Bekijk volle/desktop versie : Alleen islamitisch trouwen of ook voor de nederlandse wet en consulaat?



Pagina's : [1] 2 3

03-01-2009, 19:08
Assalamoe aleikoum,

Naar aanleiding van een aantal recente gebeurtenissen in mijn omgeving adviseer ik mijn zusters (en met name de bekeerde zusters!) om ook voor de nederlandse wet en het consulaat te trouwen, alvorens men als man en vrouw gaat samenleven.

Ik zal nooit beweren dat het niet halal is om alleen islamitisch te trouwen.
Helaas leven we in een tijd waarin we niemand kunnen vertrouwen, ook niet degenen die wij inschatten als praktiserend en serieus. En voor de bekeerde zusters; wij hebben in de meeste gevallen niemand die achter ons staat als een echte 'wali' en die onderzoek doet naar de broeder in kwestie, en dan ECHT goed doorvraagt etc. Er is in dat geval niets mis mee om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen om jezelf te beschermen.

Bij het trouwen voor de nl wet en consulaat kunnen namelijk veel zaken naar boven komen die anders geheim konden worden gehouden. Denk aan zaken rond verblijfsvergunning,al getrouwd zijn hier of in marokko, een echtscheiding die niet rond is of verzwegen is, niet ingeschreven staan bij de gemeente, onderhuur, financiele situatie etc.

Ook heb ik gezien dat door al het geregel wat nodig is om te trouwen je heel veel ziet van iemands karakter. Het komt al snel naar voren of iemand verantwoordelijkheid aankan, initiatief neemt, zijn zaakjes op orde heeft etc.

Natuurlijk biedt dit alles geen absolute garantie. Wij dienen ons verstand te gebruiken, maar bovenal moeten we op Allah vertrouwen en Hem om leiding vragen bij onze beslissingen.

Moge Allahde huwelijken van de moslims zegenen en beschermen...amien

Wassalaam,
Zonnetje

03-01-2009, 19:51


top!

03-01-2009, 21:21
Helemaal mee eens!

05-01-2009, 14:12

Citaat door Katharos:
Hail you!


Nee, geen hail me
Praise Allah !

Zonnetje

05-01-2009, 23:33


Sommige Imams claimen zelfs dat op basis van de grondbeginselen Sadd al-Dhara'i en Masalih al-Mursala het zondig is om niet je huwelijk te laten registreren bij de wet. Met als reden dat het later vele problemen kan voorkomen. (Denk aan Islamitisch scheiden, getuigenis van een huwelijk (je wilt niet weten hoeveel mensen een huwelijk later kunnen ontkennen), verplicht de vrouw onderhouden en de kinderen, bij vermissing navraag, erven etc.)

05-01-2009, 23:39

Citaat door RaiseUp:
Sommige Imams claimen zelfs dat op basis van de grondbeginselen Sadd al-Dhara'i en Masalih al-Mursala het zondig is om niet je huwelijk te laten registreren bij de wet. Met als reden dat het later vele problemen kan voorkomen. (Denk aan Islamitisch scheiden, getuigenis van een huwelijk (je wilt niet weten hoeveel mensen een huwelijk later kunnen ontkennen), verplicht de vrouw onderhouden en de kinderen, bij vermissing navraag, erven etc.)



Het kan inderdaad grote problemen opleveren, vooral omdat de moslims hier niet goed georganiseerd zijn en zwak staan. Er is hier geen duidelijke islamitische autoriteit of sharia rechtbank. Je kan nergens je geschil voorleggen als het mis gaat, behalve bij de imam van de buurtmoskee die in de meeste gevallen ook zijn vingers niet wil branden. Als een zuster zich tot de moskee wendt waar het huwelijk gesloten is dan zeggen ze tegen haar; ja, maar daar willen we ons niet mee bemoeien, bel de politie maar!

Wassalamoe aleikoum,
Zonnetje

05-01-2009, 23:47
Mee eens, masha Allaah. Ameen op de dua.

wa 3alaykoem salaam warahmatoe Allaah wa barakatoeh

07-01-2009, 00:24
Goed advies zuster, masha Allah!
Amien op jouw du3a.

07-01-2009, 00:36
Ik zal niet gelijk voor de NLse wet trouwen.
Agh, je moet er ook vertrouwen in hebben en in Allah swt.

07-01-2009, 00:58

Citaat door seniorita1988:
Ik zal niet gelijk voor de NLse wet trouwen.
Agh, je moet er ook vertrouwen in hebben en in Allah swt.
Doe eerst sabab, thoema tawakal 3ala Allah zou ik jou aanraden zuster.

Als je een weg oversteekt, dan kijk je toch ook eerst naar links en vervolgens naar rechts voordat je oversteekt.
Je steekt niet blindelings de weg over en zegt tawakal 3ala Allah zonder eerst te kijken of de weg veilig is.
Wij dienen voorzorgsmaatregelen te treffen alvorens we zeggen tawakal 3ala Allah .

07-01-2009, 01:01
Bedankt voor je topic. Ik wilde hier zelf ook al over beginnen. Zie de laatste tijd ook veel bekeerde zusters trouwen en scheiden terwijl ze grotendeels allemaal voor de islamitische wet (moskee) getrouwd zijn.

07-01-2009, 01:03

Citaat door Sanah:
Doe eerst sabab, thoema tawakal 3ala Allah zou ik jou aanraden zuster.

Als je een weg oversteekt, dan kijk je toch ook eerst naar links en vervolgens naar rechts voordat je oversteekt.
Je steekt niet blindelings de weg over en zegt tawakal 3ala Allah zonder eerst te kijken of de weg veilig is.
Wij dienen voorzorgsmaatregelen te treffen alvorens we zeggen tawakal 3ala Allah .

Ik begrijp je, maar toch ben ik het er niet mee eens. Ik ga er niet van uit dat mijn aanstaande slecht is/zal worden, etc..

Walakin gair insha'ALLAH. De Nederlandse wet zal waarschijnlijk kort daarop volgen.

07-01-2009, 01:08



Citaat door seniorita1988:
Ik begrijp je, maar toch ben ik het er niet mee eens. Ik ga er niet van uit dat mijn aanstaande slecht is/zal worden, etc..

Walakin gair insha'ALLAH. De Nederlandse wet zal waarschijnlijk kort daarop volgen.


Ik denk dat geen 1 aankomend bruidje er van uit gaat dat haar aanstaande slecht is of gaat worden. Soms hoeft iemand niet eens een slechte persoon te zijn, het kan ook zijn dat iemand gewoon bepaalde vaardigheden of karaktereigenschappen niet blijkt te hebben die voor jou wel heel belangrijk zijn. Dit is misschien ook afhankelijk van of je elkaar al langere tijd kent etc.
Moge Allah jullie huwelijk zegenen...amien!

Wassalaam,
Zonnetje

07-01-2009, 01:13

Citaat door Zonnetje_78:
Ik denk dat geen 1 aankomend bruidje er van uit gaat dat haar aanstaande slecht is of gaat worden. Soms hoeft iemand niet eens een slechte persoon te zijn, het kan ook zijn dat iemand gewoon bepaalde vaardigheden of karaktereigenschappen niet blijkt te hebben die voor jou wel heel belangrijk zijn. Dit is misschien ook afhankelijk van of je elkaar al langere tijd kent etc.
Moge Allah jullie huwelijk zegenen...amien!

Wassalaam,
Zonnetje

Salam 3eleikom.

Ameen insha'ALLAH, liyya wah leeki.

Tsja, ik ben toch van mening dat als je in ALLAH swt gelooft en vertrouwt, dat het wel goed zal komen insha'ALLAH. Ja, niemand is perfect. Aan die 'slechte' karakterschappen kan gewerkt worden, bv door middels van de sunna; islamitische regeltjes hanteren: "wat zegt de islam hierover?", etc

07-01-2009, 01:14

Citaat door seniorita1988:
Ik begrijp je, maar toch ben ik het er niet mee eens. Ik ga er niet van uit dat mijn aanstaande slecht is/zal worden, etc..

Walakin gair insha'ALLAH. De Nederlandse wet zal waarschijnlijk kort daarop volgen.


Insha Allah khayr zuster, het is alleen dat er zoveel problemen zijn tegenwoordig, kijk alleen om je heen.
Bedenk je wel dat wij zeker niet zoals de sa7aba of sa7abiyat zijn, noch kunnen we aan ze tippen helaas, vandaar dit advies aan jou beste zuster.
Moge Allah jullie een geslaagd huwelijk en vrome nakomelingen schenken. amien.

Pagina's : [1] 2 3