Bekijk volle/desktop versie : Yawm al 'Arafah ( Dag van Arafah)‏



Pagina's : [1] 2

05-12-2008, 10:29

Bismillaah Ar-Rahmân Ar-Rahiem, Alhamdulillaahi Rabbil cAlameen as-salaatu was-salaamu cala nabiyyina Muhammadin wa cala ahlihi wa sahbihi wa aj'maceen ama' bacd:

In de Naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Salaam 3alaykum warahmatullaahi wa barakatu beste broeders & zusters,

Bij deze willen wij jullie mededelen dat het op zondag 7 december aanstaande insha'Allaah de Dag van cArafah zal zijn.

En op a.s. maandag 8 december zal dan de eerste dag van cIed ul-Adhaa (offerfeest) zijn, insha'Allaah.

Dit voorgaande is gebaseerd op een officiële bekendmaking van het Hoge gerechtshof van Saudi Arabië.

De negende dag van Dhul-Hidjah wordt de Dag van cArafah genoemd, omdat de pelgrims dan in aanbidding op de berg van cArafah staan.

De dag van cArafah bezit vele deugdzaamheden en het is voldoende dat Allaah 'adja wa djaal op deze dag heeft gezegd:
''Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islaam voor jullie als godsdienst gekozen.'' {Qur'ân 5: 3 - interpretatie van de betekenis}

Dit is de grootste gunst van alle gunsten die Allaah 'azza wa djal aan Zijn dienaren heeft toegekend.

Het is de dag waarop Allaah de gelofte van het nageslacht van Adam aannam.
Het is overgeleverd dat Ibn 'Abbas (moge Allaah tevreden met hem zijn) gezegd heeft:
De boodschapper van Allaah (Allaah's vrede en zegeningen zij met hem) zei:
"Allaah nam de belofte van de lendenen van Adam in Na'maan (cArafah). Hij bracht al zijn nakomelingen vanuit zijn lendenen naar voren en spreidde ze voor Hem uit. Toen richtte Hij zich tot hen en zei: "Ben Ik niet jullie Heer?" Zij zeiden: "Jazeker, wij getuigen." Opdat jullie op de Dag van de Opstanding niet zullen zeggen: "Wij waren ons hiervan zeker niet bewust." Of dat jullie niet zullen zeggen:
"Onze vaderen kenden vroeger al deelgenoten (aan Allaah) toe en wij zijn nakomelingen na hen; zult U ons vernietigen voor wat de volgers van de valsheid deden?" {Qur'ân 7:172-173 - interpretatie van de betekenis}
(Authentiek overgeleverd door Ahmad)

Wat kunnen wij doen op de dag van cArafah? Wij kunnen op deze geweldige dag onze zonden van 2 jaar laten uitwissen! Hoe dan? Simpelweg door deze dag vastend door te brengen. Het is voor de moslims zeer aangeraden om op de dag van cArafah te vasten, tenzij hij/zij zich in cArafah zelf bevindt. Dit is gebaseerd op vele overleveringen.





Volgens een andere overlevering: "Ik vraag Allaah dat het moge compenseren voor het jaar dat er voor komt en het jaar dat er na komt."

En Aisha (moge Allaah tevreden met haar zijn) overleverde dat de Boodschapper van Allaah (Allaah's vrede en zegeningen zij met hem) zei:

"Er is geen dag waarop Allaah meer mensen van het Vuur bevrijdt, zoals Hij op de Dag van cArafah doet. Hij komt nabij (bij degenen die op berg cArafah staan, figuurlijk gesproken) en uit Zijn trots aan de engelen, Zeggende: "Wat verlangen deze mensen?" (Overgeleverd door Muslim).

De dag van cArafah is dus de dag van de bevrijding van het Vuur. De dag die erna komt is een feest voor alle moslims wereldwijd.


We vragen aan Allaah die ons heeft gezegend met de Islaam, om ons te zegenen met leiding, Godvrezendheid en aanvaarding van onze goede daden.
Er is geen God behalve Allaah, Hij alleen, Hij heeft geen deelgenoten. Aan Hem behoort het Koningschap, alle Lof is aan Hem en Hij is tot alles in staat.

Moge Allaah 'azza wa djal ons in staat stellen om Zijn wetgevingen na te leven en de Sunnah van Zijn profeet (Allaah's vrede en zegeningen zij met hem) te volgen, Allaahuma ameen.

Wa 3alaykum salaam warahmatullaah



05-12-2008, 10:32


Wie gaat er Insha Allah a.s. zondag vasten?

05-12-2008, 10:45

Citaat door Mevr_Leila:
Wie gaat er Insha Allah a.s. zondag vasten?


Ikke Insha Allah

05-12-2008, 10:48

Citaat door maysa84:
Ikke Insha Allah



Insha Allah! Moge Allah swt jou hiervoor belonen en je zondes vergeven...Amien!

05-12-2008, 12:47



Citaat door FemmeFatale_:
Ik zeer zeker InshaAllah, Ik kijk er naar uit!!!



Insha Allah....Me to!

05-12-2008, 12:57
Insha Allah

Amien

05-12-2008, 14:00
me to inshallah. Een kleine moeite die we kunnen doen toch ?

05-12-2008, 14:08
Ik ook incha Allah!!


Incha Allah worden alle vastenden vergeven....

05-12-2008, 15:47
Insa'Allah!


Ik vraag me af hoe die personen dat gaan doen die pas dinsdag El Eid hebben. Gaan die dan wel zondag vasten of maandag pas

05-12-2008, 19:14

Citaat door Saratjuh:
me to inshallah. Een kleine moeite die we kunnen doen toch ?



Juistem!

Insha Allah!

05-12-2008, 19:15

Citaat door Niya:
Ik ook incha Allah!!


Incha Allah worden alle vastenden vergeven....



Insha Allah!


Amien!

05-12-2008, 19:15

Citaat door GeenLeven:
Insa'Allah!


Ik vraag me af hoe die personen dat gaan doen die pas dinsdag El Eid hebben. Gaan die dan wel zondag vasten of maandag pas


Insha Allah!

Tja...dat vraag ik mij ook

05-12-2008, 19:50


lees ik zo insha Allah

05-12-2008, 19:54

Citaat door Mysterious_M:
lees ik zo insha Allah



Insha Allah!

05-12-2008, 20:01
Gelezen alhamdoellilah. Het nieuws was me al bekend, maar nog een keer lezen kan geen kwaad immers

Pagina's : [1] 2