Bekijk volle/desktop versie : Sallah Edinne ik zijn boek 'Wajjoooww' over de ECHTE marokaanse mensen!



09-12-2008, 17:54
Hoe meer kinderen hoe meer vreugd

Wij zijn ook een generatie van de grote gezinnen. Jammer genoeg hoor ik steeds vaker marokanen zeggen dat ze maar 2 kinderen willen. ze3ma modern. Voor geen goud zou ik willen ruilen met een gezin met twee kinderen. Een groot gezin is namelijk superleuk! Een gemiddeld Marokkaans gezin heeft 7 kinderen.Als je uit een groot gezin komt, Word je al op een zeer jonge leeftijd een bikkel. Je krijgt een overlevings mentaliteit. Bij ons thuis golden de wetten van de jungle, De sterkste overleeft. Als ik wel eens iets lekkers had voormelf een lekkere mars ofzo moet ik hem altijd snel opeten of heel goed verstoppen achter in je kast . Als mijn broer of iemand anders hem eerder vond,bleef alleen het papiertje over. Werd je gek of ging je huilen het hielp niks!

Een keer had mijn broer zijn mars Al op en ik deed net alsof die van mij ook al op was na een halfuur toverder ik mijn mars tevoorschijn en begon die héél erg langzaam voor zijn gezicht op te eten. Mijn broer die geirriteerd naar mijn gesmul zat te kijken, pakte met grof geweld die reep uit mijn hand en propte hem zo naar binnen zonder maar eerst eens te kauwen! Ik schreeuwen en slaan en mijn hand bijna in zijn mond om mijn mars terug te halen.,Maar het was al telaat! hij had hem al ingeslikt. Ik werd helemaal gek! Hij zei dat ik 'm maar gelijk had moeten opeten. Natuurlijk kreeg hij op zijn flikker van mijn ouders,maar dat haalde natuurlijk mijn mars niet terug.

Mijn zus had vroeger een krantenwijkje. Ze moest om 5 uur sochtens haar bed uit om die kranten rond te brengen. Mijn broer, Die alle fietsen sloopte die er waren,Had die nacht er voor haar fiets gepakt en er een lekke band mee gereden. sóchtens vroeg merkte ze dat ze geen fiets had, heel het huis in rep en roer, terwijl mijn broer heerlijk lag te slapen. gevolg: Lopend krantenwijkje doen.ZIj kon er trouwens ook wat van. Ze had een keer haar fiets zo hard de schuur in gegooid dat het stuur de duur doorboorde van de net gloednieuwe koelkast.
Ze pakte daarna mijn fiets en deed het stuur van mijn fiets precies in het gat. De volgende ochtend werd ik boos door mijn vader geroepen en kreeg de schuld van iets wat ik me totáál niet herinnerde.IK begon uiteindelijk gewooon te geloven dat ik het had hedaam. INeens kwam mijn zus mijn kamer binnen en gaf me 5 gulden. Ze zei dat ze me zielig vond, Maar in andere zielige situaties kreeg ik ook niks van haar. Hier klopte iets niet!! Ze wou haar schuldgevoel afkopen. Jaren later vertelde ze het me, En toen konden we er alleen maar om lachen!

Als mijn moeder boodschappen had gedaan en er waren koeken ofzo beneden, dan moest je sprinten en je zus laten struikelen en tegen je broer liegen dat je vader je riep zodat jij als eerste bij al het lekkers was.
Wat mijn moeder voor een maand kocht was bij ons binnen een paar uur op. Net piranhas waren wij. Mijn zus kocht wel eens ijs of taart voor zichzelf.dan at ze er wat van en wou ze wat bewaren voor de volgende dag. Ze deed het in de koelkast, Maar ze verstopte het dan wel achterin of in een zakje. Als je de koelkast dan opendeed zag je dan niks.
Mijn broer en ik die snachts hongerig de koelkast helemaal ontleden( we haalde hem zelfs helemaal uit elkaar als het moest), Vonden we dan ineens een heerlijks stuk kwarktaart. Niet slecht voor een doordeweekse verdwaalde dinsdag nacht. Dat ging dan ook keurig onze hongerige marokaanse maagjes in De volgende dag was er een enorme heisa en stond mijn zus sochtens te bléren dat haar stukje kwarktaart op was. Met ronde volle buiken staarde wehaar aan en zeide

'Ja, moet je dat maar niet voor onze neuzen neerleggen he, Wat verwacht je nou dat we een klein hapje zouden nemen en dan weer terug leggen, We zijn geen hollanders hoor.'

Nederlandse kindjes krijgen per dan een koekje en een glas limonade en hebben daar vrede mee. Dat kan bij marokaande kinderen echt niet! Wij verslinden zo een koektrommel in nog geen uur. verschil moet er wezen. Van de basisschool heriner ik me nog dat ik brood mee naar school nam. de nederlanders haden een keurig
Van de basisschool heriner ik me nog dat ik brood mee naar school nam. de nederlanders haden een keurig
broodtrommeltje met een leuk tekenfilm figuurtje erop en een elastiekj erom heen. Als je het doosje opendeed, zag je heel geordend vier tijgerknip witte boterhammen gewikkeld in folie. twee met hagelslag twee met salami. Daarnaast zag je een pakte sonneta appelsap, een klein snickertje en en mooie golden delicious appel. Een uitgebalanceerd Hollands maaltje.
Ik had totaaalll iets anders, Bij mj thuis werd er marokaans brod gebakken. Omdat we met zoveln waren. Nederlands brood ging veel te snel op.VOor mij geen broodtrommeltje maar een grote plasticzak van de markt of van de c&a met daarin een half Marokkaans brood, Zo groot als de helft van een autowiel en helemaal besmeerd met pindakaas.Mijn klasgenoten staare zich suf op die gigantishe broden die ik altijd meenam. IN die zak dat nog een heeele lange beker met daarin lauwe melk. De snickertje of marsje kon ik wel vergeten. Zo. Dat was een uitgebalanceerd Marokaans maaltje. Alles wat een marokaan in de groei nodig had. Vond mijn moeder. Ik zag hoe dienederlanders heerljk wit brood en pakjes jogho jogho aan het nuttigen waren en ik zat te malen op een enorm stuk gortdroog Marokaans brood met pindakaas. het was dan echt vestand op nul en de honger wegkauwen. Niet teeel nadenken dat was de truc om die enorme band in je maag te krijgen. De melk diende gewoon echt en alleen maar om dit stuk brood door mijn keel te kunnen krijgen. Het was letterlijk een glijmiddel,Ik vind melkd helmaal niet lekker,Maar als je bijna stikt, Omdat er een groot stuk brood in je slokdarm zit, dan giet je je mond helemaal vol met dat witte vloeibare stof,Dan is het heerlijk!

09-12-2008, 20:07


Herkenbaar!
zied meer!

09-12-2008, 20:24
There will be more soon inshallah,!!

09-12-2008, 20:31
ZZIEEEDDDDDD

nieuwe fan melddd zichhh```:P

09-12-2008, 21:20


Heb al zijn boeken gelezen, echt GE-WEL-DIG!!

09-12-2008, 21:36

Citaat door Lovely16:
Heb al zijn boeken gelezen, echt GE-WEL-DIG!!

Salaam, ik ben van Belgie maar zou heel graag zijn boeken lezen, waar kan ik ze halen als je het mss weet..

Alvast bedankt

09-12-2008, 21:41
hahhahaha! meeerrr

09-12-2008, 22:19

Citaat door hayatteke:
Salaam, ik ben van Belgie maar zou heel graag zijn boeken lezen, waar kan ik ze halen als je het mss weet..

Alvast bedankt



gewoon bij de boekenhandel bestellen binnen de 1 week heb je ze (f)
Ik heb ze zelf bij de Wase boekhandel gekocht dus jahhh xje

09-12-2008, 22:28

Citaat door rana17:
gewoon bij de boekenhandel bestellen binnen de 1 week heb je ze (f)
Ik heb ze zelf bij de Wase boekhandel gekocht dus jahhh xje

Ik ga eens horen insalah, bedankt hè

10-12-2008, 17:32
Alvast nog een deel!

10-12-2008, 17:51
Op de basisschool maakte we vaak tekeningen en plakwerkjes. Als je daarmee klaas was, mocht je die dan mee naar huis nemen. Een zelgemaakte kikken of een poppetje van klei. je kent het wel.
De nederlandse kinderen namen deze zooi mee naar huis, En lieten ze dan vol trots aan hun ouders zien, De ouders was dan ook erg trots op hun kind die al dit 'moois' gemaakt had.
Moeder: Oh petertje wat heb je een mooie krijttekening gemaakt! en wat een handige pennenhouder. Heb je die helemaal zelf gemaakt? Wat knap zeg! Peter jij word later een echte kunstenaar Zo zie je maar wat voor moois je allemaal kunt maken van afval.
Petertje: Ja he mama? Mooi he? mijn tekening? juffrouw anneke vond de mijne de mooiste van de klas. De tekening van Marcel was héél lelijk Ik heb ook een héél mooie sticker van de juf gehad. Van Donald Duck.
Moeder: Wat lief van de juf zeg! Maar je hebt die sticker echt verdiend!
Peter: Mamma ik ben eigenlijk een beetje verliefd.....
MOeder: Ohh is mijn petertje een beetje verliefd? Blijf zitten petertje ik pas even de fotocamera.De eerste keer dat mijn zoontje verliefd word moet op de foto, Maar op wie dan? Zeg het maar tegen mama
Peter: Op juffrouw anneke,Zij vind mij de liefste van de klas.
Moeder: Nou peter,Hier heb je een lekker koekje en een glas Yokidrink,Dan gaat mama jou mooie tekening ophangen en kun jij lekker smullie smullie doen.En Vanavond kun je een mooie tekening maken voor de juf met je nieuwe kleurpotloden. Dan gaat ze je nog liever vinden!
Peter: Jaa mama leuk,Yippi hiephoiiiHiephoii!!

Bij mij ging dat ook al een tikkeltje anders.
Ik: Amii shoefi esh sawbt fel madrassa(mama kijk een wat ik op school heb gemaakt)
Moeder: 'Wash 3awtaaani zjibti m3aak hadak zbel mn madrassa? rani getlek marra li faatet, Gali hadaak a zbel djaal Hollandiieen temma!(heb je nou alweer die rommel meegebracht van school? ik heb je de vorige keer al verteld dat je die rommel op school moet laten!)
Ik: Walakin shoefie a mama shno sawbt Haad kikker,Zwienaa mn el3oud( ja maar kijk eens wat ik heb gemaakt een Kikker van hout!)
Moeder: Shouf,Asnaam rahoum haram i kounou fe dar! lou7 hadiek zjrana fe tarrou de zbel,wela en herres bouha oe lou7a fi schuur,(het is Haram om beelden in huis te hebben,gooi in de kliko die gekke kikker,of ik breek hem en gooi hem in de schuur,Ik moet geen vieze kikker in mijn huis)
Mijn broer: Hee aap! luister naar je moeder gooi die kanker kikker in de schuur of ik zaag hem in vieren, EN laat voortaan die tering troep van je op school A mongool,War zit jij die zooi mee naar huis te nemen,Je bent petertje niet,'
Mijn meoder had gelijk ook nog,Opzouten met die lelijke kindertroep,Ook niet zogenaam onder het mom van Jeugdsentiment. Een huis vol met tig kinderen die allemaal zelfgemaakte zooi meer dan huis nemen word een bende,Elke keer als ik daarna een tekening of een beeldje met handvaardigheid had gemaakit,Gooide ik het zelf voor de neus van de juf in de prullenbak,'WIj marokanen hoeven deze zooi niet in huis!'zei ik tegen haar,'Beeldjes zijn haram!'

10-12-2008, 20:23
hahahahaha wollahillah!!

12-12-2008, 11:36


ahahahh wolllah deze is echt een leuke boek.. Over de broodtrommel had ik al van mijn collega gehoord. Ik ben zo vaak naar de Bieb geweest en is elke keer uitgeleeend. Dan maar kopen ...of hier lezen op marokko.nl

Meid ga doooorrr aub

12-12-2008, 11:51
hahahaha upp

14-12-2008, 18:26
ga door meid