Bekijk volle/desktop versie : Hoe vieren jullie de henna-dag van



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

04-12-2008, 00:22
de bruid?
Ik ben zo benieuwd hoe iedreen de henna dag houd, alleen vrienden en fam. thuis of houden jullie het groot met alle familie leden tantes ooms nichten etc etc

Houden jullie het traditioneel of niet.
en wat zijn jullie tradities jellah kom op laat elkaar alles hierover weten.
Ook ik zal vertellen hoe wij het houden.





04-12-2008, 00:37


Ik doe mijn hennadag inshallah op een donderdag, Ik nodig dan alleen hele dichte familie, mijn vriendinnen en mijn buurvrouw uit.

Ik Laat iemand mijn henna zetten, trek een witte jurk aan, muziekje er natuurlijk bij, lekker eten etc.
Gewoon er een gezellige dagje van maken, ga het zeker niet uitgebreid doen ofzo.. Dan doe ik de volgende dag, en zaterdag.

04-12-2008, 01:30
Mijn hennadag zal inshaallah op een vrijdag zijn...

Ik zou het helemaal niet uitgebreid doen, ik zou de tradionele henna doen..Vind ik persoonlijker mooier, en dan door een nicht die het op mijn handen en voeten brengt...

En ik zou inshaallah gewoon witte jurk of beetje gebroken witachtig...

Anashees wordt er sowieso gedraaid en inshaallah izren van mijn moeder en tante, en de lied dat ze zingen tijdens de henna inshalalh ook door mijn moeder en zus...
En echt alleen dichte familie uitnodigen en mijn beste vriendin...


( maar aangezien ik het in een tent doe ik de tuin, heb ik toch de decoratie en bruidsbank enso, omdat ik dan de volgende dag daar opgehaald word inshaallah)...

Allah kemar ghair ishaaallah

04-12-2008, 17:35
yarabi amin Allah ikamlkom belgir allemaal

wat voor liedjes zingen jullie precies op de henna dag?

04-12-2008, 17:37



Citaat door __Esmaatje__:
Mijn hennadag zal inshaallah op een vrijdag zijn...

Ik zou het helemaal niet uitgebreid doen, ik zou de tradionele henna doen..Vind ik persoonlijker mooier, en dan door een nicht die het op mijn handen en voeten brengt...

En ik zou inshaallah gewoon witte jurk of beetje gebroken witachtig...

Anashees wordt er sowieso gedraaid en inshaallah izren van mijn moeder en tante, en de lied dat ze zingen tijdens de henna inshalalh ook door mijn moeder en zus...
En echt alleen dichte familie uitnodigen en mijn beste vriendin...


( maar aangezien ik het in een tent doe ik de tuin, heb ik toch de decoratie en bruidsbank enso, omdat ik dan de volgende dag daar opgehaald word inshaallah)...

Allah kemar ghair ishaaallah


Ooh leuk in de tuin dan moet je wel een grote tuin hebben grappig heb het nooit so meegmaakt
en wat betekent Izren??
jij houd het dus klein met dichte familie .

04-12-2008, 17:37

Citaat door Le3rifa:
yarabi amin Allah ikamlkom belgir allemaal

wat voor liedjes zingen jullie precies op de henna dag?



Mijn moeder en zus en/of tante, zingt izren, dat zijn soort kreten over de bruid ....Voor mij is het echt emotioneel...

En ook tijdens de henna, zingen ze ook kreten, ook echt ontroerend...Sorry meid is beetje moeilijk uit te leggen...

En hoe zie jij het voor je?

04-12-2008, 17:37

Citaat door __Esmaatje__:
Mijn hennadag zal inshaallah op een vrijdag zijn...

Ik zou het helemaal niet uitgebreid doen, ik zou de tradionele henna doen..Vind ik persoonlijker mooier, en dan door een nicht die het op mijn handen en voeten brengt...

En ik zou inshaallah gewoon witte jurk of beetje gebroken witachtig...

Anashees wordt er sowieso gedraaid en inshaallah izren van mijn moeder en tante, en de lied dat ze zingen tijdens de henna inshalalh ook door mijn moeder en zus...
En echt alleen dichte familie uitnodigen en mijn beste vriendin...


( maar aangezien ik het in een tent doe ik de tuin, heb ik toch de decoratie en bruidsbank enso, omdat ik dan de volgende dag daar opgehaald word inshaallah)...

Allah kemar ghair ishaaallah


Ooh leuk in de tuin dan moet je wel een grote tuin hebben grappig heb het nooit so meegmaakt
en wat betekent Izren??
jij houd het dus klein met dichte familie .

04-12-2008, 17:43

Citaat door Le3rifa:
Ooh leuk in de tuin dan moet je wel een grote tuin hebben grappig heb het nooit so meegmaakt
en wat betekent Izren??
jij houd het dus klein met dichte familie .



Wij hebben best een redelijk groot tuin, en kan er dus een stevige tent in... Ik zelf vind het een goed idee, had het namelijk bij mijn schoonzus gezien...En dacht dat wordt het...

Jaah dichte familie, want de zaterdag wordt al uitgebreid inshaallah in de zaal...

En jij meid?

04-12-2008, 17:45

Citaat door __Esmaatje__:
Mijn moeder en zus en/of tante, zingt izren, dat zijn soort kreten over de bruid ....Voor mij is het echt emotioneel...

En ook tijdens de henna, zingen ze ook kreten, ook echt ontroerend...Sorry meid is beetje moeilijk uit te leggen...

En hoe zie jij het voor je?
Als het zo ver is inshallah dan:

Op een donderdag hennaversieren met mijn nichten tantes zussen schoonzussen en vriendinnen. Met muziek Lekker ete en hapjes.
Dan op de vrijdag met meerdere familie leden in een zaaltje waar we de traditionele lied zingen (wij noemen dat EL-fel)
Op deze dag word er lekker gefeest gednast en gegeten en de dag erop is het Bigger

04-12-2008, 17:46

Citaat door __Esmaatje__:
Wij hebben best een redelijk groot tuin, en kan er dus een stevige tent in... Ik zelf vind het een goed idee, had het namelijk bij mijn schoonzus gezien...En dacht dat wordt het...

Jaah dichte familie, want de zaterdag wordt al uitgebreid inshaallah in de zaal...

En jij meid?
Wel lekker het scheelt want die woonkamers in NL zijn niet bepaald groot

04-12-2008, 17:54

Citaat door Le3rifa:
Als het zo ver is inshallah dan:

Op een donderdag hennaversieren met mijn nichten tantes zussen schoonzussen en vriendinnen. Met muziek Lekker ete en hapjes.
Dan op de vrijdag met meerdere familie leden in een zaaltje waar we de traditionele lied zingen (wij noemen dat EL-fel)
Op deze dag word er lekker gefeest gednast en gegeten en de dag erop is het Bigger



Inshaalllah...

allah kemar ghair inshaallah...

En eventjes op je andere reactie..
het scheelt idd veel..de woonkamer blijft gewoon dicht, en de volgende dag komen zij mij inshaallah vanuit de tent ophalen, dus vandaar de decoratie en de bruidsbank enso....

04-12-2008, 20:38

Citaat door __Esmaatje__:
Inshaalllah...

allah kemar ghair inshaallah...

En eventjes op je andere reactie..
het scheelt idd veel..de woonkamer blijft gewoon dicht, en de volgende dag komen zij mij inshaallah vanuit de tent ophalen, dus vandaar de decoratie en de bruidsbank enso....
ophalen??
je bedoelt al je naar de zaal gaat?
Oke zo blijft het binnen tenminste netjes

wanneer is je dag

04-12-2008, 20:56


Bij ons gaat het meestal zo (in Marokko):

In het begin van de avond heeft het bruidje een witte takshita of kaftan aan.. De vrouwen van de familie komen langzaam binnen stromen.. Als iedereen compleet is wordt er muziek gedraaid en feest gevierd.. Dan laat in de avond (rond 22.00/23.00) is het tijd voor het avondeten.. En het bruidje vertrekt naar haar kamer om zich om te kleden.. Zij eet dus niet mee.. Na het eten word het hoekje waar het bruidje gaat zitten in orde gebracht.. Het is geen uitbundige decoratie maar erg bescheiden.. Er word een siniya op tafel gezet met henna, meel, eieren en kaarsen en andere prulletjes.. Dan is het tijd voor het bruidje om binnen te komen.. Ze wordt binnen geleid door het luide gezang van de vrouwen; Slaaaat oe slaaam.. Er word geen muziek gedraaid! Het bruidje neemt plaats.. Ze heeft een sluier over haar hoofd.. Haar haar zit in een knotje of ze heeft 2 vlechtjes in of ze heeft haar hoofddoek op.. Het bruidje ziet er zo naturel mogelijk uit.. Het liefst zonder make-up.. Dat geeft het mooie en onschuldige effect.. Dan beginnen de vrouwen izren te zingen.. Dit zijn liederen die heel emotioneel zijn en gaan over het afscheid van het bruidje.. Iedereen word emotioneel en huilt door elkaar.. Vooral het bruidje meskina!
In rkempoe (het platte land) ging het bruidje zelf mee doen..
Mijn tante heeft dat gedaan en het was echt prachtig!
Nadat de vrouwen klaar zijn met de izren beginnen ze met el7enie anghay thamimoen.. De henna word dan door de jonge meiden fijngestampt in een grote schaal dmv een grote knuppel.. (Weet niet hoezo iets heet, maar zie het maar als een hele grote vijzel).. Dan word de sluier van het hoofd van het bruidje gehaald en brengt een ongetrouwde meid de henna aan.. De henna word gewoon vol aangebracht.. Geen versieringen dus, maar gewoon de volle handjes en voetjes..
Dan gaat de muziek weer aan en word er verder gefeest.. maar het kan ook zo zijn dat het laat in de nacht is en dat de muziek niet meer word aangezet.. De meiden wachten tot het bruidje klaar is met de henna en begeleiden haar naar haar kamer.. Het is traditie bij ons dat het bruidje in de ochtend gewassen word door de meid die de henna bij haar heeft aangebracht.. Met wassen bedoel ik de handen en voeten van het bruidje..

Nou dat was het wel ongeveer! En zo wil ik het Insha Allah ook doen..

04-12-2008, 21:15

Citaat door Le3rifa:
ophalen??
je bedoelt al je naar de zaal gaat?
Oke zo blijft het binnen tenminste netjes

wanneer is je dag



Jaah, ik bedoel als zij mij komen ophalen vanuit mijn huis... dan zal ik in de tent zitten, en dan zullen wij naar een park of een mooie binnenzaal voor foto's en dan richting de zaal isnhaallah...

Mijn grote dag is nog niet bekend, maar inshaallah na de zomervakantie...en de jouwe meid?

04-12-2008, 21:20

Citaat door lela_alhoceima8:
Bij ons gaat het meestal zo (in Marokko):

In het begin van de avond heeft het bruidje een witte takshita of kaftan aan.. De vrouwen van de familie komen langzaam binnen stromen.. Als iedereen compleet is wordt er muziek gedraaid en feest gevierd.. Dan laat in de avond (rond 22.00/23.00) is het tijd voor het avondeten.. En het bruidje vertrekt naar haar kamer om zich om te kleden.. Zij eet dus niet mee.. Na het eten word het hoekje waar het bruidje gaat zitten in orde gebracht.. Het is geen uitbundige decoratie maar erg bescheiden.. Er word een siniya op tafel gezet met henna, meel, eieren en kaarsen en andere prulletjes.. Dan is het tijd voor het bruidje om binnen te komen.. Ze wordt binnen geleid door het luide gezang van de vrouwen; Slaaaat oe slaaam.. Er word geen muziek gedraaid! Het bruidje neemt plaats.. Ze heeft een sluier over haar hoofd.. Haar haar zit in een knotje of ze heeft 2 vlechtjes in of ze heeft haar hoofddoek op.. Dan beginnen de vrouwen izren te zingen.. Dit zijn liederen die heel emotioneel zijn en gaan over het afscheid van het bruidje.. Iedereen word emotioneel en huilt door elkaar.. Vooral het bruidje meskina!
In rkempoe (het platte land) ging het bruidje zelf mee doen..
Mijn tante heeft dat gedaan en het was echt prachtig!
Nadat de vrouwen klaar zijn met de izren beginnen ze met el7enie anghay thamimoen.. De henna word dan door de jonge meiden fijngestampt in een grote schaal dmv een grote knuppel.. (Weet niet hoezo iets heet, maar zie het maar als een hele grote vijzel).. Dan word de sluier van het hoofd van het bruidje gehaald en brengt een ongetrouwde meid de henna aan.. De henna word gewoon vol aangebracht.. Geen versieringen dus, maar gewoon de volle handjes en voetjes..
Dan gaat de muziek weer aan en word er verder gefeest.. maar het kan ook zo zijn dat het laat in de nacht is en dat de muziek niet meer word aangezet.. De meiden wachten tot het bruidje klaar is met de henna en begeleiden haar naar haar kamer.. Het is traditie bij ons dat het bruidje in de ochtend gewassen word door de meid die de henna bij haar heeft aangebracht.. Met wassen bedoel ik de handen en voeten van het bruidje..

Nou dat was het wel ongeveer! En zo wil ik het Insha Allah ook doen..


Jaah, dat is ook zo bij ons...Zo wil ik het inshaallah ook,hoe jij het beschrijft is het idd uitgebreid...En jij snapt precies wat ik bedoel met de izren en de hennalied...Emotioneel..Ik zal inshaallah een hoofddoek dragen dan...En ik wil dan als bruid ook die avond geen make-up op ( zoals nu elhamdoelliah ook nog niet)...

Maar ik zie dat je verloofd bent, allah kemar ghair inshaaallah

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7