Bekijk volle/desktop versie : Kranten niet cool meer

05-12-2008, 08:38
Kranten als nieuwsbron passen niet bij de jongeren van nu die gewend zijn aan de snelheid van internet, radio en televisie. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente naar het krantleesgedrag bij jongeren. "Als je 's ochtends de krant van de mat haalt, is het nieuws al oud", zegt de onderzoeker Herman Wolswinkel, "jongeren weten dan al lang het laatste nieuws via internet of teletekst".

Betaalde kranten kunnen geen nieuwe jonge lezers meer aan zich binden, concludeert de onderzoeker. Gratis kranten lukt dat nog wel, maar jongeren zijn niet afhankelijk van die kranten voor hun nieuwsvoorziening. Ze lezen die kranten dus niet om op de hoogte te zijn van het nieuws, maar eigenlijk vooral om de (reis)tijd te doden.

NRC Next is een krant die zich op jongeren richt. De krant is het niet eens met de conclusies van de onderzoeker. NRC Next ziet zichzelf als gids in informatieland: er is zo veel informatie dat het goed is dat een krant de belangrijkste feiten bij elkaar zet.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/13176

05-12-2008, 08:41

Wat vind jij ervan?

05-12-2008, 08:44

Citaat door T.Durden:
Wat vind jij ervan?

Ik herken me er wel in. Dat ik iets lees en denk, he dat was toch twee dagen geleden al op tv/internet?? Maar toch lees ik wel kranten. Alleen ik lees het niet om tijd te verdrijven, maar meer omdat kranten doorgaans net iets dieper gaan en meer achtergrondinfo geven.

05-12-2008, 08:47
Precies, als je het nieuws wil bijhouden, ben je wel afhankelijk van kranten. Op het internet en televisie en in gratis kranten, vind je vooral headlines en populaire berichten. In een goede krant vind je meer en dieper. Als ik het nieuws wilde volgen, zou ik wel de NRC lezen, maar ik heb geen behoefte om op de hoogte te blijven. Welke kranten lees jij?

05-12-2008, 08:57

Citaat door T.Durden:
Precies, als je het nieuws wil bijhouden, ben je wel afhankelijk van kranten. Op het internet en televisie en in gratis kranten, vind je vooral headlines en populaire berichten. In een goede krant vind je meer en dieper. Als ik het nieuws wilde volgen, zou ik wel de NRC lezen, maar ik heb geen behoefte om op de hoogte te blijven. Welke kranten lees jij?

NRC en soms Trouw. Vind de rest nogal prut.
Maar ik heb dus wel de behoefte om op de hoogte te blijven. Ik vind dat horen bij algemene ontwikkeling.

05-12-2008, 09:00
Trouw ken ik niet, maar de meeste kranten, Volksrant incluis, zijn inderdaad prut. Op de hoogte blijven. Mijn plannen verlangen deze kennis niet. Ik hou ervan om me zo los mogelijk te maken van wat men de maatschappij noemt.

05-12-2008, 09:06

Citaat door T.Durden:
Trouw ken ik niet, maar de meeste kranten, Volksrant incluis, zijn inderdaad prut. Op de hoogte blijven. Mijn plannen verlangen deze kennis niet. Ik hou ervan om me zo los mogelijk te maken van wat men de maatschappij noemt.

Er is niks beklemmends aan op de hoogte blijven. Kennis is macht, weet je nog.

05-12-2008, 09:12
Ik had het ook niet aan beklemmend. Je kunt met je leven verschillende kanten op, de kant die ik op wil geeft me de vrijheid om met deze actualiteiten helemaal niks te maken te hoeven hebben. Ik vind het heerlijk als ik twee weken na dato hoor dat hier of daar zoveel mensen de zoveelste ramp hebben beleefd. Het zou me niets hebben opgeleverd om het direct te hebben geweten.

05-12-2008, 09:16

Citaat door T.Durden:
Ik had het ook niet aan beklemmend. Je kunt met je leven verschillende kanten op, de kant die ik op wil geeft me de vrijheid om met deze actualiteiten helemaal niks te maken te hoeven hebben. Ik vind het heerlijk als ik twee weken na dato hoor dat hier of daar zoveel mensen de zoveelste ramp hebben beleefd. Het zou me niets hebben opgeleverd om het direct te hebben geweten.

Ja dat zijn keuzes he.