Bekijk volle/desktop versie : bloedarmoede

Pagina's : [1] 2 3

05-03-2004, 15:05
wat is bloedarmoede eigenlijk?
is het gevaarlijk?
hoe ontstaat het?wat zijn de gevolgen?

05-03-2004, 15:22

http://www.gezondheid.nl of raadpleeg je huisarts

05-03-2004, 16:37
kort gezegd: in je bloed zitten rode bloedcellen (en vele andere soorten cellen. Indie rode bloedcellen zit een stof die hemoglobine heet. De functie daarvan is het vervoeren van zuurstof in je bloed.
je hebt bloedarmoede als je een tekort aan hemoglobine hebt.
Er zijn een heleboel oorzaken daarvoor. Maar bij jonge vrouwen is de meestvoorkomende oorzaak "ijzergebrek" (tekort aan ijzer). Dat kan makklijk verholpen worden door ijzertabletten te nemen.

05-03-2004, 17:54

Citaat:
Origineel gepost door d0c25
kort gezegd: in je bloed zitten rode bloedcellen (en vele andere soorten cellen. Indie rode bloedcellen zit een stof die hemoglobine heet. De functie daarvan is het vervoeren van zuurstof in je bloed.
je hebt bloedarmoede als je een tekort aan hemoglobine hebt.
Er zijn een heleboel oorzaken daarvoor. Maar bij jonge vrouwen is de meestvoorkomende oorzaak "ijzergebrek" (tekort aan ijzer). Dat kan makklijk verholpen worden door ijzertabletten te nemen.
dus als ik het goed begrijp, betekent het dat je weinig zuurstof door je bloed hebt stromen?

05-03-2004, 18:45

bloedarmoede is zeker gevaarlijk als je er niets aan doet . Ga naar de huisarts om bloed te laten prikken (dan kijken ze hoe hoog je HB is).
Wat je alsvast kunt doen is ijzertabletten innemen, en als je niet van medicijnen houdt dan kun je dit ook oplossen met voeding. Voeding wat veel ijzer bevat is vlees , ei, peulvruchten, groente, volkorenprodukten, appelstroop, gedroogde vruchten, noten zooral chasewnoten, en lever. Waar je mee moet opletten is als je dit eet dat je geen melk of melkprodukten erbij neemt want dit breekt die ijzer af. De resorptie (opnam) van ijzer uit plantaardige producten kan bevorderd worden door vit C- rijke voedingsmiddelen.
Maar ga ook naar de huisarts en vraag naar een bloedtest.
Heel veel succes.

05-03-2004, 18:50
Verschijnselen van een verlaagd HB zijn, moeheid, lusteloosheid, hartkloppingen, kortademigheid na inspanning, hoofdpijn, en duizeligheid.

05-03-2004, 18:56

Citaat:
Origineel gepost door marocc17
dus als ik het goed begrijp, betekent het dat je weinig zuurstof door je bloed hebt stromen?
zo wordt het eigenlijk niet gezien. Je hebt waarschijnlijk een laag hemoglobine gehalte (Hb-gehalte). Wil niet automatisch zeggen dat er minder bloedtoevoer is.

05-03-2004, 19:10

Citaat:
Origineel gepost door d0c25
zo wordt het eigenlijk niet gezien. Je hebt waarschijnlijk een laag hemoglobine gehalte (Hb-gehalte). Wil niet automatisch zeggen dat er minder bloedtoevoer is.
Ow, dus het wil niet zeggen, dat ik dan minder bloed door mijn lichaam heb stromen...

05-03-2004, 19:15

Citaat:
Origineel gepost door Ikrame_girl
http://www.gezondheid.nl of raadpleeg je huisarts
thnx, ben bij de huisarts geweest..
ik heb bloed laten prikken... de dokterassistente zei dat ik een lage bloeddruk heb en dat ik een lichte vorm van bloedarmoede heb..verder kon ik niet veel vragen..want de dokter zelf was niet aanwezig...
vandaar dat ik dit even snel wilde weten...

05-03-2004, 19:33

Citaat:
Origineel gepost door KohiNoor
Wat voel je als je bloedarmoede hebt? Ik ben bang dat ik het heb, altijd moe,14 uur per dag pitten en zoooo koud. Mensen zeiden dat het bloedarmoede is maar ben te lam om naar de dokter te gaan
he meid ik zou er gou wat aan doen
als dat egt zo is
dat je bloedarmoede hebt

het is gewoon erg
had et ook een x
en kon nie eens opstaan
of ook nie eens zelf ete
zo erg was et
had ook nergens zin in
marre hoop dat et nie bij jou gebeurt

ma3a salama

05-03-2004, 20:20

Citaat:
Ow, dus het wil niet zeggen, dat ik dan minder bloed door mijn lichaam heb stromen...
nee

05-03-2004, 21:30

Citaat:
Origineel gepost door KohiNoor
Hoi meis,

Ja ik ben meestal ook te moeee om op te staan en blijf de hele dag slapen. meestal krijg ik als ik echt te lang slaap hoofdpijn, maar vaak slaap ik dus zooo lang zonder hoofdpijn en vaak duizelig bij opstaan of na inspanning. Maar ja ik zal eens de dokter bezoeken, zal vast nix zijn, en ik wil de dokter nooit vervelen voor nope
je weet maar nooit
marre maak maar gou een afspraak met de dokter
hoop ook voor je dat et nix is
insha'allah

ma3a salama

05-03-2004, 21:43

Citaat:
Origineel gepost door riffia_lady1
he meid ik zou er gou wat aan doen
als dat egt zo is
dat je bloedarmoede hebt

het is gewoon erg
had et ook een x
en kon nie eens opstaan
of ook nie eens zelf ete
zo erg was et
had ook nergens zin in
marre hoop dat et nie bij jou gebeurt

ma3a salama

Maar, hoe ging het weer weg? Duurde het lang?

05-03-2004, 21:47

Citaat:
Maar, hoe ging het weer weg? Duurde het lang?
nou ging zo'n 3 weke nie naar sgool
dus zie maar hoe jij et opvat

05-03-2004, 21:57
maar hoe ging het over dan..
kreeg je medicijnenen van de dokter ofzo..
Of heb je in die drie weken gewoon goed uitgerust en is het daarvan overggeaan?
drie weken is voor mij wel erg lang ja...

Mohiem besmlama

Pagina's : [1] 2 3