Bekijk volle/desktop versie : Servie en Serven woedend om Nederlandse column!



Pagina's : [1] 2 3

29-11-2008, 12:10
Serviërs woedend over column in Spits

Dinsdag 25 november 2008 | Redactie Wereldjournalisten | Reacties: 1
Spits-columnist Jan Dijkgraaf heeft zich de woede op de hals gehaald van Serviërs in Nederland. Hij noemde PSV-voetballer Danko Lazovic een 'kleine oorlogsmisdadiger uit Servië' in zijn column. Daarmee raakt hij een gevoelige snaar bij de Serviërs. Dijkgraafs belediging haalde zelfs een Servische krant.


Aanleiding voor de column van Dijkgraaf was de media-aandacht voor een scheldkannonade van Lazovic, gericht tegen trainer Huub Stevens. Dijkgraaf ergerde zich eraan dat het vernederende gescheld veelvuldig werd herhaald in tv-programma's als De Wereld draait door.

"De vraag is nu wanneer Stevens (...) die kleine oorlogsmisdadiger uit Servië even een lesje leert", aldus Dijkgraaf vorige week in zijn column in het gratis dagblad Spits.

Bij de redactie van Spits en op het weblog van Dijkgraaf kwamen tientallen boze reacties binnen van Serviërs. Dat Lazovic alleen op basis van zijn nationaliteit wordt geassocieerd met een oorlogsmisdadiger is volgens de reageerders tekenend voor de beeldvorming over deze minderheid.

"U heeft er geen benul van hoeveel leed de Serviërs door de media te verduren hebben gehad (en daardoor ook aangekeken, gehaat en uitgespuugd zijn in de Nederlandse samenleving)", zo luidt een van de reacties.

En: "In principe komt de vergelijking op hetzelfde neer als wanneer u een arabische sporter bij een dergelijke actie zou vergelijken met een terrorist. Het verschil is enkel dat die gemeenschappen in Nederland veel groter en agressiever zijn, waardoor de meerderheid van de schrijvers ook niet poogt iets dergelijks neer te zetten, daar hij of zij weet wat dit teweeg zal brengen."

De Servische krant Vesti, de grootste krant voor Serviërs die in het buitenland wonen, pikte de commotie op en kopte vrijdag: 'Lazovic als oorlogsmisdadiger?' [B]De krant noemt de column van Dijkgraaf "andermaal een belediging voor ons volk in de Nederlandse media, doorspekt met haat jegens alles dat met Servië geassocieerd wordt."
Excuus[/B]

Dijkgraaf neemt in zijn weblog, waar de column ook is geplaatst, het woord oorlogsmisdadiger terug. Ik had Lazovic inderdaad beter "een kleine Servische misdadiger" kunnen noemen. De toevoeging van 'oorlog' was onnodig. Excuses aan hen die zich aangesproken voel(d)en. Tegenover Wereldjournalisten voegt hij daar nog aan toe: "Voetbal is oorlog, zei Rinus Michels ooit, maar de boodschap dat Lazovic te ver was gegaan, is nu ondergesneeuwd in Servische woede - en dat was niet mijn intentie."

De Rotterdamse organisatie voor gelijke behandeling Radar heeft klachten gekregen over de bewuste column en raadt klagers aan hun grieven kenbaar te maken aan de hoofdredactie van Spits. Volgens adjunct-hoofdredacteur Willem Schouten heeft de krant ruimte gegeven aan de reacties, zowel op de site als in de brievenrubriek van de krant. Daarmee is voor hem de kous af.

http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2008/11/25/servi_rs_woedend_over_column_dijkgraaf/

http://omroep.vara.nl/Afleveringen-detail.2366.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=8243&tx_ttnews[backPid]=961&cHash=dfb2cd1125

29-11-2008, 12:13


Hoewel die bewuste zin niet had gehoeven is de reactie een béétje overdreven. De column ging helemaal niet over het Servische volk maar over het walgelijke gedrag van een Serviër, heel wat anders lijkt mij. .

29-11-2008, 12:16
Wat is er zo interessant aan het vetgedrukte?

29-11-2008, 14:05
Serviers moeten niet zeiken.
Doen Duitsers ook niet als ze worden aangesproken op hun oorlogsmisdaden.
Mij mag men ook best aanspreken op de koloniale misdaden van Nederland.

29-11-2008, 14:07


Net zo'n hysterische reactie als van die prutvoetballer.

29-11-2008, 14:07

Citaat door Stavast:
Serviers moeten niet zeiken.
Doen Duitsers ook niet als ze worden aangesproken op hun oorlogsmisdaden.
Mij mag men ook best aanspreken op de koloniale misdaden van Nederland.



Precies.

29-11-2008, 14:10

Citaat door Stavast:
Serviers moeten niet zeiken.
Doen Duitsers ook niet als ze worden aangesproken op hun oorlogsmisdaden.
Mij mag men ook best aanspreken op de koloniale misdaden van Nederland.


Welke Duitsers wil jij de schuld even voor wat hitler 60 jaar geleden heeft gedaan?

Bij de Serviersligt de oorlog nog vers in het geheugen en begrijpelijk dat ze dit niet leuk vinden

29-11-2008, 15:48
Ach ja typisch die hollanders om gelijk een hele bevolkingsgroep te schofferen .

29-11-2008, 15:57

Citaat door GeenLeven:
Ach ja typisch die hollanders om gelijk een hele bevolkingsgroep te schofferen .



29-11-2008, 15:58

Citaat door David:
En wat doe jij nu?


Dat zijn alleen Hollanders die geschoffeerd worden.

29-11-2008, 16:10

Citaat door David:
En wat doe jij nu?




duuuuuhh echt doe ik dat echt

29-11-2008, 16:43

Citaat door GeenLeven:
Ach ja typisch die hollanders om gelijk een hele bevolkingsgroep te schofferen .


Kun je nagaan hoe snel die Hollanders wat overnemen van anderen, niet toch?

29-11-2008, 18:10



Citaat door Don Vito:
Welke Duitsers wil jij de schuld even voor wat hitler 60 jaar geleden heeft gedaan?

Bij de Serviersligt de oorlog nog vers in het geheugen en begrijpelijk dat ze dit niet leuk vinden


Ieder volk moet zichzelf confronteren met en verantwoording dragen voor wat in de naam van hun volk anderen is aangedaan. Dat staat los van persoonlijke schuld.

De huidige Duitsers hebben die boodschap goed begrepen. De Serviers zitten in een ontkenningsfase ondanks de niet te weerspreken documentatie van de Servische misdaden. Dat geldt natuurlijk ook voor de gruweldaden van Bosnische moslims en Kroaten.

29-11-2008, 18:15

Citaat door Stavast:
Ieder volk moet zichzelf confronteren met en verantwoording dragen voor wat in de naam van hun volk anderen is aangedaan. Dat staat los van persoonlijke schuld.

De huidige Duitsers hebben die boodschap goed begrepen. De Serviers zitten in een ontkenningsfase ondanks de niet te weerspreken documentatie van de Servische misdaden. Dat geldt natuurlijk ook voor de gruweldaden van Bosnische moslims en Kroaten.



Dus dan mag ik maar alles roepen wat ik wil ondanks dat het voetbal helemala niks heeft te maken met wat er op de Balkan is gebeurd?

Dit is een excuus om dom te mogen zijn

29-11-2008, 18:19

Citaat door Don Vito:
Dus dan mag ik maar alles roepen wat ik wil ondanks dat het voetbal helemala niks heeft te maken met wat er op de Balkan is gebeurd?

Dit is een excuus om dom te mogen zijn


Ik reageerde in algemene zin op jouw stelling.
Over dat voetbalincident heb ik het helemaal niet.

Pagina's : [1] 2 3