Bekijk volle/desktop versie : Misleidende topic 'namen'. Godsdienst is oprechtheid.



05-01-2009, 23:44
Salam Aleykom wara7mattoe lahi wa barakatoe,

Ik heb een vraag/opmerking naar aanleiding van een aantal topics dat hier steeds wordt geopend. Namelijk het volgende: zie onderzijde reactie.


Citaat:
Godsdienst is oprechtheid

Aboe Roeqayyatah Tamiem ibnoe Aws ad-Daari overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Godsdienst is oprechtheid.” “Ten opzichte van wie?”, vroegen wij.

Hij (vrede zij met hem) zei: “Ten opzichte van Allah, Zijn Boek, Zijn Boodschapper, de leiders van de moslims en hun moslimonderdanen.”
(al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

“Oprechtheid ten opzichte van Allah”
Dit houdt oprechtheid in ten opzichte van Zijn godsdienst, dit door Zijn geboden na te komen en Zijn verboden te laten. Tevens houdt dit in dat wij in Zijn berichtgevingen dienen te geloven, wij ons tot Hem keren, op Hem vertrouwen en de Islamitische rituelen en voorschriften in acht nemen.

“Oprechtheid ten opzichte van Zijn Boek”Dit houdt in dat je moet geloven dat de Koran het Woord van Allah is. Het bevat ware berichtgevingen, rechtvaardige wetten en leerzame verhalen. Tevens houdt het in dat je voor al je zaken terugkeert naar de Koran om hierover te oordelen.

“Oprechtheid ten opzichte van Zijn Profeet”Dit houdt in dat je in de Profeet (vrede zij met hem) moet geloven, dat Hij de Boodschapper is van Allah, die naar de bewoners van alle werelden is gezonden en je hem als voorbeeld moet nemen. Je dient te geloven in alles wat hij heeft verteld, moet nakomen wat hij ons heeft opgedragen en vermijdt datgene wat hij verboden heeft en verdedigt zijn godsdienst.

“Oprechtheid ten opzichte van de leiders van de moslims”Dit houdt in dat je hen advies geeft, en de overige algemeen bekende rechten die hen toekomen. Je dient hen geen last te bezorgen en daarnaast moet je volharding tonen voor de last die zij jou wellicht bezorgen. Het houdt ook in dat je hen moet helpen en steunen in geval wanneer jouw hulp vereist is, zoals tijdens het bestrijden van de vijanden etc.

“Oprechtheid ten opzichte van hun moslimonderdanen”
Dit houdt in dat je jezelf oprecht bent tegenover hen door hen uit te nodigen naar Allah, tot het goede aanspoort, het verwerpelijke verbiedt, en hen het goede onderwijst en dergelijke. Op deze wijze is godsdienst oprechtheid geworden.

De eerste die tot de moslimonderdanen behoort, is jezelf. Anders gezegd, men dient allereerst oprecht te zijn tegenover zichzelf.

Wat leert deze overlevering ons?

- De godsdienst is beperkt tot oprechtheid, dit op basis van de volgende uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Godsdienst is oprechtheid.”

- Oprechtheid kan onderverdeeld worden in vijf categorieën, namelijk oprechtheid ten opzichte van:

1. Allah

2. Zijn Boek

3. Zijn Boodschapper (vrede zij met hem)

4. De moslimleiders

5. De moslimonderdanen

- De nadruk die gelegd wordt op oprechtheid ten opzichte van de vijf genoemde categorieën, want als deze de godsdienst zijn, zal men ongetwijfeld zijn godsdienst in acht moeten nemen en daar aan
vasthouden.

Dit is de reden waarom de Profeet (vrede zij met hem) oprechtheid in deze vijf
categorieën verdeelden.

- Het verbod op bedrog, want als godsdienst oprechtheid is, dan is bedrog het tegenovergestelde van oprechtheid en in strijd met de Islam.

Tevens is er overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wie ons bedriegt, behoort niet tot ons.”
Er worden hier steeds topics geopend met een misleidende naam. Bedrog dus. En ik neem aan dat jullie allen op de hoogte zijn van het rode gedeelte. Als jullie hiervan op de hoogte zijn is het toch niet mogelijk om elke keer topics te openen met misleidende namen als.

'Check mijn nieuwe chick, gister geregeld'. Om het zo maar te zeggen.
En om vervolgens een dua of hadith en dergelijke te plaatsen.

Want dit is tenslotte toch ook bedrog of zie ik het nou verkeerd?
En als jullie mensen naar het rechte pad willen leiden moeten jullie toch een goed voorbeeld geven?

Val mij niet aan. Ik vroeg me dit slechts af.

Wa salam ou aleykom, Kauwtar.

05-01-2009, 23:54


Ik denk dat ,dat gewoon wordt gedaan om ze te 'lokken' want we weten immers dat de meesten voor addounya gaan (Om te lezen) in dit geval, dan over de Islam te lezen. Nu als men zoals jij zegt "misleidende" topics opent, ze alleen proberen om elkaar tot het goede te leiden, dus ik zie daar persoonlijk niets verkeerd in.. Ik geef toe dat ik mezelf hier soms ook schuldig aan maak bij Onzinhoekje.


Wasalaamoe aleikoem oegti [Ma3a salaam behoort niet tot de soennah.]