Bekijk volle/desktop versie : gouda misbruikt voor 'politiek nummertje' 'dan wil ik geld zien!'



08-01-2009, 12:21
(van onze verslaggeefster)

Gouda’s imago kreeg een klap, na problemen met Marokkaanse jeugd in de wijk Oosterwei. De troost: Haags geld.
Wim Cornelis, burgemeester van Gouda (ANP)

Zijn stad zou zijn misbruikt voor een politiek nummertje. De VVD en de PVV van Geert Wilders, maar ook het CDA en de PvdA buitelden in september over elkaar heen om schande te spreken van het Marokkanenprobleem in Gouda.

Busbedrijf Connexxion had laten weten door de bedreiging van chauffeurs niet meer in de wijk Oosterwei te willen rijden. En opeens was Gouda een ‘vrijstaat voor tuig’, een no-go-area, oorlogsgebied haast, waar Marokkaans gespuis de straten terroriseert en de gemeente ondertussen ontspannen achterover leunt.

Burgemeester Wim Cornelis (PvdA) van Gouda vindt het nog altijd vreselijk. ‘De schade aan ons imago is enorm.’ Toch plukt hij er dezer dagen ook de vruchten van: minister Hirsch Ballin (CDA) van Justitie reisde woensdag speciaal naar Gouda af om te onthullen dat de stad een extra Veiligheidshuis krijgt. Uniek, een tweede in één arrondissement.

‘Een mooi cadeau’, vindt Cornelis. Ook kreeg Gouda al geld voor zes extra rechercheurs en komt minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) nog met 900 duizend euro voor gezinscoaches over de brug.

U baalde van de negatieve publiciteit. Maar de ophef heeft u geen windeieren gelegd.
‘Nee. We hebben dit binnengehaald omdat de zaak zo hoog is opgelopen. Al die aandacht voor Gouda was oneigenlijk. Maar als het dan toch gebeurt, wil ik ook incasseren.

‘Wij hebben geen Vogelaarwijken, dus dat geld krijgen we niet. Gouda is een relatief arme gemeente. We hebben altijd welwillend geknikt als de pot aan ons voorbij ging. Maar als er dan zoiets gebeurt, ben ik ook een koopman. We hebben onder vuur gelegen, daar mag wat tegenover staan.

‘Het geld van Ter Horst heb ik overigens nog niet op onze bankrekening zien staan. Ik begrijp dat sommige stromen in de winter wat minder snel stromen, maar het was november en het is nu januari.

‘Maar dan nog: afgezet tegen de imagoschade is de balans van de commotie in september nog steeds negatief. Veel mensen zetten zich dag in, dag uit voor Gouda in. Die hebben een enorme klap in hun nek gehad. In die zin is Gouda misbruikt.’

Wat kan zo’n extra Veiligheidshuis voor Gouda betekenen?
‘Het is onderdeel van een totaalplan. Een attitude buig je niet zomaar om, daar gaan jaren overheen. Maar in een Veiligheidshuis zitten politie, justitie, jeugdzorg en onderwijs allemaal onder één dak. We krijgen een geïntegreerd beeld van de problemen.

‘Op 6 juni is de opening, de datum van D-day 65 jaar geleden. Niet voor niets hebben we die datum gekozen: we hopen dat dit voor Gouda een grote verandering teweegbrengt. Vooral bij jongeren is het van het grootste belang dat de straf snel volgt op de daad.

‘De relatie tussen beide moet duidelijk zijn. Het gebeurt nog te vaak dat een misdrijf met Oud en Nieuw wordt gepleegd en de dader pas tegen de volgende jaarwisseling wordt veroordeeld. Dat moet allemaal veel sneller en dat kan alleen als iedereen goed samenwerkt. Een Veiligheidshuis faciliteert dat, doordat alle instanties daar bij elkaar zitten.’

De nieuwste maatregel van Hirsch Ballin, een wijkverbod voor relschoppers, haalt dat wat uit?
‘In Gouda hebben we nu niet de situatie waarin dat nodig zou zijn. Ons huidige instrumentarium volstaat wat dat betreft. Het is een kleine stap. Maar wellicht dat we er in de toekomst gebruik van kunnen maken.’

bron