Bekijk volle/desktop versie : besnijdenis niet verplicht????



12-12-2008, 13:33
Hallo lieve mensen,

He kan iemand mij een hadith sourat of ayat geven waar het staat dat besnijdenis verplicht is of niet. Ik heb hier een discussie over met mijn collega (een marokkaanse collega nog wel te verstaan). Hij beweert dat besnijdnis niet verplicht is maar gewoon beter is om het wel te doen omdat het hygiënischer is.

Nou help me

13-12-2008, 00:37


Dit heb ik voor je gevonden :

Bismillah Ar Rahmaan Ar raheem:

Allah Subhana wa ta ala zegt in de Quran:

30:30

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke God de mensen heeft geschapen. -

We moeten als moslims terug naar de fitra (natuurlijke aanleg) maar wat is dit?

Volgens Aboe Shaamah is de letterlijke betekenis van 'fitrah': de oorspronkelijke schepping. In de Qur'aan is één van de namen van Allahu Ta`ala: Faatiru's samaawaatu wa'l `ard ( de Schepper van de hemelen en de aarde).

In de hadieth: "kullu mawloedin yoeladyu `ala'l fitrah": alle geboren (kinderen) worden volgens de fitrah geboren, m.a.w. ze worden volgens de natuurlijke aanleg geboren zoals Allahu Ta`ala ze oorspronkelijk heeft geschapen. …

'Fitratu'llaahi'l latie fitra'n naasa `alayhaa' (Qur'aan Roem 30): … naar de aanleg zoals Allaah in de mensen heeft geschapen, m.a.w. als de mens na de geboorte op zich zelf zou worden gelaten zonder inmenging van anderen, zou hij volgens zijn natuurlijke aanleg handelen en het Ware godsdienst (Islaam) accepteren

de profeet (vrede zij met hem) zei:
"Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens: het verwijderen van het schaamhaar, de besnijdenis, het bijknippen van de snor, het ontharen van de oksels en het knippen van de nagels.

Overgeleverd door Boekharie, Moesliem, Tiermiedie en Abou Dawoed.

dus wij moeten als moslims terug naar de fitra van Allah, en de profeet geeft aan dat deze 5 tot de fitra behoren.

er zijn verschillende gedachtegangen als het gaat om in hoeverre het een verplichting is om te besnijden:

Besnijdenis is volgens sommige geleerden waadjib en volgens anderen zelfs fard (verplicht). Imaam Shaf`i heeft gezegd: "Het is een waadjib voor de ouders het kind te besnijden voor het bereiken van de adolescentie leeftijd".

Usaym bin Kulayb heeft van zijn vader overgeleverd en die weer van zijn vader: Toen ik moslim werd ging ik naar de Profeet (sas) en zei: Ik ben moslim geworden. Rasoelullah (sas) zei tegen mij: "Verwijder het haar van ongeloof (hoofd haar, haren onder de oksels en rond het geslacht orgaan) en laat je vervolgens besnijden." (Aboe Daawoed K. Tahaarah 128 /H.1,98,356).

In een hadieth die door Bayhaqie is opgetekend wordt aan Rasoelullah (sas) gevraagd: "Kan iemand die niet besneden is de ommegang (tawaaf) rond de Ka'abah verrichten?. Hij (sas) zei: neen, hij mag de tawaaf niet verrichten voordat hij besneden is". (Sunnah Kubra8/324)


Imaam Ibnu'l Qayyiem vermeldt in zijn boek 'at Tuhfah': "Zelfs al wordt men op zeer hoge leeftijd muslim dan moet men zich laten besnijden".

Dus als iemand de Islaam accepteert dan moet hij ongeacht zijn leeftijd zich laten besnijden.

MAAAAAAAAR als men uit ANGST voor Gezondheid zich niet wil laten besnijden, dan is er volgens de Ulama een 'way out'. edoch, gezien het feit dat we hier in een land leven waar alles mooi schoon is en de wetenschap ook zo ver is dat je niet van complicaties uit hoeft te gaan, vervalt deze uitweg eerlijk gezegd een beetje.

ook zeggen de ulamah dat als iemands imaan niet sterk genoeg is, je niet direct over de Khitaan moet gaan praten maar moet wachten totdat het geloof nog dieper in zijn systeem verankerd is. Anders zou je m misschien wegjagen of zou de persoon uit ontwetendheid geloof kunnen verliezen.

samenvattend: behoor je je als moslim man te besnijden: JA heb je als je bekeerd een beetje speling qua tijd JA heb je kinderen: dan is het JOUW verantwoording dat de kinderen besneden worden, en loopt je gezondheid gevaar is de besnijdenis GEEN verplichting.

En zoals altijd met dit soort zaken:

En God weet het beste!

15-12-2008, 20:08

Citaat door Imaen:
Hallo lieve mensen,

He kan iemand mij een hadith sourat of ayat geven waar het staat dat besnijdenis verplicht is of niet. Ik heb hier een discussie over met mijn collega (een marokkaanse collega nog wel te verstaan). Hij beweert dat besnijdnis niet verplicht is maar gewoon beter is om het wel te doen omdat het hygiënischer is.

Nou help me


Asalamwa3alaikoem,

Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Vijf (zaken) behoren tot de fitrah (natuurlijke aanleg); Het scheren van de schaamstreek, de besnijdenis, het kortknippen van de snor, het epileren van het okselhaar en het kortknippen van de nagels.” (al-Boechari en Moeslim)

De besnijdenis
De besnijdenis is verplicht voor mannen omdat dit behoort tot de ceremonies van de Islam.

De Profeet (vrede zij met hem) zei tegen een man die moslim werd: “Werp de huid van ongeloof van je af en besnijd jezelf.” (Sahih al-Jaamic as-saghir)

Het (besnijden) is van de Millah (het geloof) van Ibrahiem (vrede zij met hem). Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Ibrahiem, de (enige) vriend van Allah, besneed zichzelf nadat hij de tachtig was gepasseerd.” (al-Boechari en Moeslim)

Allah zegt in de Koran wat als volgt te vertalen is:

“Daarop openbaarden wij aan jou (O Mohammed!): ,,Volg de godsdienst van Ibrahiem Hanifan (Islamitisch monotheïsme: het aanbidden van Allah alleen).” (Soerat an-Nahl: 123)

Het is aanbevolen om de besnijdenis op de zevende dag na de geboorte te laten gebeuren. Dit op basis van de overlevering van Djaabir, dat de Boodschapper (vrede zij met hem) cAqieqah[1] voor Hassan en Hoessein hield en hun besneed op de zevende dag (na hun geboorte).” (at-Tabaraanie)

Ibn cAbbaas zei: “Zeven (zaken) zijn aanbevolen op de zevende dag met betrekking tot het pasgeboren kind; het geven van een naam en de besnijdenis.” (at-Tabaraanie)

Ma3asalaam