Bekijk volle/desktop versie : Hoezo islamitich bankieren niet beter dan Bernard Madoff



Pagina's : [1] 2

16-12-2008, 19:41
Steeds meer banken en andere investeerders blijken slachtoffer te zijn van de megafraude van de Amerikaanse handelaar Bernard Madoff.

De Britse bank HSBC heeft voor ruim 740 miljoen euro in het pyramide-achtige fraudeschema geïnvesteerd, zo schreef de krant Financial Times maandag. De bank heeft daar zelf nog geen mededelingen over gedaan.

Andere instellingen zijn maandag wel al naar buiten gekomen met hun blootstelling aan de zwendel. Zo meldde Royal Bank of Scotland voor maximaal 400 miljoen pond (466 miljoen euro) bij de zaak betrokken te kunnen zijn. Het Britse hedgefonds Man Group liet weten voor 360 miljoen euro te zijn blootgesteld aan de fondsen van Madoff.

Voor de Franse bank Natixis is dat bedrag 450 miljoen euro en voor de Italiaanse bank Unicredit 75 miljoen euro. Het Spaanse Grupo Santander lijkt onder de banken nog steeds het grootste slachtoffer van Madoff te zijn. De bank liet al eerder weten 2,3 miljard euro aan beleggingen bij de Amerikaan te hebben ondergebracht via het investeringsfonds Optimal.

Het Franse BNP Paribas zei voor 350 miljoen te hebben uitstaan. Van Nederlandse fondsen of banken is nog niet bekend of risico lopen door de zwendel. Verzekeraar Aegon en bank ING wilden nog geen commentaar geven.

De 70-jarige Madoff, voormalig topman van de technologiebeurs Nasdaq, zou de fraude hebben gepleegd via een soort piramidespel. Madoff gaf de zwendel kort geleden toe aan medewerkers en zijn zonen. Die zouden naar de autoriteiten zijn gestapt. Andere gedupeerden zijn de Amerikaanse hedgefondsen Fairfield Sentry en Kingate Global Fund die volgens mediaberichten samen zo'n 10 miljard dollar (circa 7,4 miljard euro) bij Madoff hebben staan.

Ook de Japanse effectenhandelaar Nomura heeft laten weten circa voor 300 miljoen dollar geraakt te zijn. Daarnaast zou ook een filantropisch fonds van regisseur Steven Spielberg een aanzienlijke som geld via de fraudeur hebben belegd. Ook de topman van de financieringstak van General Motors, GMAC, zou volgens de Amerikaanse media een groot deel van zijn vermogen van 1,8 miljard dollar (1,3 miljard euro) bij Madoff hebben uitstaan.

16-12-2008, 20:08


och ja een miljard meer of minder doet er toch niet toe ....wel???

tjonge niks is veiliger dan een bank voor je spaarcentjes

grootmoeders klerenkast lijkt me veiliger

16-12-2008, 20:13
Ik zie niet in wat islamitisch bankieren hier mee te maken heeft. Wat Madoff deed mocht ook niet volgens de westerse financiële regels.

16-12-2008, 20:14
mij ook! allemaal hebzuchtige oplichters! met hun rente!!! nou stik maar in jullie rente!!!!

16-12-2008, 20:17



Citaat door fierljepper:
Ik zie niet in wat islamitisch bankieren hier mee te maken heeft. Wat Madoff deed mocht ook niet volgens de westerse financiële regels.

heel veel als je goed nadenkt!

16-12-2008, 20:18

Citaat door fierljepper:
Ik zie niet in wat islamitisch bankieren hier mee te maken heeft. Wat Madoff deed mocht ook niet volgens de westerse financiële regels.



ik zou wel eens willen weten waar al die centen heen zijn?

die kunnen toch niet zomaar van de aardbol verdwijnen zijn?

16-12-2008, 21:03

Citaat door big2:
Waarom naast het frauduleus opzetten van een pyramide"spel" islamitisch bankieren als eerlijk opvoeren?

Dit gaat niet om bankieren, maar beleggen, dus het is gewoon dommigheid om dit naast dat islamitisch bankieren te zetten



dit is geen beleggen, dit is oplichting..... en ja wij (ik en mensen die belasting betalen) gaan ook voor 1 miljard t schip in... (fortis).....

16-12-2008, 21:07
50 miljard dollar!!!

16-12-2008, 21:20

Citaat door Hoogervorst:
50 miljard dollar!!!


topje van de ijsberg?

16-12-2008, 21:26

Citaat door bokitoo:
heel veel als je goed nadenkt!


Nou leg het me maar uit. Want ik heb er diep over nagedacht, maar ben niet tot een oplossing gekomen. Madoff deed iets wat volgens de Amerikaanse regels ook niet mocht. Ik zie niet hoe welke vorm van islamitisch bankieren dan ook hier iets mee te maken heeft.

16-12-2008, 21:26

Citaat door Tunes27:
dit is geen beleggen, dit is oplichting..... en ja wij (ik en mensen die belasting betalen) gaan ook voor 1 miljard t schip in... (fortis).....



Inderdaad ... Bos had wel gelijk toen hij ingreep, maar nu zie je dus welke schaduwzijden zo'n beslissing ook kan hebben. Daar gaat weer een miljard Euro ..

16-12-2008, 21:27

Citaat door bokitoo:
heel veel als je goed nadenkt!



Hoeveel geld zouden moslims bij Madoff verloren hebben ? Durf jij dit te beantwoorden ?

16-12-2008, 21:29



Citaat door gaviel:
ik zou wel eens willen weten waar al die centen heen zijn?

die kunnen toch niet zomaar van de aardbol verdwijnen zijn?

Die zitten in de zakken van de top dat bij die pyramide spel hoorde.
Maar ja helaas zitten ze ook indirect ook in de politiek .
iets voor Obama om het uit te zoeken? zal wel niet

16-12-2008, 21:33

Citaat door oeps:
Hoeveel geld zouden moslims bij Madoff verloren hebben ? Durf jij dit te beantwoorden ?

echte moslims ? ik denk zelf 0%!

16-12-2008, 21:34

Citaat door bokitoo:
mij ook! allemaal hebzuchtige oplichters! met hun rente!!! nou stik maar in jullie rente!!!!


Dit heeft niks met rente te maken. Madoff zou in de islamitische wereld precies hetzelfde hebben kunnen doen. Daar brengen mensen immers geld naar de bank en als beloning daarvoor delen ze mee in de winst van de bank. Je gaat dan natuurlijk het liefst naar een bank die deelneemt in bedrijven die goede winstcijfers laten zien.

Madoff zou onder die omstandigheden precies hetzelfde kunnen doen. Je betaalt rendement uit uit de inleg van nieuwe investeerders. Degenen die het hoge rendement uitbetaalt krijgen, prijzen deze investering aan waardoor er weer nieuwe investeerders komen.

Pagina's : [1] 2