Bekijk volle/desktop versie : saoedische reclamejongens tegen slechte behandeling personeel door arabieren.



26-12-2008, 22:08
Clips tegen slechte behandeling Arabisch personeel


Van onze verslaggeefster Sacha Kester
gepubliceerd op 24 december 2008 18:05, bijgewerkt op 24 december 2008 18:15

AMSTERDAM - Het filmpje begint met een Arabische zakenman die schreeuwt tegen zijn bediende, daarna zijn chauffeur uitscheldt als deze om salaris vraagt, en een werknemer die zijn zieke dochter in het ziekenhuis wil bezoeken vrije dagen weigert. De clip eindigt met de zakenman in gebed, waarin hij god vraagt om compassie. Voor wie de boodschap nog niet begrepen heeft, lichten daarna de woorden ‘Hij die zelf geen medeleven kent, zal geen medeleven krijgen van Allah’ nog op in het scherm.

Deze clip, die wordt uitgezonden op enkele Arabische satellietzenders, maakt onderdeel uit van de ‘Mercy’-campagne, die de Golf-Arabieren er aan moet herinneren dat ze hun personeel op een fatsoenlijke manier moeten behandelen. Er zijn ook advertenties in de kranten, waaronder een met een jonge vrouw die uit een hondenhok gluurt, met een hondenriem om haar nek. ‘Ontneem me niet mijn menselijkheid’, luidt de begeleidende tekst.







Geïnteresseerd maken
‘We willen het publiek geïnteresseerd maken in het onderwerp, hen er over laten praten, en hen er aan herinneren waar ons geloof voor staat’, zegt Kaswara al-Khatib, uitvoerend directeur van het Saoedische reclamebureau FullStop dat de campagne heeft ontworpen. Hij legt in de Christian Science Monitor uit dat hij het als de sociale verantwoordelijkheid van zijn bedrijf ziet om iets aan de misstanden in de samenleving te doen.

Buitenlandse werknemers in Saoedi-Arabië, veel van hen afkomstig uit arme Aziatische landen als de Fillippijnen, Pakistan en India, worden vaak slecht behandeld door hun werkgevers – ze worden onderbetaald, draaien lange dagen en zeker huishoudelijk personeel loopt het risico te worden mishandeld, zo blijkt uit een rapport van Human Rights Watch (HRW) dat in juli dit jaar uit kwam. ‘Terwijl een groot deel van het personeel onder prima omstandigheden leeft’, zo schrijft HRW, ‘verduren andere slaaf-achtige condities zoals onbetaald werk, te weinig voedsel, gedwongen opsluiting en gevallen van zware psychologische, lichamelijke en seksuele mishandeling’.
Het rapport is niet goed ontvangen in Saoedi-Arabië. Zowel columnisten als ambtenaren noemden het ‘eenzijdig’ en ‘overdreven’.

Toch laten zowel MBC als Al Arabiyya, zenders die in het hele Midden-Oosten populair zijn, de clips van FullStop zien. Een Saoedische krant zou de advertentie hebben geweigerd, maar anderen drukken hem wel af.

bron

26-12-2008, 22:27


jammer dat ik geen arabisch versta...

26-12-2008, 22:39

Citaat door atropos:
jammer dat ik geen arabisch versta...



Kom schatje, dan ga ik het je leren. Stuur me anders maar een pm.