Bekijk volle/desktop versie : Dua's ??



28-11-2008, 14:47
Dames,

Wat zijn dua's nou precies en hoe verricht je die ? kan het in eigen woorden of is het altijd een recitatie ?

Sokran.

28-11-2008, 15:00


Du3aas zijn smeekbedes die je in je eigen woorden kan doen, bijvoorbeeld nadat je klaar bent met bidden, je hebt zo ook kant en klaar uit een boekje...naar t voorbeeld van onze rassoel salallah3elehie wasellam.....

28-11-2008, 15:03
dus gewoon in het nederlands mag ook?

28-11-2008, 15:05

Citaat door Zaroka:
dus gewoon in het nederlands mag ook?


Ja dat vraag ik me dus ook af...

28-11-2008, 15:08


Tuurlijk mag dat ook in het nederlands...
Maar ik raad je aan een du3aboekje te halen..daar staan smeekbedes in voor elke dagelijkse handeling..heel handig...

28-11-2008, 15:09

Citaat door Lante:
Ja dat vraag ik me dus ook af...



arabisch is beter maar als je niet anders kan ALLAh heeft ons geschapen dus kent alle talen de beste dua's zijn in de laatste deel van de nacht en met fadjr want dan daalt ALLAH neer naar de laagste hemel en in je soejoed dan ben je het dichts bij ALLAH

28-11-2008, 15:21

Citaat door niesj:
Tuurlijk mag dat ook in het nederlands...
Maar ik raad je aan een du3aboekje te halen..daar staan smeekbedes in voor elke dagelijkse handeling..heel handig...



is mij ooit verteld door zo een MZ dat het niet is toegestaan in het nederlands dua te doen en te bidden enzo.. want volgens haar kan Allah swt je dan niet verstaan

28-11-2008, 15:30

Citaat door noä:
is mij ooit verteld door zo een MZ dat het niet is toegestaan in het nederlands dua te doen en te bidden enzo.. want volgens haar kan Allah swt je dan niet verstaan


28-11-2008, 15:35

Citaat door noä:
is mij ooit verteld door zo een MZ dat het niet is toegestaan in het nederlands dua te doen en te bidden enzo.. want volgens haar kan Allah swt je dan niet verstaan


Het gebed moet wel in arabisch maar du3a niet hoe komt ze erbij ?

28-11-2008, 15:39
Mag ik smeekbeden in het nederlands doen?


Vraag:

Mag ik na het gebed de smeekbeden ook in het nederlands verrichten?

Vraag ontvangen op 22 maart 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Wat betreft het verrichten van smeekbeden en het vragen om vergeving, dit kan men in het nederlands doen. Maar als het gaat om de Adhkaar (lofuitingen) die door de Profeet (vrede zij met hem) op specifieke wijzen, bewoordingen en tijden zijn gedaan, deze dienen in de taal van de Profeet (vrede zij met hem): het Arabisch, te gebeuren.
En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

28-11-2008, 15:40
Smeekbeden verrichten in een andere taal

Vraag:

Is het toegestaan om tijdens het gebed een smeekbede te verrichten in een andere taal dan het arabisch?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Aangaande de rechtsgeldigheid van het verrichten van smeekbeden tijdens het gebed in een andere taal dan het arabisch, bestaat er meningsverschil tussen de geleerden. Het verdient de voorkeur om geen van de lofuitingen en smeekbeden tijdens het verplichte gebed in een andere taal dan het arabisch voor te dragen. Wat betreft een optioneel gebed, daarbinnen is er wel ruimte voor het verrichten van de smeekbeden in een andere taal voor degene die het arabisch niet beheerst.

Sheich Fawaz Jneid

28-11-2008, 15:40
Het meervoud is niet dua's maar ad3iya