddel, dan zou ik zeker bij geen enkele leger eenheid weg blijven die erop uit trekt op de weg van Allah. Bij Hem in wiens hand mijn leven is! Ik zou het liefst op de weg van Allah sneuvelen en dan weer tot leven gebracht worden en dan weer sneuvelen en dan weer tot leven gebracht worden en dan weer sneuvelen en dan weer tot leven gebracht worden en dan weer sneuvelen. Bukhari deel 4 boek 52 nr. 54


Yahya leverde over van Malik van Abu Zinad van al-Araj van abu Huraira dat de boodschapper van Allah, moge Allah hem zegenen en hem vrede schenken, heeft gezegd, "Bij Hem in wiens hand mijn leven is! Niemand van jullie raakt gewond op de weg van Allah - en Allah weet het beste wie op Zijn weg gewond raakt- of op de dag der opwekking, zal het bloed uit zijn wond stromen. Het zal de kleur van bloed hebben, maar de geur zal van muskus zijn." Malik's Muwatta boek 21 nr 21.14.29



Overgeleverd door Anas bin Malik: De Profeet (saw), "Een enkele veldtocht op de weg van Allah in de ochtend of in de middag is beter dan de complete wereld en wat zich erin bevind." Bukhari deel 4 boek 52 nr 50



Overgeleverd door Mu'ad ibn Jabal: De boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd: Als iemand op de weg van Allah strijd gedurende de tijd tussen het twee keer melken van een vrouwtjes kameel, dan zal het paradijs hem verzekerd zijn.... Abu Dawood boek 14 nr. 2535



Overgeleverd door Ali, die zegt: Ik heb de Profeet (saw) nooit horen zeggen, "Moge mijn ouders voor jou opgeofferd worden," tegen iemand na Sad. Ik hoorde hem (saw) (tegen Sad) zeggen, "Schiet (de pijlen)! Moge mijn ouders voor jou opgeofferd worden." Bukhari Deel 4 boek 52 nr 154



Yahya leverde over van Malik dat Yahya ibn Said zei, "De boodschapper van Allah (saw) zat bij een graf die gegraven werd in Medina. Een man keek in het graf en zei, 'een verschrikkelijke bed voor een mumin. "De boodschapper van Allah (saw) zei, 'verschrikkelijk? Wat jij hebt gezegd is absoluut verkeerd.' De man zei, 'Ik bedoelde het niet zo, o boodschapper van Allah. Ik bedoelde het sneuvelen op de weg van Allah. 'De boodschapper van Allah (saw) zei, 'Er is niets zoals het sneuvelen op de weg van Allah! Er is geen plaats op aarde waar ik liever zou willen dat mijn graf was dan hier (Medina). Hij herhaalde dit drie maal. Malik's Muwatta boek 21 nr 21.14.33

14-01-2009, 20:43


Overgeleverd door Samura: De Profeet (saw) zei, "Afgelopen nacht kwamen twee mannen naar mij (in een droom) en lieten mij een boom bestijgen, en lieten mij toe in een betere en superieure huis, beter dan ik ooit heb gezien. Een van hen zei, "Dit is het huis van de martelaren." Bukhari deel 4 boek 52 nr 49



Overgeleverd door Abdullah ibn Masood: De profeet (saw) zei: Onze Heer, De Meest Verhevene is tevreden met een man die vecht op de weg van Allah, De Verhevene; daarna vluchten zijn compagnons weg. Maar hij weet dat het een zonde is (om te vluchten van het strijd toneel), dus keert hij terug, en zijn bloed word vergoten. Daarop zegt Allah, De Verhevene tegen Zijn Engelen: Kijk naar Mijn dienaar; hij keerde terug, opzoek naar wat Ik voor hem heb klaarstaan (aan beloning), en vreesde (Mijn straf), totdat zijn bloed werd vergoten. Abu Dawood boek 14 nr 2530





Doorgaan!


Overgeleverd door Omar: De Profeet (saw) heeft gezegd, "Het is verplicht om te luisteren en gehoorzaam te zijn (aan de leider z'n orders), behalve wanneer deze orders een ongehoorzaamheid aan Allah bevatten; Als een daad van ongehoorzaamheid aan Allah word opgelegd, dan moet hij niet luisteren of gehoorzamen." Bukhari Deel 4 boek 52 nr.203



Overgeleverd door Imran ibn Hussain: De Profeet (saw) zei: Een deel van mijn mensen zal doorgaan met het strijden voor de waarheid, en zij zullen hun opponenten overwinnen, totdat de laatste van hen tegen de Dajjaal zal vechten." Abu Dawood boek 14 nr. 2478



Overgeleverd door Abdullah ibn Omar: De boodschapper van Allah heeft gezegd, "Het goede zal blijven in de (strijd) paarden tot de dag des oordeels." Bukhari Deel 4 boek 52 nr 102



Overgeleverd door Anas ibn Malik: De Profeet (saw) zei: Drie dingen zijn de wortels van geloof: Het zich terug trekken van het doden van iemand die getuigt, "Er is geen God behalve Allah" en hij mag niet tot ongelovige worden verklaard ongeacht zijn zonde, en hij mag niet uitgesloten worden van de Islam vanwege een daad; En Jihad zal blijven gevoerd worden vanaf het moment dat Allah mij als Profeet stuurde totdat de laatste van mijn mensen tegen de Dajjaal zal vechten. De tiranie van een tiraan en de rechtvaardigheid van een rechtvaardige leider zullen dit niet ongeldig maken. Men zou geloof moeten hebben in de Goddelijke openbaring. Abu Dawood boek 14 nr.2526



Overgeleverd door Abu Ayoob: Abu Imran zei: We gingen op een expeditie vanaf Medina om Constantinopel aan te vallen. Abdurrahman ibn Khalid ibn al-Waleed was de leider van de compagnie. De Romeinen zaten net met hun ruggen naar de muren van de stad, en plotseling viel een man (van ons) de vijand aan (in z'n eentje). Daarop zeiden de mensen: Stop! Stop Er is geen god behalve Allah. Hij werpt zichzelf in verderf (de dood). Abu Ayoob zei: Dat vers werd over ons geopenbaard, de Ansar. Toen Allah zijn Profeet (saw) hielp en de Islam de overwinning gaf, zeiden wij: Kom op! laten wij bij onze bezittingen blijven en hieraan werken. Daarop Openbaarde Allah, "En besteedt uw bezit voor de zaak van Allah en stort u niet met uw eigen handen in het verderf ..." (koran 2-195). Het zichzelf met eigen handen in verderf werpen, betekent het achterblijven bij je bezittingen en jezelf bezighouden met het verbeteren ervan, en het verlaten van jihad. Abu Imran zei: Abu Ayoob bleef doorgaan met het strijden op de weg van Allah totdat hij stierf en in Constantinopel werd begraven. Abu Dawood boek 14 nr 2506



Overgeleverd door Abu Huraira: De boodschapper van Allah zei: "Oorlog is misleiding" Bukhari deel 4 boek 52 nr. 268



Overgeleverd door Jabir: De Profeet (saw) zei: "Wie is er bereid om Ka'b bin Ashraf (een Jood die de Profeet tegenwerkte) te doden." Mohammad bin Maslama antwoordde, "Zou u willen dat ik hem doodde?" De Profeet (saw) antwoordde bevestigend. Mohammad bin Maslama zei, "Sta mij dan toe om te zeggen wat ik wil" (het negatief praten over de Profeet (saw) om het vertrouwen van ka'b te winnen). De Profeet (saw) antwoordde, "Ik sta het toe". Bukhari Deel 4 boek 52 nr 271