Bekijk volle/desktop versie : breken met je zus



15-12-2008, 15:37
Salamo 3alaikoum,


Men zegt familie krijg je en vrienden kun je kiezen.

hoeveel meiden wensen een grote zus te hebben met wie ze alles kunnen delen, met wie ze lekker kunnen kletsen, bij wie ze terecht kunnen om advies of gewoon voor een leuke mededeling.

Na jaren lange strijd waarin 2 zussen totaal van elkaar verschillen, meer ruzie hebben dan vrienden en dan geen ruzietje om een kledingstuk of iets kleins, maar echt ruzie waarbij elke keer de rest van de families bij betrokken zijn. wie hier schuld heeft is een vraag teken.


beiden getrouwd en gezin.elke keer terug denkend aan verleden waarin jij altijd haar kleine zusje was die er altijd voor haar was, bij bevallingen,haar vreugde met haar deelde, haar verdriet met haar deelde.

jij haar op de belangrijkste dagen miste, haar op moeilijke dagen miste en haar op je mooiste dagen miste.


langzamerhand groei je steeds verder van elkaar af. Zo erg dat je eigenlijk alleen weet dat je zus van elkaar bent en de zelfde achternaam draagt maar dat er gevoelsmatig geen gevoel meer is. praten helpt niet meer en heeft eigenlijk nooit geholpen.

de pijn niet meer kan verdragen na het ontdekken dat je bij haar niet op haar geliefden lijst voorkomt.


wat als definitief elke contact breken de oplossing is voor alle verdriet en pijn?

wie kan me adviseren ?

ik wil niet iets doen wat absoluut tegen de regels van de islam is, maar zo kan het ook niet verder, omdat het uiteindelijk ook invoed heeft op mijn gezin en huwlijk.

15-12-2008, 19:21


Abū Bakra zei: “De Profeet zei: ((Er bestaat geen zonde die meer recht heeft op het bespoedigen van een bestraffing voor de pleger, naast hetgeen wat hij vergaard heeft voor het hiernamaals, dan onderdrukking en het verbreken van de familiebanden.))” [ṣaḥīḥ, zie: al-Şaḥīha (918 en 978)]

Abū Hurayra zei: “Een man kwam naar de Profeet en zei: O, boodschapper van Allāh, ik heb verwanten met wie ik de banden onderhoud, terwijl zij (de banden) met mij verbreken. Ik ben goed voor hen, terwijl zij slecht voor mij zijn. Zij gedragen zich als dwazen tegen mij terwijl ik verdraagzaam ben tegen hen. Hij zei: ((Als dit is zoals jij het zegt, dan is het alsof jij hete as over hen giet (zij zullen vernederd worden) en het zal jou niet ontbreken aan een helper van Allāh die jou helpt tegen hen, zolang jij dit zo blijft doen.))” [ṣaḥīḥ, zie: al-Silsila al-Şaḥīha (2597)]

ʿAbd al-Raḥmān b. ʿAwf zei: “De boodschapper van Allāh zei: ((Allāh (ʿazza wa jall) zei: Ik ben al-Raḥmān (de Barmhartige) en Ik heb de verwantschapsbanden (al-raḥim) geschapen en heb er een naam van Mijn Naam voor afgeleid (beide namen bestaan uit dezelfde drie letterradicalen: r-ḥ-m). Ik zal de banden onderhouden met diegene die de familiebanden onderhoudt en ik zal de banden verbreken met diegene die de banden verbreekt.))” [ṣaḥīḥ, zie: al-Şaḥīḥa (520)]

Jubayr b. Muṭʿim zei: “De Profeet zei: ((Iemand die de banden verbreekt, zal het Paradijs niet betreden.))” [ṣaḥīḥ, zie: Şaḥīḥ Abū Dāwūd (1488)]

ʿAbd Allāh b. ʿAmr zei: “De Profeet zei: ((Iemand die alleen de verleende gunsten (toenaderingen) beantwoordt, wordt niet beschouwd als iemand die de banden onderhoudt. Iemand die echt de banden onderhoudt (en als zodanig beschouwd wordt) is diegene die de banden onderhoudt met zijn familie zelfs als zij die met hem verbreken.))” [ṣaḥīḥ, zie: Şaḥīḥ Abū Dāwūd (1489) en Ghāya al-Marām (408)]

Abū Bakra zei: “De Profeet zei: ((Er is geen zonde waarvoor het passender is dat Allāh haast maakt om de zondaar in deze wereld te straffen, naast (de straf) die Hij voor hem (de zondaar) bewaard heeft in het hiernamaals dan het verbreken van de familiebanden en onrecht.))” [ṣaḥīḥ, zie: al-Şaḥīḥa (918 en 978)

Volgens mij hoef ik hier niets meer aan toe te voegen, zuster. Probeer de band met je zus in tact te houden, ook al komt het maar van een kant. Ja, I know, makkelijker gezegd dan gedaan, maar niemand heeft gezegd dat het leven makkelijk is..



Ze zijn btw onder voorbehoud van vertaalfouten. Het blijft altijd moeilijk om rekening te houden met de interpretatieverschillen van dit soort teksten. Moge Allah ons vergeven voor eventuele fouten. Ameen.

15-12-2008, 19:56
chokran voor je reactie ogtie,

ik begrijp het maar het is zo moeilijk ook omdat dit tenkoste gaat van mijn eigen huwelijk, en gezin, psychisch lijd ik er zo onder vandaar dat ik nu echt een uitweg zoek. ik weet familieband behouden is belangrijk en verplicht, maar ook in familie kunnen zich toch dingen afspelen die je kapot kunnen maken. wat als het echt uit de hand loopt moet ik dan gewoon doorgaan en doorgaan?

ik heb 21 jaar geduld gehad in die 21 jaar heb ik dingen meegemaakt waar ik haar hard nodig had, ik voel niet prettig bij haar, er is door de jaren heen een grote muur gebouwd en die wordt alsmaar groter

ik heb alles gegeven wat ik kan, ik heb keer op keer mijn excuus aangeboden al was het mijn fout niet ik ben moe.

, weet je hoe het is als je eigen zus je keer op keer zoveel verdriet doet, je keer op keer op je ziel trapt? je zus die je de rug toe keert en eigenlijk met gebaren duidelijk maakt dat ze jou liever kwijt is dan rijk?


het is zo erg dat ik op het punt sta om een keuze te maken, mijn gezin, gezondheid.

of mijn zus?

15-12-2008, 20:18
SBAR. Ruzie kan alleen ontstaan als er twee mensen aan meedoen. Onthou je van negatieve gedragingen naar je zuster toe en wees geduldig.

15-12-2008, 20:25



Citaat:
chokran voor je reactie ogtie,

ik begrijp het maar het is zo moeilijk ook omdat dit tenkoste gaat van mijn eigen huwelijk, en gezin, psychisch lijd ik er zo onder vandaar dat ik nu echt een uitweg zoek. ik weet familieband behouden is belangrijk en verplicht, maar ook in familie kunnen zich toch dingen afspelen die je kapot kunnen maken. wat als het echt uit de hand loopt moet ik dan gewoon doorgaan en doorgaan?

ik heb 21 jaar geduld gehad in die 21 jaar heb ik dingen meegemaakt waar ik haar hard nodig had, ik voel niet prettig bij haar, er is door de jaren heen een grote muur gebouwd en die wordt alsmaar groter

ik heb alles gegeven wat ik kan, ik heb keer op keer mijn excuus aangeboden al was het mijn fout niet ik ben moe.

, weet je hoe het is als je eigen zus je keer op keer zoveel verdriet doet, je keer op keer op je ziel trapt? je zus die je de rug toe keert en eigenlijk met gebaren duidelijk maakt dat ze jou liever kwijt is dan rijk?


het is zo erg dat ik op het punt sta om een keuze te maken, mijn gezin, gezondheid.

of mijn zus?
Anytime sis.

Ik kan me zoiets moeilijk voorstellen eerlijk gezegd. Een zus waar je een slechte band mee hebt is één ding, maar dat zij zoveel negatieve invloed heeft op jou en je gezin? Wat kan een mens doen om iemand anders leven zo te beheersen en te beinvloeden?! Ik hoef geen details hoor, maar ze moet zich dan werkelijk als een buitensporige gedragen. Zoveel leed en verdriet wens je toch niemand toe. Sub7anAllah!

Als zij echt zo'n negatieve invloed heeft op alles wat jou lief is, dan zou ik de band met haar nog niet verbreken maar wel wat gepaste afstand nemen. Je hoeft geen hartsvriendinnen te worden maar hou wel contact. Ga een keer in de zoveel tijd langs, al is het maar voor een kwartier. Ga bij haar op ziekenbezoek en bezoek haar op feestdagen, MAAR verwacht dan ook niets van haar. Stel je geest daar ook op in. Verwacht niets en doe het puur en alleen omdat Allah dat van jou vraagt. Hou het hogere doel voor ogen en dan zul jij uiteindelijk de winnaar zijn. Ik ga zo ook bij een enkele familielid te werk, en ik kan je op het hart drukken dat jij je daar door beter zult voelen omdat jij weet waar je het voor doet.

Ook al roddelen ze als de neten - boeiiuh! - gewoon laten gaan want het zal jou in rangen doen stijgen en hen in rangen verlagen, bi-idhni Allah. Het is echt appeltje, eitje zolang je maar het welbehagen van Allah voor ogen houdt. Je hoeft dus geen keuze te maken.

15-12-2008, 21:07
beste taghsait en innoe,

het is zo ruzie kan alleen ontstaan als 2 mensen eraan meedoen. juist omdat dit mijn zus betreft is het moeilijk.eindigde de problemen maar alleen tussen mijn zus en ik, mijn man is er bij betrokken en de rest van de familie ook, wat als ze het met niemand een gezin van 7 man kan vinden? aan wie ligt het dan?

was het maar een ruzie om iets waar over te praten valt en opgelost kon worden. zij ziet zichzelf als belangrijkste pesroon uit de familie.
maar dit is al jarenlang gaande,

zou het komen doordat zij in marokko was tot haar 21e en gelijk trouwde waardoor we de band nooit hebben gecreerd? ik schrijf dit nu en ik weet elk verhaal heeft 2 kanten. ook is het probleem niet zozeer roddelen. maar puur haar gedrag, er is geen warmte.

ik heb na een ruzie van ruim 2 jaar de stap genomen om bij haar te gaan. en bij elke bezoek en gesprek smijt ze met stekende en kwetsende woorden.
voorbeeld wat ik door de jaren heen heb gehoord: mijn ouders verwachtten jou niet (ik ben een nakomeling), en houden het meest van mij, of als jij in marokko was gebleven net als ik was jij allang ontmaagd.en dat moet je dan van je zus horen.
of:
jij houdt geen huwelijk in stand (mijn ex man was psygisch en moest van hem scheiden uit eigen veiligheid) 2 hele moeilijke jaren achter de rug en zij was nergens te bekennen.

ben hamdollah weer gelukkig getrouw en verwachten onze eerste kind incha allah.

dan zijn dit nog maar simpele dingen.

maar goed ik laat het voor wat het is, ik zie wel hoe het loopt, maar het blijft moeilijk. ik wil jullie bedanken voor alle reacties.