Bekijk volle/desktop versie : Imaan Versterken...Hoe?



Pagina's : [1] 2

30-11-2008, 13:55
Salaam Alaikoum,

De afgelopen jaar is mijn imaam erg verzwakt. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik dit wil gaan veranderen, ik wil weer net zo sterk en standvastig zijn als waar ik ben gebleven. Maar hoe moet ik hiermee beginnen, ik probeer mijn gebeden goed en op tijd te doen en koraan te luisteren maar daar blijft het 9 van de 10 keer bij en zo kom ik niet verder heb ik gemerkt...

Wie heeft nuttige tips om je imaam te versterken en standvastig te blijven insha`Allah...

30-11-2008, 14:19


Tips om een zwakke imaan tegen te houden. [/SIZE]

[SIZE="2"]Assalaamoe Alaykoem Wara7matoellaahi wa Barakaatoeh..
Insha'Allah verkeren jullie in Goede Imane en in Goede Goede gezondheid. En inha'Allah kunnen de volgende tips ons helpen wanneer wij last hebben van een zwakke Imaan. Onze Imaan verandert telkens, omdat ons hart ook constant verandert. Het Arabische woordje voor “hart” is “qalb”, wat komt van het woordje “taqalloeb”. Dit betekent verandering, variatie, ups en downs.

De profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, heeft gezegd: “Het hart (qalb) komt van Taqalloeb, het verandert constant. Het hart kun je vergelijken met een veer die bij een boom ligt en constant door de wind wordt meegevoerd.” [Ah’mad 4/408, Sah’ieh’ al-Djaami’ 2364]


Dat dit iets zeer normaal is, wil niet zeggen dat wij niet aan ons Imane moeten werken. Een zwakke Imane is een zeer ernstige zaak die we ook meteen moeten aanpakken in plaats van te wachten tot ons hele hart verdorven is. Insja'Allah zullen we onderstaande tips toepassen zodat onze Imane iedere keer nog meer versterkt zal worden.
Niemand zal worden gered van de Laatste Dag, behalve degene met een zuiver hart.
Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt het volgende in de Qor'aan: “Alleen hij (zal gebaat zijn) die naar Allah komt met een zuiver hart.”
[Soerat as-shoe’araa-e (26), aayah 89]

• Stap 1: Doe veel Doe'a.

De Enige die controle heeft over onze harten is onze Schepper, Allah, Subhana wa Ta'ala. ‘Abdoellah ibn ‘Amr ibn Al-’Aas, radya Allahu 'anhoe, heeft overgeleverd dat hij de profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, hoorde zeggen: “De harten van de Kinderen van Adam zijn als één (hart) tussen de vingers van de Meest Barmhartige en Hij stuurt ze in welke richting Hij wil. Een persoon kan als gelovige de ochtend doorbrengen en aan het eind van de dag wordt hij ongelovig. Een andere persoon brengt de ochtend als een ongelovige en aan het einde van dag wordt hij moslim. Hij verkocht zijn religie met een goedkope wereldse prijs.” [Moesliem]

• Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt het volgende in de Edele Qor'aan: En wanneer Mijn dienaren je over Mij vragen, zeg dan: “Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept.” Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen.
[Soeraat al-baqara (2), aayah 186]

Tip: Zeg deze du'a regelmatig op, insha'Allah;

• Allahoemma yaa moeqallieba Al qoloob thabbiet qalbie 3ala dieniek, wa yaa mosarrifa Al qoloob sarrief qalbie 3ala thaa3atiek. (O degene die harten doet bewegen, maak mijn hart standvastig op Uw religie, en O degene die de harten doet bewegen, beweeg mijn hart naar Uw gehoorzaamheid.)

• Stap 2: Denk vaak aan de dood.

De reden dat het bezoeken van graven toegestaan is geworden, is om zo een sterkere Imaan te verkrijgen insja'Allah. In een h'adith zegt Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, het volgende: “Ik heb jullie (eens) verboden om de graven te bezoeken, (en nu leg ik jullie op) dit te doen, zodat het bezoek als een nuttige herinnering mag dienen.” [Muslim e.a.]
Al-Haakim's versie: “... zodat (zulke bezoeken) de hart verzachten, de ogen doen tranen, en als een herinnering aan het Hiernamaals dienen, (maar wees voorzichtig) dat je geen verboden uitspraken uiitspreekt (tijdens het bezoeken).” [Sahih al-Jaami' 4584]
We kennen allemaal ook de volgende bekende h'adith: Abou Hourayra, radya Allahu 'anhoe, verhaalt dat de Boodschapper van Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei: “Herinner jullie vaak de beëindiger van de geneugten.” Abou Hourayra, radya Allahu 'anhoe zei: “Hij bedoelde de dood.” [Tirmirdhi]

Tip: Doe het volgende wanneer je last hebt van een zwakke Imaan.

Doe de gordijnen van de raam van je slaapkamer toe, sluit de deuren en doe de lichten uit. Ook het licht van je computerscherm, zodat het helemaal donker is. Ga dan op de vloer liggen en stel je voor dat dit je graf is. Hoelang houd je het vol? Subhana'Allah, en dit is niets vergeleken met het echte graf.

• Stap 3: Reinig je innerlijke geloof met Dhikr.

De derde tip is het verrichten van Dhikr, het gedenken van Allah. Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt het volgende in de Qor'aan: “Zij zijn degenen die gelovigen zijn en wiens harten tot rust komen door het gedenken van Allah. Weet, door het gedenken van Allah komen de harten tot rust.” [Soerat ar-Ra’d (13), aayah 28]

Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: “Wat betreft de remedie dhikr kan het verharde hart alleen verzacht worden door het gedenken van Allah, de Verhevene. Aldus moet de dienaar zijn harde hart behandelen met dhikr.” Een man zei tegen Al-H’assan al-Basrie (moge Allah hem genadig zijn): “O Aboe Sa’ied, ik klaag tegenover jou over mijn harde hart.” Hij zei: “Verzacht het door dhikr.”

Tip: Zeg het volgende zo vaak mogelijk gedurende de dag;

Zeg vaak 'La illaha illa Allah', want het is overgeleverd dat de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, ooit zei: “Ververs je geloof.” Hem werd gevraagd: "O Boodschapper van Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, hoe verversen we ons geloof?” Hij, salla Allahu 'alayhi wa salaam, antwoordde: “Zeg vaak 'Er is geen god dan Allah'.” [Ahmad en Tabaraani]


30-11-2008, 14:19


• Stap 4: Lees veel uit de Edele Qor'aan.

Allah, Subhana wa Ta'ala, heeft ons begunstigd met een prachtige geschenk, namelijk de Qor'aan. Ook dit kan ons inscha'Allaah helpen om aan ons Imaan te werken en ons hart te verzachten. Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt namelijk: "O mensen, voorzeker er is een vermaning van jullie Rabb tot jullie gekomen en een genezing voor wat in jullie harten is, en leiding en Barmhartigheid voor de gelovigen." [Soeraat al-Joenoes (10), aayah 57]

Dat we de Qor'aan volledig zullen begrijpen, is onmogelijk, maar het is ook niet de bedoeling dat wij het lezen zoals wij een boodschappenlijst zouden aflezen. Gedenk de volgende woorden van onze geliefde Profeet Mohammed, salla Allahu 'alayhi wa salaam: "Lees de Qor'aan zolang als je hart in overeenstemming ermee is. Wanneer dit niet zo is dan ben je de Qor'aan niet aan het lezen,
sta dan op en stop met lezen". [Boechari & Moeslim]

Als laatst kunnen wij de ziektes in onze hart inscha'Allaah genezen door middel van de Qor'aan, door iedere vers op deze ziektes toe te passen en ons naar deze woorden te gedragen. Laten we luisteren naar de woorden van Qataadah, radya Allahu 'anhoe: "Deze Qoraan leidt je naar het herkennen van jouw ziekten en de medicijnen ertegen. Jouw ziekten zijn jouw zonden, en jouw medicijn is het zoeken van Allah's vergiffenis." (Allaahu Akbar)

Tip: Luister vaak naar Qor'aan recitaties!

'Abdullaah ibn Mas'ood, radya Allahu 'anhoe, heeft overgeleverd: "Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, vroeg mij: "Reciteer voor mij!" Dus reciteerde ik soerah an-Nisaa' voor hem totdat ik bij het vers kwam: "Hoe zal het dan zijn, wanneer Wij van iedere Ummah een getuige brengen, en Wij jou (O Muhammad) als een getuige tegen deze mensen?" Toen keek ik naar hem en waarlijk ik zag zijn ogen met tranen overstroomden!" [Bukharie, Muslim en anderen.]
• Stap 5: Kom tot het Gebed.

Dit is de belangrijkste stap, namelijk het gebed verrichten. Door middel van je nederig op te stellen en te beseffen dat je voor je Heer, Allah, Subhana wa Ta'ala, staat, kan een zwakke hart insja'Allah worden verzacht met het licht van Allah, Subhana wa Ta'ala. Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt: "Verkondig hetgeen u in het Boek is geopenbaard, en onderhoud uw gebed. Voorwaar, het gebed weerhoudt van ondeugd en kwaad. En Allah gedachtig te zijn is inderdaad het hoogste. Allah weet wat gij doet." [Soeraat al-Ankaboet (29), aayah 45]

Dus wanneer je daar staat voor je Heer, denk dan niet aan de sleutels of wat je morgen gaat aandoen, maar concentreer je op het gebed en bid alsof het je laatste gebed is. Hoelang zul je dan in sudjud staan als je zou weten dat het je laatste gebed was? En laten we de prachtige woorden van onze geliefde Profeet Mohammed, salla Allahu 'alayhi wa salaam, niet vergeten: "Wanneer je in gebed staat, bid dan alsof je (deze wereld) verlaat..." [Ibn Maajah, Ahmad en Abu Nu'aym in al-Hilyah. Hasan verklaard door al Albaanee in as-Saheehah.]
Natuurlijk is niet zo eenvoudig, het gebeurt niet altijd dat je emotioneel wordt of dat je gaat huilen. Vooral niet als je last hebt van een zwakke Imaan, maar juist doen moet je zo hard je best doen totdat de tranen langs je wangen stromen. In een hadith uit Sahih Muslim die overgeleverd is door Ibn 'Abbaas zegt 'Umar ibn al-Khattaab, radya Allahu 'anhoe:

"... Ik vond Abu Bakr en Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, huilend samen zittend. Ik zei: "O Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, laat mij over iets weten dat jou en jouw metgezel laat huilen?Als het iets is dat mij aan het huilen zal maken, zal ik huilen en als het me niet aan het huilen maakt, zal ik mijzelf forceren te huilen vanwege jullie twee."

Tip: Verricht vrijwillige gebeden (Nawaafil) om zo dicht bij Allah te komen.

Abu Hurayrah, radya Allahu 'anhoe, heeft overgeleverd dat hij Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, hoorde zeggen: "...Allaah heeft gezegd:"de meest geliefde dingen waarmee Mijn dienaar dichterbij Mij komt, is wat ik verplicht voor hem heb gemaakt en Mijn dienaar komt dichter en dichter bij Mij via het verrichten van vrijwillige daden, tot ik hem lief heb..." [Al-Bukharie.]

Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, jullie belonen met Janna al-Firdaus,
Asalaam oe 'alaykoem wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
Fie Aamanillah


30-11-2008, 14:22

Moge Allah subhana wat'ala jou sbar geven, insh'Allah! xAmeenx

30-11-2008, 14:26


Djazaak Allahu Gairan sis, Moge Allah jou belonen!

30-11-2008, 14:29
Wa iyaaki, zuster . Wat ook helpt is aangrijpende filmpjes bekijken, zoals deze bijvoorbeeld: Moslimedia.com | It Will Touch Your Heart. Het raakt mij hart keer op keer. En blijf Dua's doen, want vergeet niet; 't zijn slechts beproevingen van Allah subhana wat'ala!

30-11-2008, 14:30
Moge ALlah het gemakelijk voor je maken Sis.

30-11-2008, 14:33
Djazzakullah gairan..
(L)

30-11-2008, 14:37

Citaat door Mesgoeta__:
Wa iyaaki, zuster . Wat ook helpt is aangrijpende filmpjes bekijken, zoals deze bijvoorbeeld: Moslimedia.com | It Will Touch Your Heart. Het raakt mij hart keer op keer. En blijf Dua's doen, want vergeet niet; 't zijn slechts beproevingen van Allah subhana wat'ala!


Ik kan dat filmpje niet openen, die linkt werkt niet...

30-11-2008, 14:40
Oops, een verkeerde link geplaatsd. Ik heb de link gewijzigd, bij mij doet ie 't nu wel.

30-11-2008, 14:44
Nu doet hij het wel, thnx!

30-11-2008, 14:48
Anytime!

30-11-2008, 19:12


Notificatie

30-11-2008, 19:23
http://www.uwkeuze.net/Artikelen/Verrijk%20uw%20kennis/Dagboek%20van%20een%20moslim.html

Hier heb ik persoonlijk echt veel aan gehad,misschien ook een tip voor de rest?

01-12-2008, 12:01

Citaat door AmazighPearl_:
http://www.uwkeuze.net/Artikelen/Verrijk%20uw%20kennis/Dagboek%20van%20een%20moslim.html

Hier heb ik persoonlijk echt veel aan gehad,misschien ook een tip voor de rest?



Heb even gekeken, ben nu op stage. Maar het lijkt me een zeer interessanten site! Ga er vanavond zeker de tijd voornemen om de site door te nemen. Denk ook dat ik er zeker veel aan zal hebben thnx! x

Pagina's : [1] 2