Bekijk volle/desktop versie : Moskeewijzer.nl - Website toont alle Moskeeën van Nederland



07-01-2009, 10:11
WEBSITE TOONT ALLE MOSKEEËN VAN NEDERLAND

WOERDEN – Vanaf woensdag 7 januari 2009 IS de website moskeewijzer.nl online. Op deze website zijn alle Moskeeën van Nederland inzichtelijke gemaakt. Hierdoor kunnen bezoekers snel zoeken welke Moskee er in hun omgeving aanwezig is. Erg handig voor Moslims die de salaat gezamenlijk willen doen wanneer zij voor werk of privé reizen door het land, of ver van huis zijn als de preek op vrijdag wordt gehouden.

De website is een initiatief van Nourdeen Wildeman; een Nederlander die zich heeft bekeerd tot Islam. “Voor mijn werk reis ik door heel Nederland. Op de terugweg wil ik dan graag het gebed uitvoeren in een Moskee, maar ik kan er niet altijd een vinden. Toen ik merkte dat meerdere Moslims dat dilemma hadden, besloot ik deze site te maken”.

Op de website zijn bijna 400 Moskeeën te vinden verspreid over heel Nederland. Door te kiezen voor een overzicht per provincie of per plaatsnaam heeft een bezoeker op een gebruikersvriendelijke manier toegang tot de gegevens. Van elke Moskee kan zo het adres en een indicatie van de etnische achtergrond worden gevonden. Van meer dan 100 Moskeeën is ook te vinden in welke taal de preek wordt gehouden, of er een boekenwinkel aanwezig is, of er een woedoeh-ruimte is voor vrouwen etcetera.

Er zijn al op een aantal plaatsen op internet al lijsten van Moskeeën te vinden. Moskeewijzer.nl onderscheidt zich door volledigheid (alle Moskeeën van Maastricht tot Groningen), accuraatheid (bijna alle adressen zijn fysiek bezocht) en gebruikersvriendelijkheid (makkelijk zoeken en vinden). “Ik heb in de laatste maanden zelf honderden Moskeeën bezocht om alle informatie te verzamelen. Zo ben ik er zeker van dat alles klopt en dat ik mensen de goede kant op verwijs” vertelt Nourdeen.

Doelgroep: Moslims en niet-Moslims
Hoewel de site primair gericht is op Moslims, kunnen ook niet-Moslims van de site gebruik maken. Op enkele termen na is alles in het Nederlands beschreven dus voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk. Op deze manier kan de site ook worden gebruikt als een instrument voor da’wa. “Ik spreek vaak niet-Moslims die nog nooit in een Moskee zijn geweest en er graag eentje van binnen willen bekijken. De vele foto’s op de site kan hun een beetje prikkelen om de stap te zetten. Ik hoop dat deze site het ook voor hen makkelijker maakt om een Moskee te vinden en te bezoeken,” aldus de initiatiefnemer.