Bekijk volle/desktop versie : laid moubarek!hoe maak ik op traditionele wijze schaap(bil of schouder) in de oven



Pagina's : [1] 2

09-12-2008, 15:27
salaam alikoum
ik wil vanavond vlees in de oven doen maar hoe maak ik het op simpele en toch traditionele wijze het klaar?
volgens mij moet ik knoflook, peper zout en thyme bijdoen en olie natuurlijk met koriander? maar ben niet zeker..wie kan mij zo snel mogelijk mij mee helpen
choekran
n

09-12-2008, 15:32


slm meid, zijn het stukjes vlees of een hele bil?

09-12-2008, 15:38
Je marineert eerst je vlees met wat olijfolie en witte olie, halve bos kosbar, 2 teentjes knoflook, 2 uien, en dan de volgende kruiden

beetje gember
1 thl paprikapoeder
1 thl zwarte peper
beetje safraan en wat zout

Je smeert je vlees heel goed in dan bedek je je ovenplaat met bakpapier en verdeel je hier je vlees op en wat er overblijft van de marinade giet je over het vlees.

Je bedekt het met aluminiumfolie en laat je het bakken.

09-12-2008, 15:49
choekran...maar is het beter dat ik een volledige bil/schouder doe of stukjes of maakt het helemaal niet uit
dankje dames

09-12-2008, 15:57


Hoelang moet een hele schouder of bout in de oven?

09-12-2008, 16:38

Citaat door ellouisa:
Hoelang moet een hele schouder of bout in de oven?


Lamsbout laat ik altijd ongeveer 3 a 4 uur in de oven (afgedekt) gaar worden . Tussendoor eruit halen en insmeren met boter en terug in de oven. Dan als het goed gaar is nogeens insmeren met boter en dan de alimuniumfolie eraf halen en de lamsbout een mooi kleurtje laten krijgen.

09-12-2008, 16:39

Citaat door naima_kan:
choekran...maar is het beter dat ik een volledige bil/schouder doe of stukjes of maakt het helemaal niet uit
dankje dames


is lekkerder als je hem er heel in doet

09-12-2008, 18:26

Citaat door OumYAssine:
Lamsbout laat ik altijd ongeveer 3 a 4 uur in de oven (afgedekt) gaar worden . Tussendoor eruit halen en insmeren met boter en terug in de oven. Dan als het goed gaar is nogeens insmeren met boter en dan de alimuniumfolie eraf halen en de lamsbout een mooi kleurtje laten krijgen.



Wat voor kruiden gebruik je?

09-12-2008, 20:33

Citaat door ellouisa:
Hoelang moet een hele schouder of bout in de oven?



kunnen jullie er ook bij vermelden op hoeveel graden.

alvast bedankt.

09-12-2008, 22:39

Citaat door maroma:
Je marineert eerst je vlees met wat olijfolie en witte olie, halve bos kosbar, 2 teentjes knoflook, 2 uien, en dan de volgende kruiden

beetje gember
1 thl paprikapoeder
1 thl zwarte peper
beetje safraan en wat zout

Je smeert je vlees heel goed in dan bedek je je ovenplaat met bakpapier en verdeel je hier je vlees op en wat er overblijft van de marinade giet je over het vlees.

Je bedekt het met aluminiumfolie en laat je het bakken.

Salaam , moet je er na een tijdje ook water bijdoen, of is het de bedoeling dat dat vlees enkel in het eigen vocht kookt (ik ga kleine stukken doen).
en knoflook, is dat niet te sterk in vlees, heb het net gemarineerd voor morgen maar heb er geen knoflook bijgedaan (had deze topic nog niet gelezen).
alvast bedankt!

10-12-2008, 10:26

Citaat door OumYAssine:
Lamsbout laat ik altijd ongeveer 3 a 4 uur in de oven (afgedekt) gaar worden . Tussendoor eruit halen en insmeren met boter en terug in de oven. Dan als het goed gaar is nogeens insmeren met boter en dan de alimuniumfolie eraf halen en de lamsbout een mooi kleurtje laten krijgen.


aha thanks! En op welke temperatuur?

10-12-2008, 12:27
ellouisa jij ook al een ander avatar

maar ik doe die oven altijd 180 160 zo ong
ik gebruik alleen een mengsel van boter peper en zout
takshita geen water bij de bout doen gewoon paar uur gedekt laten als het gaar is ongedekt tot het bruin is
knoflook zou ik zelf niet doen

10-12-2008, 12:37



Citaat door koekje21:
ellouisa jij ook al een ander avatar

maar ik doe die oven altijd 180 160 zo ong
ik gebruik alleen een mengsel van boter peper en zout
takshita geen water bij de bout doen gewoon paar uur gedekt laten als het gaar is ongedekt tot het bruin is
knoflook zou ik zelf niet doen


ik verander dat eens in de zoveel weken hoor

ok thanks!

10-12-2008, 12:47
Wat serveren jullie bij de vlees?

10-12-2008, 13:00
ik heb het ook gemaakt je wast de bout perst 3 knooflookjes smeert het door de bout heen zout boter beetje olijven olie meer boter bij doen paprika poeder zwarte peper komijn dan smeer je alles op de bout doe het goed in gepakte zilver folie in de oven op 250graden eerst stomen en als de vlees gaar is haal je flolie weg laat je het even bruin bakken en geen vocht bij doen onstaat van zelf door de boter en vlees vet 2a 3 uur voor nodig het hangt van de vlees af bij mij was hij binnen 2 uur gaar succes ermij meiden

Pagina's : [1] 2