Bekijk volle/desktop versie : Geen offer dit jaar



07-12-2008, 20:29
Seem ou3alaikoem

Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen geen offer te slachten. Gewoon omdat vorig jaar meer vlees in de kliko terecht kwam. Ik heb het geld wat voor het offer bedoeld was naar Marokko gestuurd. Een alleenstaande moeder met 7 weeskinderen die kunnen het beter gebruiken.

Nou hoor ik me heen dat het niet mag, dat het verplicht is te slachten.

07-12-2008, 21:15


Vraag:
Als er arme mensen zijn in mijn land die geld nodig hebben, kan ik hen de prijs van het offer in liefdadigheid geven, of moet ik een offer slachten?

Antwoord:
Alle lof zij Allah.

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn) zei:

Het slachten van het offer is beter dan het geven in liefdadigheid, omdat dat was wat de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en de moslims met hem deden. En omdat het offer één van de rituelen van de Islaam is. Als de mensen zich ervan afkeren en in plaats daarvan liefdadigheid geven, zal dat symbool uit sterven. Als het geven van de prijs in liefdadigheid beter was dan het slachten van het offer, dan had de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) dat aan zijn ummah uitgelegd in woord en daad, omdat hij niet iets zou nalaten wat goed is voor de ummah. Uiteraard, als het geven van liefdadigheid gelijk was als het offeren had hij dat ook uitgelegd, omdat het makkelijker is dan de moeite nemen om het offer te slachten. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) faalde er nooit in om de gemakkelijke optie te overdragen aan zijn ummah, wanneer het gelijk was aan de moeilijkere optie. Er was een een hongersnood tijdens het leven van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en hij zei: ‘’Wie dan ook onder jullie die een offer biedt moet niks overhouden in zijn huis voor meer dan drie dagen.’’

Het jaar daarop, zeiden ze: ‘’Oh boodschapper van Allah, moeten we doen wat we vorig jaar deden?’’ De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei: ‘’Eet en voed de armen en bewaar meer, vorig jaar hadden de mensen een zware tijd en ik wilde hen helpen.’’ Akkoord over.

Ibnu al- Qayyim (moge Allah hem genadig zijn) zei: Het offer zoals ik voorgeschreven is beter, dan het geven van de prijs ervan in liefdadigheid. Hij zei, Vandaar zelfs als u vaak meer de waarde van het offer voor tamattu ' en qiraan geeft, zal het nooit zijn plaats nemen, en het zelfde is op udhiyah van toepassing.


Risaalat Ahkaam al-Udhiyah wa’l-Dhakaah