Bekijk volle/desktop versie : Help aub. schaap slachten verplicht of niet???



09-12-2008, 00:49
salaam mensen

aller eerst allemaal een aid mubarek.

Ik zit met een vraagje.

Ik en mijn man hebben geld gestuurd naar marokko naar een arm gezin om een schaap te kunnen slachten met el 3ied. wij zelf hebben dus geen schaap geslacht omdat wij vinden dat we het beter aan een arme kunenn geven. mijn man heeft dit nagevraagt bij een imaam en die vertelde dat het niet haram is. nu hoor ik van me andere mensen dat het niet goed is wat wij hebben gedaan, zei zeggen je moet zelf een schaap slachten en daarnaarst geld sturen naar een arm gezin??? heeft iemand hier daliel over ik wil het zo graag weten? hebben we het nu wel of niet goed gedaan..

ik hoop dat iemand mij kan helpen insh allah..

dank jullie alvast

09-12-2008, 00:55


Up....


Kun je imam trouwens niet vragen of belllen..? dan weet je het tenminste zeker...niet...?

09-12-2008, 01:03

Citaat door Amira du maroc:
Up....


Kun je imam trouwens niet vragen of belllen..? dan weet je het tenminste zeker...niet...?



nee helaas niet op dit uur. en ik kan niet wachten tot morgen hihi

09-12-2008, 02:05
Het is niet toegestaan voor een moslim om de salaat (het gebed) te verrichten ter vervanging van het vasten in de Ramadan.
Zo is het ook niet toegestaan om liefdadigheid te geven ter vervanging van het verrichten van het gebed.
Hetzelfde geld voor het offeren van een dier: Het brengen van het offer is een onafhankelijke vorm van aanbidding en kan niet vervangen worden door een andere vorm van aanbidding zoals het geven van liefdadigheid.

Echter wanneer iemand door dringende redenen niet kon offeren in de drie voorgeschreven dagen (10e, 11e of 12e van de maand Zulhijjah), kan hij in dat geval de prijs van een offerdier als sadaqah geven aan een persoon die recht heeft om zakaat (armenbelasting) te ontvangen.
Tijdens de duur van de dagen dat er geofferd wordt kan er geen vrijstelling van deze verplichting gekregen worden

09-12-2008, 13:46



Citaat door Pi3p3l03ntj3:
Het is niet toegestaan voor een moslim om de salaat (het gebed) te verrichten ter vervanging van het vasten in de Ramadan.
Zo is het ook niet toegestaan om liefdadigheid te geven ter vervanging van het verrichten van het gebed.
Hetzelfde geld voor het offeren van een dier: Het brengen van het offer is een onafhankelijke vorm van aanbidding en kan niet vervangen worden door een andere vorm van aanbidding zoals het geven van liefdadigheid.

Echter wanneer iemand door dringende redenen niet kon offeren in de drie voorgeschreven dagen (10e, 11e of 12e van de maand Zulhijjah), kan hij in dat geval de prijs van een offerdier als sadaqah geven aan een persoon die recht heeft om zakaat (armenbelasting) te ontvangen.
Tijdens de duur van de dagen dat er geofferd wordt kan er geen vrijstelling van deze verplichting gekregen worden



dank je voor je info.

dus het mag niet wat wij hebben gedaan neem ik aan.