Bekijk volle/desktop versie : Een echtgenoot die zijn verplichtingen niet nakomt....



21-12-2008, 23:10
Assalamoe aleikoum,

Een vraag namens de zusters die in een moeilijke situatie zitten met hun echtgenoot:

Als een man zijn verplichtingen niet nakomt; hij werkt niet, hij onderhoudt zijn vrouw niet, blijft soms nachtenlang weg, kijkt niet om naar zijn vrouw (en kinderen) etc. Mag hij dan nog steeds gehoorzaamheid eisen van zijn echtgenote? Of vervallen zijn rechten op het moment dat hij zijn vrouw ook haar rechten niet geeft?

Zonnetje

p.s Ja, ik ga dit verder uitzoeken bij mensen die er verstand van hebben, maar ik ben benieuwd of iemand hier me vast een beetje op weg kan helpen.

22-12-2008, 01:46


Bismillah

Heel goed dat je die vraag aan de geleerden wilt stellen, zo moet het.

Zoek je anders mijn mening, volgens mij is die man geen man niet meer, dus ofwel moet hij veranderen en terug een man worden ofwel heeft de vrouw een serieuze reden om te scheiden.

Maar je moet een jurisprudent raadplegen inshallah.

Wallahu 'alem

22-12-2008, 02:07
InshAllah, maar ik denk (naar mijn geweten) dus neem het niet aan, dat de vrouw dus ook haar rechten heeft van de shariah, en dat ze talaq mag aanvragen indien hij niet wil luisteren naar het goede.

wallahoe a'lem

22-12-2008, 02:15
Gebruik je gezonde ratio.

22-12-2008, 03:28


zolang je getrouwd bent vervallen de verplichtingen jegens je man niet

22-12-2008, 13:34

Citaat door MonkeyDLuffy:
zolang je getrouwd bent vervallen de verplichtingen jegens je man niet


Bewijs?

Zonnetje

22-12-2008, 13:38
stel dit soort vragen niet hier,dat weerhoudt je misschien om bij mensen met kennis de vraag te stellen omdat een antwoord dat je hier gaat krijgen misschien "mooi verpakt"

Dus stel je vraag aan een geleerde

22-12-2008, 13:41

Citaat door Dame24:
stel dit soort vragen niet hier,dat weerhoudt je misschien om bij mensen met kennis de vraag te stellen omdat een antwoord dat je hier gaat krijgen misschien "mooi verpakt"

Dus stel je vraag aan een geleerde


Dat was ik al van plan, dat staat ook in mijn 1e bericht.
Ik wil het hier gewoon even aankaarten, kijken wat men erover weet.

Wassalaam,
Zonnetje

22-12-2008, 13:51
Asalaamoe3alaikoem zuster, uiteraard zou je het het aan een geleerde moeten vragen. Naar mijn mening heeft deze zuster het recht om van haar man te scheiden. Het is de verplichting van de man om voor zijn vrouw en zijn kinderen te onderhouden. En Allah (SWT) weet het beste.

22-12-2008, 18:28

Citaat door MC_Amazigh:
Asalaamoe3alaikoem zuster, uiteraard zou je het het aan een geleerde moeten vragen. Naar mijn mening heeft deze zuster het recht om van haar man te scheiden. Het is de verplichting van de man om voor zijn vrouw en zijn kinderen te onderhouden. En Allah (SWT) weet het beste.
dat is niet de vraag, de vraag was of ze haar islamitische verplichtingen met betrekking tot het huwelijk moet nakomen zolang ze nog getrouwd is, het is vanzelfsprekend dat haar verplichtingen jegens haar man niet vervallen

23-12-2008, 01:16
MonkeyDluffy, ik heb de vraag ook begrepen! de vraag luid dus:

mag hij dan nog steeds gehoorzaamheid eisen van zijn echtgenote? Of vervallen zijn rechten op het moment dat hij zijn vrouw ook haar rechten niet geeft?

Maar zoals je ook kon lezen geef ik mijn mening, en naar mijn mening is dat deze zuster het recht heeft om van haar man te scheiden, want in zo'n geval is er niet voldoende draagvlak voor een standvastige relatie.

23-12-2008, 02:15

Citaat door MC_Amazigh:
MonkeyDluffy, ik heb de vraag ook begrepen! de vraag luid dus:

mag hij dan nog steeds gehoorzaamheid eisen van zijn echtgenote? Of vervallen zijn rechten op het moment dat hij zijn vrouw ook haar rechten niet geeft?

Maar zoals je ook kon lezen geef ik mijn mening, en naar mijn mening is dat deze zuster het recht heeft om van haar man te scheiden, want in zo'n geval is er niet voldoende draagvlak voor een standvastige relatie.


en mijn mening is dat een glas thee met te veel suiker niet zo smaakvol is, alleen is het zo jammer dat het niets te maken heeft met de vraag die gesteld is