Bekijk volle/desktop versie : Marokko: Caïds zullen amazigh spreken



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

28-12-2008, 17:59
Marokko: Caïds zullen amazigh spreken

De mannen van Chakib Benmousa zullen weldra amazigh spreken. Een overeenkomst werd in deze richting, dinsdag, door het departement van l' ondertekend; Binnenste en l' Ircam. L' onderwijs van de taal amazighe n' is niet nochtans verplicht voor deze agenten van l' plaatselijk bestuur geleid tot officier in zones amazighophones. „C' een facultatieve“, nauwkeurige keuze is Ahmed Assid, onderzoeker en lid van l' Ircam.

Beide partijen, l' Binnenste en l' Ircam, hebben zich op een algemeen samenwerkingskader voor „de promotie van de cultuur en de taal amazighes“ gehoord. De ondertekende overeenkomst betreft hoofdzakelijk l' onderwijs van de taal amazighe aan l' Koninklijk instituut van l' territoriaal bestuur, om de ambtenaren van het ministerie van l' toe te laten; Binnenste belast geweest met de juridische zaken om het te kunnen uitoefenen. L' het doel is beter met de burgers die hoofdzakelijk de taal amazighe mee te delen spreken. Evenwel geeft A. Assid aan, de modaliteiten van inzet in de praktijk van deze overeenkomst worden nog niet bepaald. „Het uurvolume, l' personeelsbestand van de begunstigden of nog de manier d' onderwijs van de taal, (c' est-à-dire s' zij ' handelt over de drie varianten of d ' een uniforme taal worden) nog niet“ tot een einde gebracht, geeft A. Assid aan. „L' de integratie van de taal amazighe in de openbare sectoren is geweest en nog een prioritaire eis van de beweging amazigh gebleven“, ondersteunt Ahmed Arehmouch, lid van het uitvoerende Bureau van het Netwerk amazigh voor het burgerschap (Azetta). „C' is weliswaar een stap in de weg om aan dit symbolische geweld een eind te maken dat de burgers van de zones amazighophones, tegenover de agenten van l' ondergaan; instantie uitsluitend arabophones“, voegt er toe. Alleen maar betreuren deze militant amazigh, „overeenkomst die met het ministerie van l' worden ondertekend; Het binnenste heeft een praktische reikwijdte veel meer politiek dan. Dat wat de gevolgen ervan beperkt“ reeds. Voor Ahmed Assid, omvat de overeenkomst verschillende aspecten. Behalve l' het onderwijs van de taal, legt dit lid van l' uit; Ircam, „het juridische kader heeft eveneens als doel om de agenten d' gevoelig te maken; instantie aan de culturele en taalkundige rechten van de burgers van deze zones“. Hij s' handelt over de polemiek van de voornamen amazighs. Problematiek waaraan het departement van Chakib Benmoussa s' , volgens de termen van de overeenkomst, wordt verplicht om eind te zetten. L' de overeenkomst omvat bovendien het aspect in verband met de signalisatie of het overschrijven in tifinagh van de namen van de straten of de berichten van de verkeersborden in bepaalde steden. Hij s' handelt om aan de conflicten tussen de gemeentebesturen en de voogdij aan l' een eind te maken; beeld daarvan qu' Agadir en Nador hebben geleefd. Te noteren het departement van l' Het binnenste is l' een van de vijf ministeries die aan het advies d' wordt vertegenwoordigd; bestuur van l' Ircam. „Maar de stroom altijd goed voorbij ging niet, tussen beide instellingen“, toevertrouwt dit lid van l' Ircam.

Tahar Abou EL Farah
De bron: 's avonds Echo's

http://www.yabiladi.com/article-societe-2925.html

28-12-2008, 18:00


Who needs Arabic anyway ....

28-12-2008, 18:06

Citaat door Slaz:
Who needs Arabic anyway ....


28-12-2008, 18:23
niemand zit te w8te op je gezeik

28-12-2008, 18:24


Ik kan ook amazigh praten. Gewoon de L inruilen voor R !

28-12-2008, 18:25
Tmazight is een taal wat je moet kennen als je uit Marokko komt.

28-12-2008, 18:26

Citaat door Pindaaatje:
Tmazight is een taal wat je moet kennen als je uit Marokko komt.



ik ken het. en nu ? ik gebruik het enkel tegen me ouders

28-12-2008, 18:30

Citaat door pizatie:
ik ken het. en nu ? ik gebruik het enkel tegen me ouders


Ik vind het goed dat je nog respect hebt voor je ouders om met hen je eigen taal te spreken. Darizja spreek je maar op straat.

28-12-2008, 18:36

Citaat door Pindaaatje:
Ik vind het goed dat je nog respect hebt voor je ouders om met hen je eigen taal te spreken. Darizja spreek je maar op straat.



en als je ouders ook alleen maar darisja praten?

28-12-2008, 18:48

Citaat door Pindaaatje:
Tmazight is een taal wat je moet kennen als je uit Marokko komt.



welke dialect is dat volgens jou dan !?!?

28-12-2008, 19:00
Je gelooft het zelf...

28-12-2008, 19:01

Citaat door Afulay:
Zodra je een topic over Imazighen opent, komen alle die arabische honden met aanval. Er komt nooit een goed woord uit hun mond. Isael is het enige land dat snap hoe je Arabs moet aanpakken.
Viva Israel


Nu nog naar de synanoge gaan

28-12-2008, 19:09



Citaat door Pindaaatje:
Tmazight is een taal wat je moet kennen als je uit Marokko komt.



Welke van de drie, Riffie, Sousie of Atlas? Vragen vragen vragen?????????? Vriend jullie zullen net zo min eenheid vormen als de Arabische landen dat zijn, hou het in Marokko gewoon lekker bij het vertrouwde Arabisch en wie het daar niet mee eens is moet maar verhuizen naar Kanalen-Eiland.

28-12-2008, 19:13

Citaat door Afulay:
Zodra je een topic over Imazighen opent, komen alle die arabische honden met aanval. Er komt nooit een goed woord uit hun mond. Isael is het enige land dat snap hoe je Arabs moet aanpakken.
Viva Israel


Ik begrijp je frustratie, maar je moet niet te ver gaan.

28-12-2008, 19:16

Citaat door anatio23:
Welke van de drie, Riffie, Sousie of Atlas? Vragen vragen vragen?????????? Vriend jullie zullen net zo min eenheid vormen als de Arabische landen dat zijn, hou het in Marokko gewoon lekker bij het vertrouwde Arabisch en wie het daar niet mee eens is moet maar verhuizen naar Kanalen-Eiland.


Niet zo debiel doen.

In de Riffijnse regio's wordt het Tarifiet gehanteerd en in de regio van Slouh7 het Tasel7hiet en de regio van Sous wordt het Tassoussit gehanteerd.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13