Bekijk volle/desktop versie : Aangifte na roep om intifada. Waar ligt de grens?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

14-01-2009, 09:46
Aangifte na intifadarel: Moszkowicz daagt SP'er Van Bommel[/SIZE]
door Joost de Haas

AMSTERDAM - Advocaat Bram Moszkowicz heeft aangifte gedaan tegen de SP-Tweede Kamerleden Van Bommel en Karabulut, omdat zij tijdens een pro-Hamas-betoging hebben opgeroepen tot een intifada tegen Israël.

Harry van Bommel trekt in Amsterdam zij aan zij op met Gretta Duisenberg en andere Israëlhaters in een pro-Hamasbetoging. De SPer riep op tot een nieuwe intifada tegen het Joodse volk.

Moszkowicz verzoekt de Amsterdamse hoofdofficier van justitie vervolging in te stellen wegens het aanzetten tot haat, discriminatie en geweld. De advocaat verwijt het SP-duo een directe oproep tot geweld te hebben gedaan, terwijl zij geen afstand namen van de gepredikte Jodenhaat bij de demonstratie van 3 januari in Amsterdam. Van Bommel en Karabulut scandeerden aan kop van de stoet 'Intifada, intifada, Palestina vrij!' Anderen riepen duidelijk hoorbaar bij herhaling de leus 'Hamas, Hamas, Joden aan het gas'.

De aangifte is ook gericht tegen Gretta Duisenberg, die eveneens voorop liep. Moszkowicz is op persoonlijke titel in actie gekomen.

In de strafklacht wordt verwezen naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 1999 over een veroordeling van voormalige Kamerlid Janmaat. De hoogste rechter bepaalde dat Janmaat zich schuldig had gemaakt aan het medeplegen van het aanzetten tot discriminatie. Janmaat had bij een demonstratie geroepen 'Wij schaffen de multiculturele samenleving af'. Dat werd beschouwd als 'betrekkelijk neutraal'.

Maar omdat medestanders volgens de rechter veel verder gingen met de leuzen 'eigen volk eerst' en 'vol is vol', werd Janmaat toch veroordeeld. "Hier ligt de zaak veel scherper", aldus Moszkowicz. "De Kamerleden scandeerden een regelrechte oproep tot geweld, namelijk een intifada die gepaard gaat met zelfmoordaanslagen tegen volstrekt onschuldige burgers."

Tot zo ver het bericht in de krant.

Laten we even voorop stellen dat dit zeker niet de beste krant van Nederland is, dus reacties daarover zijn overbodig.
[SIZE="2"]


De kern van dit artikel is, dat racistische en haat zaaiende leuzen niet door de beugel kunnen. Ook iedere oproep tot geweld, tegen een groep op persoon is verschrikkelijk en dit hoort niet te gebeuren.

Toch zie ik op deze site vaak dat soort reacties voorbij komen en daar moet een einde aan komen. Vrijheid van meningsuiting is heel belangrijk, en de mening van de een kan ook zeker beledigend overkomen bij een ander, maar er is een grens.

Bij deze roep ik alle leden van deze site op om daar beter op te letten, in de eerste plaats bij jezelf.
Ook vraag ik de mods bij deze om hier harder tegen op te treden.

Laten we dit forum gebruiken om met elkaar de discussie aan te gaan over alles en iedereen, maar laten we het met z'n allen vooral heel netjes houden.

Met vriendelijke groet,

Ikblij

14-01-2009, 09:52


Die onderwereld figuur heeft weer wat geld nodig
zij geld uit reclame spotjes zijn op
en Holeder betaald niet meer

14-01-2009, 10:03
Iemand beledigen is een ding, oproepen tot geweld is heel iets anders.

14-01-2009, 10:14
Nou steunen van Israel is geweld tegen Palestijnen goedkeuren en steunen daarin. Hoppa vastzetten die hap!

14-01-2009, 10:27



Citaat door Grover:
Nou steunen van Israel is geweld tegen Palestijnen goedkeuren en steunen daarin. Hoppa vastzetten die hap!


Zo simpel is het niet. Je klinkt nu als George Bush, met z'n "If you're not with us, you're against us".

Ik ben tegen het geweld van Israël, en ik ben tegen de afsluiting van de Gaza strook door Israël. Ik ben ook tegen de raketaanvallen van Hamas, en de zelfmoord aanslagen die werden gepleegd.

De leiders van die regio moeten door hun moeders naar een kamer worden gestuurd, en ze mogen pas uit die kamer komen als ze de problemen hebben uitgepraat.
In die kamer staan een zooi kratten bier en een zooitje waterpijpen.
Is misschien niet leuk voor ze, maar ze moeten het een keer als volwassen mensen uitpraten, want dit kan duidelijk niet langer.

14-01-2009, 10:34

Citaat door ikblij:
Zo simpel is het niet. Je klinkt nu als George Bush, met z'n "If you're not with us, you're against us".

Ik ben tegen het geweld van Israël, en ik ben tegen de afsluiting van de Gaza strook door Israël. Ik ben ook tegen de raketaanvallen van Hamas, en de zelfmoord aanslagen die werden gepleegd.

De leiders van die regio moeten door hun moeders naar een kamer worden gestuurd, en ze mogen pas uit die kamer komen als ze de problemen hebben uitgepraat.
In die kamer staan een zooi kratten bier en een zooitje waterpijpen.
Is misschien niet leuk voor ze, maar ze moeten het een keer als volwassen mensen uitpraten, want dit kan duidelijk niet langer.


Hoe kan je dan iemand die oproept tot verzet voor de rechter willen slepen?

En ten tweede op dit moment een pro israel betoging gelijk aan een pro nazi betoging

14-01-2009, 10:54

Citaat door Grover:
Hoe kan je dan iemand die oproept tot verzet voor de rechter willen slepen?

En ten tweede op dit moment een pro israel betoging gelijk aan een pro nazi betoging


Hoe kan je verdedigen dat iemand die oproept om een einde te maken aan het geweld in Gaza, oproept tot geweld in een ander gebied?

Als je wil demonstreren tegen het geweld van Israël, moeten de demonstraties zelf geen gewelddadig karakter krijgen. Dus roep zelf niet op tot geweld, en wordt zelf niet gewelddadig.

14-01-2009, 11:18

Citaat door ikblij:
Aangifte na intifadarel: Moszkowicz daagt SP'er Van Bommel
De SPer riep op tot een nieuwe intifada tegen het Joodse volk.

'Intifada, intifada, Palestina vrij!'






Tegen het Joodse volk? laat me niet lachen

Intifada Palestina vrij...aldus Don Vito

14-01-2009, 11:19

Citaat door Moonboi:
Iemand beledigen is een ding, oproepen tot geweld is heel iets anders.



Hij roept op tot opstand......defenitie van Intifadah wordt volledig misbruikt.....

Wat is er mis met opstand tegen onderdrukking?

14-01-2009, 11:57

Citaat door Don Vito:
Hij roept op tot opstand......defenitie van Intifadah wordt volledig misbruikt.....

Wat is er mis met opstand tegen onderdrukking?


In de eerdere intifada's, vielen er toen niet zo veel burgerslachtoffers in Israël door zelfmoordaanslagen door Palestijnen gepleegd?

Noemden ze die periodes geen intifada?

Is het dan niet raar, dat als er nu wordt opgeroepen tot een nieuwe intifada, zo'n nieuwe gewelddadige periode wordt bedoelt?

Het geweld moet van beide kanten stoppen, net zoals de blokkade van de gaza strook opgeheven moet worden.

En het geweld wat nu plaats vindt in die regio, is geen excuus voor geweld hier.

14-01-2009, 11:59

Citaat door ikblij:
In de eerdere intifada's, vielen er toen niet zo veel burgerslachtoffers in Israël door zelfmoordaanslagen door Palestijnen gepleegd?

Noemden ze die periodes geen intifada?

Is het dan niet raar, dat als er nu wordt opgeroepen tot een nieuwe intifada, zo'n nieuwe gewelddadige periode wordt bedoelt?

Het geweld moet van beide kanten stoppen, net zoals de blokkade van de gaza strook opgeheven moet worden.



Als hij dan oproept tot intifadah dan bedoeld die dan ook wel dat het gericht is tegen de bezetting en niet een intifadah om Joden te vermoorden

Ik roep ook op tot intifadah....tot een opstand jegens de bezetting van de Palestijnen.....lees jij ergens dat ik oproep tot het moorden van Joden?

14-01-2009, 12:09

Citaat door DepecheJood:
When was 'palestine' founded?
And by whom?
What language did the 'palestinians' speak?
What writing did they use?
What manuscripts have they left?
What was their religion?
Where are their temples?
What monuments attest their existence?
What where its borders?
What was the name of its capital?
What where its major cities?
What consituted the basis of their economy?
What is the name of the currency that they used?
What was its form of government?
What achievements have they accomplished?
What other peoples did 'palestines' interact with?
Where can one find any record wherein the name of the country of 'palestine' and its people are mentioned?
What archeological sites can one name?
Where can one find the recorded history of these people?
Whom did they conquer?
Or where conquered by?
Was 'palestine' recognized by a country whose existence at that time or now leave no room for interpretation?
What was the prevalent religion of 'palestine' at that time?



Goeie vragen........maar wist jij dat 20 jaar geleden deze landen oo niet bestonden:
Oost-Timor: sinds 2002
Palau: sinds 1994
Tsjechië: sinds 1993
Eritrea: sinds 1993
Slowakije: sinds 1993

14-01-2009, 12:12



Citaat door ikblij:

door Joost de Haas

AMSTERDAM - Advocaat Bram Moszkowicz heeft aangifte gedaan tegen de SP-Tweede Kamerleden Van Bommel en Karabulut, omdat zij tijdens een pro-Hamas-betoging hebben opgeroepen tot een intifada tegen Israël.

Harry van Bommel trekt in Amsterdam zij aan zij op met Gretta Duisenberg en andere Israëlhaters in een pro-Hamasbetoging. De SPer riep op tot een nieuwe intifada tegen het Joodse volk.

Moszkowicz verzoekt de Amsterdamse hoofdofficier van justitie vervolging in te stellen wegens het aanzetten tot haat, discriminatie en geweld. De advocaat verwijt het SP-duo een directe oproep tot geweld te hebben gedaan, terwijl zij geen afstand namen van de gepredikte Jodenhaat bij de demonstratie van 3 januari in Amsterdam. Van Bommel en Karabulut scandeerden aan kop van de stoet 'Intifada, intifada, Palestina vrij!' Anderen riepen duidelijk hoorbaar bij herhaling de leus 'Hamas, Hamas, Joden aan het gas'.

De aangifte is ook gericht tegen Gretta Duisenberg, die eveneens voorop liep. Moszkowicz is op persoonlijke titel in actie gekomen.

In de strafklacht wordt verwezen naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 1999 over een veroordeling van voormalige Kamerlid Janmaat. De hoogste rechter bepaalde dat Janmaat zich schuldig had gemaakt aan het medeplegen van het aanzetten tot discriminatie. Janmaat had bij een demonstratie geroepen 'Wij schaffen de multiculturele samenleving af'. Dat werd beschouwd als 'betrekkelijk neutraal'.

Maar omdat medestanders volgens de rechter veel verder gingen met de leuzen 'eigen volk eerst' en 'vol is vol', werd Janmaat toch veroordeeld. "Hier ligt de zaak veel scherper", aldus Moszkowicz. "De Kamerleden scandeerden een regelrechte oproep tot geweld, namelijk een intifada die gepaard gaat met zelfmoordaanslagen tegen volstrekt onschuldige burgers."

Tot zo ver het bericht in de krant.

Laten we even voorop stellen dat dit zeker niet de beste krant van Nederland is, dus reacties daarover zijn overbodig.



[SIZE=2]De kern van dit artikel is, dat racistische en haat zaaiende leuzen niet door de beugel kunnen. Ook iedere oproep tot geweld, tegen een groep op persoon is verschrikkelijk en dit hoort niet te gebeuren.

Toch zie ik op deze site vaak dat soort reacties voorbij komen en daar moet een einde aan komen. Vrijheid van meningsuiting is heel belangrijk, en de mening van de een kan ook zeker beledigend overkomen bij een ander, maar er is een grens.

Bij deze roep ik alle leden van deze site op om daar beter op te letten, in de eerste plaats bij jezelf.
Ook vraag ik de mods bij deze om hier harder tegen op te treden.

Laten we dit forum gebruiken om met elkaar de discussie aan te gaan over alles en iedereen, maar laten we het met z'n allen vooral heel netjes houden.

Met vriendelijke groet,

Ikblij

Inderdaad vind ik dat van Bommel over de schreef / de grens is gegaan. Hij is in zijn hoedanigheid nl. politicus en volksvertegenwoordiger en geen marokko.nl forum lid die meeloopt. Ik had van de man een waardiger houding verwacht voor deze zaak, geen emotionele oproep.

14-01-2009, 12:23
Advocaat Bram Moszkowicz .. Goh wat zielig Ga janken ...

14-01-2009, 12:26

Citaat door zbyben:
maar je bent niet tegen de bloederige landroof van de zionisten in palestina? dat kan nog wel door de beugel. ow en je hoort ook niet wat voor misdaden de israelische leger dagelijks doet bij de palestijnen. nee dat kan ook nog. laten we vooral en alleen maar praten over de zelfverdediging oh shit zei ik zelfverdediging?? volgens mij gebruiken jullie liever het woord terrorisme als het gaat om moslims die opkomen voor hun recht.

jullie zitten vol van hypocrici en zijn daardoor blind voor rechtvaardigheid. voor jullie betekend rechtvaardigheid: wanneer het westen tevreden over iets is. vallen er slachtoffers bij moslims. ow we maken wel een keer een reportage daarover en laten die ooit zien op een maandag avond om 23:00uur wanneer geen zak iedereen (behalve de werkloze) in bed ligt. zo voeden we onze eigen hypocriete gedachtegoed dat wel goede mensen zijn. maar ondertussen gaat de israelische propagande machine in het westen volop door in primetime uren.

ga eens goed kijken naar de feiten en gebeurtenissen voordat je komt klagen over heldhaftige vrijheidstrijders zoals hamas die als enige een beetje hoop en waardigheid teruggeven aan hun volk die door de rest van de wereld wordt uitgekotst.


Vent, leer lezen. Er staat toch wel redelijk duidelijk: "Ik ben tegen het geweld van Israël"


Denk nu eens goed na... en reageer dan nog eens.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8