Bekijk volle/desktop versie : iemand recept van seffa?



04-12-2008, 15:15
Heeft iemand het recept voor mij?
Ik bedoel couscous met amandelen en suiker.
Ook graag erbij vermelden watvoor couscous ik moet gebruiken (dunne,dikke)
Thanx alvast, mijn dank is groot

04-12-2008, 17:47


Couscous seffa.

Deze manier van couscous serveren is meer een nagerecht. Het is zoet met kaneel en suiker en rozijnen bereidt. Seffa wordt veel bij feesten geserveerd als een nagerecht op tafel gezet na het vlees. Dit gerecht kan je maken met griesmeel (couscous dus), vermicelli, of rijst.

Benodigdheden:
- 1 kg couscous middelmaat.
- 200 tot 250 gr poedersuiker
- 200 gr boter
- 100 gr gepelde en geroosterde amandelen
- zout naar smaak
- 1 Marokkaanse theeglas olie
- ongeveer 1 liter water.
- ½ liter warme melk als je dat zelf wilt
- 100 gr rozijnen als je wilt

Bereiding:
Ga de couscouspan met water vullen, met wat zout erin, en breng dit aan de kook. Doe de couscous in een grote kom, doe daar het theeglas olie overheen, en meng dit goed met je handen door elkaar. Voeg dan een ½ liter water toe, meng dit ook goed door elkaar en laat dit even rusten tot de couscous het water heeft opgezogen. Ga het dan weer met je handen losmaken, zodat er geen klonten ontstaan. Als het water eenmaal kookt doe je de couscous in de couscousstomer, en laat het ongeveer 20 minuten stomen. Dan doe je de couscous weer in de kom, dan maak je de couscous met een opscheplepel helemaal los van elkaar. Doe er dan weer een ½ liter water bij, het zout en 50 gr boter. Dit meng je goed met je handen zodat elke korrel los van elkaar komt. Als de korrel weer droog aanvoelt, dan doe je het weer in de couscous pan, en dan zet je de gewelde rozijnen erboven op zodat ze mee kunnen stomen, laat het dan weer 20 minuten stomen. Na die 20 minuten doe je de couscous weer in de kom, doe dan de rest van de boter, beetje voor beetje erbij, want het moet niet te vettig worden. Doe dan de suiker erbij, ook beetje voor beetje en proeven. Want het kan voor de ene zijn dat die minder suiker gebruikt dan de ander. Meng alles door elkaar. Je kunt voor de geur een tl smen erdoorheen mengen. Dan schep je het op een bord, vorm van de couscous een mooie kegel, en versier het dan met de rest van de poedersuiker, en het kaneel, en de amandelen. Je kunt van de amandelen de helft malen, en de rest steek je dan in de kegel. (zie foto) En de melk serveer je er warm bij, die doe je dan in een mooi kannetje, en dan kan ieder voor zichzelf schenken als die daar behoefte in heeft.