Bekijk volle/desktop versie : Kleding van de Moslimvrouw in het bijzijn van andere vrouwen



09-12-2008, 11:42
Kleding van de Moslimvrouw in het bijzijn van andere vrouwen

Door de nobele Shaykh



al-Imaam Aboe ‘Abdillaah Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien



- moge Allah hem genadig zijn -




Vraag: Wat is de regelgeving van vrouwen die in het bijzijn van andere vrouwen kleding dragen met korte mouwen, d.w.z. boven de elleboog, en met openingen rond de hals, rug of de schenen? En wat is de regelgeving van het dragen van strakke of doorzichtige kleding, met de kennis dat dit alles in het bijzijn van de vrouwen is zonder de mannen? En wat is de regelgeving van het dragen van korte kleding die tot de helft van de schenen reikt, met bewijzen voor zover dat mogelijk is?

Antwoord: Mijn opvatting is dat het voor de vrouw niet is toegestaan om zulke kleding te dragen, zelfs in het bijzijn van een andere vrouw, omdat dit de betekenis is van de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:

صنفان من أهل النار لم أرهما بعد نساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤوسهن كأسنمة البخت



"Twee soorten van de Helbewoners heb ik nog niet gezien: vrouwen die gekleed zijn, maar toch naakt. Zij neigen naar het kwade en laten anderen ertoe neigen. Hun hoofden zijn als de bult van de kameel."(1)



De mensen van kennis hebben gezegd: de betekenis van "gekleed, maar toch naakt" is dat zij strakke kleding of doorzichtige kleding of korte kleding dragen. En het behoorde tot de leiding van de vrouwen van de Metgezellen - moge Allah tevreden zijn met hen - dat zij kleding droegen die tot de enkels en de polsen reikte, behalve wanneer zij (het huis verlieten en) naar de markt gingen. In dat geval droegen zij kleding die langer was en de handen bedekte of zij droegen handschoenen. Want het behoort tot de leiding van de vrouwen van de Metgezellen om handschoenen te dragen, omdat de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - de vrouw die in ihraam (gewijde staat van de haddj of ‘oemrah) treedt verbood om handschoenen te dragen. En als het dragen van handschoenen niet gangbaar zou zijn bij de vrouwen in die tijd, was er geen behoefte aan het verbod hierop in de staat van ihraam.

Bron: Fataawal-Mar-atil-Moeslimah
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki

(1) Voetnoot van de vertaler: Overgeleverd doorMoeslim (2128).

10-02-2009, 09:35


belangrijke informatie!

10-02-2009, 10:21
dus je moet hanschoenen dragen als je naar buiten gaat ?klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen ,en wat wordt er bedoeld met vrouwen met hoofden als bulten van kamelen zuster ?groetjes .

10-02-2009, 10:29

Citaat door ABC123:
dus je moet hanschoenen dragen als je naar buiten gaat ?klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen ,en wat wordt er bedoeld met vrouwen met hoofden als bulten van kamelen zuster ?groetjes .
Klopt.

Daarover verschillen de meningen een beetje. De meeste geleerden zeggen dat het te maken heeft met je haar, hoe je dat onder je hijaab doet. Zoals de Turkse zusters, die echt zo'n hele 'kamelenbult' hebben.
Maar het zou ook iets te maken hebben met een soort petje/hoedje.. Ik ga voor je op zoek!

10-02-2009, 10:31


oke ,dank je zuster.

10-02-2009, 10:35
Titel: Vragen die vaak gesteld worden door vrouwen
Door: Shaigh Ibn Saalih Al-Oethaimien

Vraag 65: Wat is het oordeel van de godsdienst over een vrouw die haar haren boven op haar hoofd samenbindt?

Antwoord 65: Als je het haar zodanig vastmaakt dat je een grote knot op je hoofd vormt, beschouwen de geleerden dit als iets waartegen gewaarschuwd wordt in de volgende hadith: "Twee mensen van de Hel heb ik nog niet gezien (hier op aarde): mannen die zwepen als koeienstaarten vasthouden, waarmee ze de mensen slaan, en vrouwen die naakt zijn hoewel ze kleren dragen. Ze proberen te verleiden en verleid te worden. Ze dragen op hun hoofd knotten haar, die lijken op de gebogen bulten van de kameel."

Het is niet erg om thuis je haar in je nek samen te binden, maar als je zo naar buiten gaat, is dit een vorm van tentoonspreiding. Je kan namelijk de vorm van de samengebonden haren zien, zelfs onder de hoofddoek.