Bekijk volle/desktop versie : ombudsman weg bij NOS



23-12-2008, 19:57
NOS gaat door met nieuwe ombudsman

Door Jean-Pierre Geelen
gepubliceerd op 22 december 2008 02:45, bijgewerkt op 21 december 2008 15:10

NOS-ombudsman Ton van Brussel stopt met zijn functie. De NOS gaat het instituut, dat anderhalf jaar geleden begon als experiment, per 1 februari wel voortzetten, met een nieuwe ombudsman. Dat maakt de omroep vandaag bekend.

NOS-directeur Gerard Dielessen zegt na een recente evaluatie tevreden te zijn over het instituut, dat de keuzes van de NOS transparanter moest maken. Wel heeft de NOS besloten dat de volgende ombudsman meer tijd dan de gebruikelijke week krijgt om dieper op kwesties in te gaan. De nieuwe ombudsman zal worden aangesteld voor minimaal drie jaar. Ook wordt de website van de ombudsman verbeterd. Pogingen om een ombudsman in te stellen voor de gehele publieke omroep zijn volgens NOS-directeur Dielessen mislukt.

Ton van Brussel vond zijn bestaan als ombudsman ‘te geïsoleerd’ om langer vol te houden, zo zegt hij. Afgelopen zomer deelde hij intern bij de NOS mee te willen stoppen met zijn functie.

Hij behandelde ongeveer een klacht per dag. Er klaagden meer mannen dan vrouwen, de meesten waren veertigplussers. NOS-Teletekst kreeg de meeste klachten, gevolgd door het NOS-Journaal. Het Jeugdjournaal, Met het oog op morgen en Langs de lijn hebben niet één klacht opgeleverd. Drie klagers vonden de ombudsman te veel een verlengstuk van de NOS.

Aanvaringen of interne botsingen hebben volgens hem geen rol gespeeld bij zijn besluit. Van Brussel: ‘Hoofdredacteur Hans Laroes heeft eens uitspraken van mij betwist, over de berichtgeving rond Joran van der Sloot. Dat mag hij. Toen ik later bij Fitna en opnieuw Joran van der Sloot zag dat de berichtgeving al ingetogener was, leunde ik tevreden achterover.’