Bekijk volle/desktop versie : Wat is geluk voor jou?



Pagina's : [1] 2

22-12-2008, 20:58
Wat is geluk? Kan geluk gevonden worden in geld, status of afkomst? Er zijn vele antwoorden, maar laten we eens kijken naar het geluk van deze vrouw:

Een man had ruzie met zijn vrouw en zei: "Ik zal je leven ellendig maken!" De vrouw antwoorde beheerst: "Dat kan je niet." Hij zei: "Waarom niet?" Ze zei: "Als geluk te vinden was in geld en sieraden dan kon je me dat ontzeggen of van me afnemen, maar het is niet iets waar jij of wie dan ook controle over heeft. Ik vind mijn geluk in mijn geloof en mijn geloof zit in mijn hart en niemand heeft daar controle over behalve mijn Heer."

Dit is het ware geluk, het geluk van geloof en niemand kan dit geluk voelen behalve degene van wie de geest, het hart en de ziel gevuld zijn met liefde voor Allah swt. Degene die echt controle heeft over geluk is de Enige Echte, dus zoek geluk bij Hem, door Hem te aanbidden en Hem te gehoorzamen.

22-12-2008, 21:26



Citaat door Delessy:
Wat is geluk? Kan geluk gevonden worden in geld, status of afkomst? Er zijn vele antwoorden, maar laten we eens kijken naar het geluk van deze vrouw:

Een man had ruzie met zijn vrouw en zei: "Ik zal je leven ellendig maken!" De vrouw antwoorde beheerst: "Dat kan je niet." Hij zei: "Waarom niet?" Ze zei: "Als geluk te vinden was in geld en sieraden dan kon je me dat ontzeggen of van me afnemen, maar het is niet iets waar jij of wie dan ook controle over heeft. Ik vind mijn geluk in mijn geloof en mijn geloof zit in mijn hart en niemand heeft daar controle over behalve mijn Heer."

Dit is het ware geluk, het geluk van geloof en niemand kan dit geluk voelen behalve degene van wie de geest, het hart en de ziel gevuld zijn met liefde voor Allah swt. Degene die echt controle heeft over geluk is de Enige Echte, dus zoek geluk bij Hem, door Hem te aanbidden en Hem te gehoorzamen.



Masha-Allah stond versteld van haar antwoord!

22-12-2008, 23:53

Citaat door Zonnebloem26:
Masha-Allah stond versteld van haar antwoord!


Ja inderdaad, dat vond ik dus ook.

De enige manier om geluk te vinden, is door de ware religie te leren waarmee de Boodschapper werd gezonden. Als iemand deze weg eenmaal vindt, maakt het niet uit of hij in een hut slaapt op langs de kant van de weg; hij zal tevreden zijn met een stuk brood en hij zal de gelukkigste persoon ter wereld zijn. Maar degene die afdwaalt van dit pad zal ontdekken dat zijn hele leven gevuld is met verdriet, zijn rijkdom is verlies, zijn daden zijn verloren en zijn einde zal vernederd zijn.

En jammer genoeg zijn er weinig mensen die dit beseffen. Gair inshaAllah.
Ik denk vaak aan het volgende: "We hebben geld nodig om te leven, maar dat betekent niet dat we moeten leven voor het geld"

23-12-2008, 03:15

Citaat door Delessy:
Wat is geluk? Kan geluk gevonden worden in geld, status of afkomst? Er zijn vele antwoorden, maar laten we eens kijken naar het geluk van deze vrouw:

Een man had ruzie met zijn vrouw en zei: "Ik zal je leven ellendig maken!" De vrouw antwoorde beheerst: "Dat kan je niet." Hij zei: "Waarom niet?" Ze zei: "Als geluk te vinden was in geld en sieraden dan kon je me dat ontzeggen of van me afnemen, maar het is niet iets waar jij of wie dan ook controle over heeft. Ik vind mijn geluk in mijn geloof en mijn geloof zit in mijn hart en niemand heeft daar controle over behalve mijn Heer."

Dit is het ware geluk, het geluk van geloof en niemand kan dit geluk voelen behalve degene van wie de geest, het hart en de ziel gevuld zijn met liefde voor Allah swt. Degene die echt controle heeft over geluk is de Enige Echte, dus zoek geluk bij Hem, door Hem te aanbidden en Hem te gehoorzamen.




Mashallah!!

check je hoekje

23-12-2008, 07:48


Wat jullie zeggen, klopt niet. Ten eerste kan ook degene die gelukkig is met Islam in zijn hart ongelukkig worden gemaakt. Die man kan het leven van zijn vrouw zeer zeker miserabel maken. Er zijn dingen waardoor je breekt.
Daarnaast is geluk geen moslimmonopolie. Er zijn inderdaad mensen zonder Islam die gelukkig zijn en er zijn moslims die zondigen die gelukkig zijn. Nu kun je beginnen over waar geluk, maar jij weet niet wat een ander ervaart.

23-12-2008, 13:44

Citaat door T.Durden:
Wat jullie zeggen, klopt niet. Ten eerste kan ook degene die gelukkig is met Islam in zijn hart ongelukkig worden gemaakt. Die man kan het leven van zijn vrouw zeer zeker miserabel maken. Er zijn dingen waardoor je breekt.
Daarnaast is geluk geen moslimmonopolie. Er zijn inderdaad mensen zonder Islam die gelukkig zijn en er zijn moslims die zondigen die gelukkig zijn. Nu kun je beginnen over waar geluk, maar jij weet niet wat een ander ervaart.


De mensen die het ware geloof diep in hun hart hebben zitten, kunnen naar mijn mening absoluut niet breken. Natuurlijk kunnen ze het in bepaalde periodes moeilijk krijgen, maar vergeet niet dat na moeilijkheid verlichting komt. Als jij volgens de richtlijnen van de Koran en de Hadith leeft, dan zullen wolken van zorgen weggeblazen worden, de duisternis van angst zal verdreven worden en de moeilijkheden zullen tot een eind komen. En dat allemaal met toestemming van Allah swt.
Verder heb ik het in dit geval over de gelovigen en niet over de ongelovigen. Natuurlijk ervaren wij ons geluk op een andere wijze dan de ongelovigen.

Naar mijn mening moet men geluk vinden in zichzelf. Maar men moet geleid worden naar de beste weg om het te vinden, wat samengevat kan worden als de behoefte om oprecht te zijn, moedig, hardwerkend, liefhebbend naar mensen en onbaatzuchtig. Geluk is geen mythe, het is heel echt en er wordt door velen van genoten. Wij kunnen er van genieten als we uit ervaring leren en voordeel halen uit wat we meegemaakt hebben in het leven. Als we geduldig zijn, kunnen we veel ontdekken en leren van onszelf. We kunnen zelfs de levens leiden, die Allah ons heeft gegeven, zonder ondankbaarheid, ongehoorzaamheid of ellende.

Ik geloof niet dat iemand die zondigt erg gelukkig kan zijn. Diep in zijn hart weet hij van zijn zonde, maar met moeite kan hij er afstand van nemen. Neem een drugsdealer als voorbeeld. Hij weet dat hij een zonde begaat, maar hij maakt zichzelf wijs dat geld hem gelukkig maakt in het leven. Hij kan alles kopen wat zijn hartje begeert, maar ik geloof niet dat hij er geluk mee zal kunnen kopen.

23-12-2008, 13:53

Citaat door xxnejlaahxx:
Mashallah!!

check je hoekje


Barrak Allahoe fiek lieverd.

23-12-2008, 13:55

Citaat door Delessy:
De mensen die het ware geloof diep in hun hart hebben zitten, kunnen naar mijn mening absoluut niet breken. Natuurlijk kunnen ze het in bepaalde periodes moeilijk krijgen, maar vergeet niet dat na moeilijkheid verlichting komt. Als jij volgens de richtlijnen van de Koran en de Hadith leeft, dan zullen wolken van zorgen weggeblazen worden, de duisternis van angst zal verdreven worden en de moeilijkheden zullen tot een eind komen. En dat allemaal met toestemming van Allah swt.
Verder heb ik het in dit geval over de gelovigen en niet over de ongelovigen. Natuurlijk ervaren wij ons geluk op een andere wijze dan de ongelovigen.

Dus iemand die breekt onder de beproevingen, is geen ware gelovige? Sterke moslims breken als hun hele familie is uitgemoord, als verkrachting dagelijkse kost is en om verschillende redenen. Soms is er geen uitzicht op opklarende wolken. Hoe diep het ware geloof in hun hart zit. Het gevoel van geluk van gelovigen en ongelovigen, ik weet niet of dat echt verschilt. Vooral als je moslims plaatst naast bijvoorbeeld christenen, hun geluk is voldoening uit devotie. Ik weet niet of dat anders ervaren wordt.
Citaat:


Naar mijn mening moet men geluk vinden in zichzelf. Maar men moet geleid worden naar de beste weg om het te vinden, wat samengevat kan worden als de behoefte om oprecht te zijn, moedig, hardwerkend, liefhebbend naar mensen en onbaatzuchtig. Geluk is geen mythe, het is heel echt en er wordt door velen van genoten. Wij kunnen er van genieten als we uit ervaring leren en voordeel halen uit wat we meegemaakt hebben in het leven. Als we geduldig zijn, kunnen we veel ontdekken en leren van onszelf. We kunnen zelfs de levens leiden, die Allah ons heeft gegeven, zonder ondankbaarheid, ongehoorzaamheid of ellende.

Ik geloof niet dat iemand die zondigt erg gelukkig kan zijn. Diep in zijn hart weet hij van zijn zonde, maar met moeite kan hij er afstand van nemen. Neem een drugsdealer als voorbeeld. Hij weet dat hij een zonde begaat, maar hij maakt zichzelf wijs dat geld hem gelukkig maakt in het leven. Hij kan alles kopen wat zijn hartje begeert, maar ik geloof niet dat hij er geluk mee zal kunnen kopen.


Ik denk dat iemand zuiver kan leven naar zichzelf en zijn omgeving, maar in zijn religieuze handelingen achter kan blijven - en toch erg gelukkig kan zijn.

23-12-2008, 14:15

Citaat door T.Durden:
Wat jullie zeggen, klopt niet. Ten eerste kan ook degene die gelukkig is met Islam in zijn hart ongelukkig worden gemaakt. Die man kan het leven van zijn vrouw zeer zeker miserabel maken. Er zijn dingen waardoor je breekt.
Daarnaast is geluk geen moslimmonopolie. Er zijn inderdaad mensen zonder Islam die gelukkig zijn en er zijn moslims die zondigen die gelukkig zijn. Nu kun je beginnen over waar geluk, maar jij weet niet wat een ander ervaart.



Degene die ware geloof heeft en met oprechtheid gelooft dat Allaah de Ene is die kent ware geluk. Omdat hij op Hem vertrouwt wat er ook gebeurt. Je kunt iemand het leven zuur maken zoals Fir3awn bij zijn vrouw deed, maar zij bleef standvastig. En zo ook met de andere sahaba.

Er zijn mensen zonder islaam die 'denken' gelukkig te zijn. Mooie auto's, zonder financiele problemen, slaven die voor ze werken etc, maar dat is de geluk in doenya wat tijdelijk is. En Allaah schenkt het aandegene die van het wereldse houden, en voor het wereldse zijn gemaakt.

Een zondaar kan nooit gelukkig zijn als Hij werkelijk ervan overtuigt is dat Allaah hem ziet. Een zondaar is altijd bang dat de waarheid onthult zal worden, dat hij elke moment dood kan gaan, maar standvastig blijft in het zondigen.

Hij zei: "Mijn Heer, omdat U mij misleid heeft, zal ik voor hen (de weg van de dwaling) versieren op aarde
[ Soerah al-Hidjr 15:39 ].

Met andere woorden die mensen die denken dat ze gelukkig zullen zijn zonder Allaah, denken dat ze alles hebben, maar ze hebben niets.

23-12-2008, 14:16

Citaat door T.Durden:
Dus iemand die breekt onder de beproevingen, is geen ware gelovige? Sterke moslims breken als hun hele familie is uitgemoord, als verkrachting dagelijkse kost is en om verschillende redenen. Soms is er geen uitzicht op opklarende wolken. Hoe diep het ware geloof in hun hart zit. Het gevoel van geluk van gelovigen en ongelovigen, ik weet niet of dat echt verschilt. Vooral als je moslims plaatst naast bijvoorbeeld christenen, hun geluk is voldoening uit devotie. Ik weet niet of dat anders ervaren wordt.

Ik denk dat iemand zuiver kan leven naar zichzelf en zijn omgeving, maar in zijn religieuze handelingen achter kan blijven - en toch erg gelukkig kan zijn.


Bent u een moslim?

23-12-2008, 14:24

Citaat door Hurriyah:
Degene die ware geloof heeft en met oprechtheid gelooft dat Allaah de Ene is die kent ware gelukt. Omdat hij op Hem vertrouwt wat er ook gebeurt. Je kunt iemand het leven zuur maken zoals Fir3awn bij zijn vrouw deed, maar zij bleef standvastig. En zo ook met de andere sahaba.

Er zijn mensen zonder islaam die 'denken' gelukkig te zijn. Mooie auto's, zonder financiele problemen, slaven die voor ze werken etc, maar dat is de geluk in doenya wat tijdelijk is. En Allaah schenkt het aandegene die van het wereldse houden, en voor het wereldse zijn gemaakt.

Een zondaar kan nooit gelukkig zijn als Hij werkelijk ervan overtuigt is dat Allaah hem ziet. Een zondaar is altijd bang dat de waarheid onthult zal worden, dat hij elke moment dood kan gaan, maar standvastig blijft in het zondigen.

Hij zei: "Mijn Heer, omdat U mij misleid heeft, zal ik voor hen (de weg van de dwaling) versieren op aarde
[ Soerah al-Hidjr 15:39 ].

Met andere woorden die mensen die denken dat ze gelukkig zullen zijn zonder Allaah, denken dat ze alles hebben, maar ze hebben niets.


Het is wat makkelijk om niet religieus geluk direct in materialisme te zoeken, makkelijk en onterecht. Ook geluk dat je niet uit devotie aan Allah haalt, kan zuiver en oprecht zijn naar jezelf; liefde, creatieve doelen bereiken enzovoort.

We hebben het trouwens, zolang we over de dunya spreken, over tijdelijk geluk. Ook voor de gelovige houdt het leven op en zijn geluk eeuwig te noemen is hoogmoed.

Ik ben gelovig in Allah, ik heb een zonde die ik pleeg waarvan ik me bewust ben dat het verboden is, maar ik voel me er niet naar bij. Sterker nog, het is de reden van mijn geluk.

23-12-2008, 18:46

Citaat door T.Durden:
Het is wat makkelijk om niet religieus geluk direct in materialisme te zoeken, makkelijk en onterecht. Ook geluk dat je niet uit devotie aan Allah haalt, kan zuiver en oprecht zijn naar jezelf; liefde, creatieve doelen bereiken enzovoort.

We hebben het trouwens, zolang we over de dunya spreken, over tijdelijk geluk. Ook voor de gelovige houdt het leven op en zijn geluk eeuwig te noemen is hoogmoed.

Ik ben gelovig in Allah, ik heb een zonde die ik pleeg waarvan ik me bewust ben dat het verboden is, maar ik voel me er niet naar bij. Sterker nog, het is de reden van mijn geluk.


Dat jij je niet naar voelt over je zonde heeft te maken met de vrees die je voor u Rabb hebt, en dat jij denkt dat de Dag der opstanding niet nabij is.

23-12-2008, 18:48


Vanuit jouw visie, inderdaad.

23-12-2008, 19:04
Ik ben gewoon moslim.

23-12-2008, 22:33

Citaat door T.Durden:
Dus iemand die breekt onder de beproevingen, is geen ware gelovige? Sterke moslims breken als hun hele familie is uitgemoord, als verkrachting dagelijkse kost is en om verschillende redenen. Soms is er geen uitzicht op opklarende wolken. Hoe diep het ware geloof in hun hart zit. Het gevoel van geluk van gelovigen en ongelovigen, ik weet niet of dat echt verschilt. Vooral als je moslims plaatst naast bijvoorbeeld christenen, hun geluk is voldoening uit devotie. Ik weet niet of dat anders ervaren wordt.

Ik denk dat iemand zuiver kan leven naar zichzelf en zijn omgeving, maar in zijn religieuze handelingen achter kan blijven - en toch erg gelukkig kan zijn.


Dat heb ik niet gezegd. Wat ik juist bedoel is dat iemand die breekt onder de beproevingen een zwak hart heeft. Men moet blijven klimmen, hoop behouden en vooral geduldig en standvastig zijn.
"Harten worden blootgesteld aan beproevingen, de een na de ander. Elke hart dat hieraan bezwijkt, wordt bevlekt met een zware vlek, elke hart dat dit (de beproevingen) weerstaat, wordt puur wit, totdat alle harten tot een van deze twee soorten behoren. Het witte hart is intens wit en het zal niet worden geschaad door beproevingen zo lang als de hemel en de aarde bestaan, en het zwarte hart is intens zwart en het herkent het goede niet, noch verbiedt het het slechte, behalve dat wat bij zijn eigen ideeën en verlangens past." Overgeleverd door Muslim

Een goede vriendin van mij is twee jaar terug haar verloofde kwijtgeraakt. Hij was ernstig ziek, bracht dagen door in het ziekenhuis en is toen overleden. (Allahie ra7mou) Enkele maanden later is ze ook haar moeder kwijtgeraakt (Allahie r7amha) Zowel geestelijk als lichamelijk ging ze helemaal kapot. Ze huilde zoveel dat ze bijna haar gezichtsvermogen zou verliezen. Ze klaagde over ongeluk en werd wanhopig en depressief. Op een dag zat ze op haar kamer een islamitisch boek te lezen en sindsdien is het alleen maar bergopwaarts gegaan. Ze las namelijk het volgende: De Boodschapper van Allah swt zei: "Allah zal degene die veel om vergeving bidt verlichting geven van elke zorg en een weg uit iedere moeilijkheid." Ze begon veel te bidden om vergeving, verrichte veel du3a's en luisterde/las dagelijks Qoran.
Natuurlijk mist ze de twee dierbaarste personen uit haar leven enorm, maar alhamdoulilah heeft ze hen een plaatsje kunnen geven. Een tijd terug zei ze het volgende: "Ik ben alhamdoulilah gezond, heb een dak boven mijn hoofd, ben gezegend met het beste om mij heen en heb de liefste vader die dagelijks voor me klaarstaat. Ik mis mijn moeder verschrikkelijk veel, maar toch ben ik gelukkig met wat ik heb. Allah heeft mijn zorgen, verdriet en depressie weggenomen. Het leven gaat nou eenmaal door."
Men kan het verleden niet veranderen of de toekomst uitstippelen. Alle lof komt namelijk toe aan Allah swt. Ondanks alle moeilijkheden en zware periodes waar ze mee te verduren heeft gehad, bleef ze staande en sterk.

Geestelijke rust kan alleen verkregen worden door het ergste scenario te accepteren. Maar desondanks vernietigen duizenden mensen hun leven in een moment van razernij, omdat ze weigeren de harde realiteit te accepteren en te redden wat er te redden valt. En in plaats van hun hoop te hervatten vanaf het nieuwe beginpunt blijven ze vechten met het verleden. Dus geven ze zich over aan een onrust die geen doel dient.
Volgens het islamitisch standpunt zijn 'spijt hebben van gemaakte fouten' en 'bittere tranen huilen' om voorbije pijn en nederlagen manifestaties van ongeloof in Allah de meest Almachtige, en ontevredenheid met wat Hij bepaald heeft.

Pagina's : [1] 2