Bekijk volle/desktop versie : Studie HBO Psychologie of Rechten



Pagina's : [1] 2 3

27-11-2008, 13:34
Wie kan mij helpen!!

Ik kan geen keuze maken tussen deze 2 opleidingen, omdat ik simpelweg geen beeld kan relativeren aan deze 2 opleidingen. Daar bedoel ik mee;
Hoe ziet de inhoud van de studies eruit, vooral theorie of (bij psychologie bijv.) meer statistieken?
Beroepsmogelijkheden?
Hoe ervaren jullie het? Pittig, of is wel te doen?
Stagemogelijkheden?
Wat voor persoon moet je zijn om éen van deze studies te kiezen
Almuhim, alle informatie is welkom, ik hoop dat jullie mij zullen helpen... Ik kan echt geen keuze maken tussen deze 2. Voor mijn gevoel zijn ze hetzelfde, maar ik weet dat het totaal verschillende studies zijn, alleen het verschil kan ik niet snel achterhalen.


Groene punt voor al jullie ervaringen!!
(Ze3ma omkopen )

27-11-2008, 18:06


toegepaste psychologie ??? of gwn psychologie

ik zou zelf kiezen voor psychologie, vind ik er interresant..

ik heb gehoord dat rechten saai is en echt veel leerwerk,maar weet er niet veel van... ik zal het wel aan iemand vragen die in het 1ste jaar zit

27-11-2008, 20:14
Sub7analah bij is het ook precies hetzelfde, ik kan ook geen keuze maken tussen die twee. Alleen ik twijfel ook nog tussen SJD.

Up for us!

27-11-2008, 20:14

Citaat door goudlokjuh__:
toegepaste psychologie ??? of gwn psychologie

ik zou zelf kiezen voor psychologie, vind ik er interresant..

ik heb gehoord dat rechten saai is en echt veel leerwerk,maar weet er niet veel van... ik zal het wel aan iemand vragen die in het 1ste jaar zit



wat is het verschil dan tussen die 2?

27-11-2008, 20:20


hmm als ik het me goed herriner richt toegepaste psychologie zich op de gezonde mens en psychologie zich op de zieke mens

kreeg dat te horen bij een open dag,maar weet niet zeker

27-11-2008, 20:39
Toegepaste psychologie wordt gegeven op hogescholen. En dat bestaat uit feiten wat je leert toepassen in de praktijk.
Psychologie zelf wordt gegeven op universiteiten. En is meer op onderzoeksbasis.


Bij de toegepaste psychologie leer je dus vooral de praktische kant, eveel gesprekstechnieken en -trainingen, marktonderzoek en meer van dat soort zaken. De achterliggende theorie krijg je vergeleken met het WO erg weinig.Op het WO is het nog meer dan op het HBO zelfstudie en ligt het tempo veel hoger. Daarnaast wordt je op het WO inderdaad in eerste instantie opgeleid tot onderzoeker en doe je dus ook veel onderzoek(jes) en ben je ook verplicht deel te nemen aan onderzoeken voor anderen.


ik heb ergens wat aantekeningen liggen, van toen ik naar een open dag ging

27-11-2008, 20:47
vakken die je krijgt toegepaste psychologie:
- Persoonlijkheidsleer (ging vooral over Freud en andere grote namen in de psychologie die theorieen over persoonlijkheid hebben ontworpen)
- Inleiding in de psychologie (zoals de naam al zegt, een inleiding in de meest bekende gebieden van de psychologie, dus toegepast of experimentele psychologie, biologische, klinische psychologie etc)
- Klinische psychologie (alles over afwijkend gedrag en verschillende theorieen hierop los gelaten)
- Arbeidspsychologie(moet ik nog krijgen volgende periode)
- Organisatie en personeel (alles over organisaties, hoe dezen in elkaar steken etc.)
- Biologische psychologie (de naam zegt het al)

En ik heb praktijkvakken als:

- Methodisch werken
- Groepsdynamica
- Gesprekstechnieken (erg leuk!)
- Praktisch psychologisch onderzoek

28-11-2008, 10:41
Goudlokjuh,
Arbeidsmogelijkheden en stage plekken?
Ik ben wel een type die liever alles goed leert en toepast, maar zoals jij psychologie beschrijft lijkt het me een vak met experimenten/statistieken/cijfers misschien !! Alles behalve cijfers, geef mij maar voornamelijk theorie. Of heb ik het verkeerd.

En mensen die HBO Rechten studeren, zet jullie ervaringen/advies/feiten en van alles en nog wat hier.

28-11-2008, 10:57
Ik doe ook hbo bachelor psychologie, maar mijn hoge school noemt het echt geen toegepaste psychologie. Maar gewoon hbo bachelor psych. Het was tot voor kort een 3 jarige opleiding, maar sinds kort is het een 4 jarige opleiding en mag je het niet meer in 3 doen. Ik doe het gelukkig gewoon in 3.

Ik heb 3 jaar hbo bachelor psych gedaan (studeer nu af) en dan ben ik toelaatbaar bij sommige universiteiten voor de 2 jarige master. Dan ben je dus in totaal in 5 jaar een 'gewoon universitaire psycholoog'

Is wel grappig want mensen twijfelen altijd tussen rechten en psychologie. Ik heb dat dilemma ook gehad. Vaag want het zijn best uitersten van elkaar.

28-11-2008, 11:37
doe toegepast dan heb je meer bagage achteraf

28-11-2008, 11:41

Citaat door kcin:
doe toegepast dan heb je meer bagage achteraf


Kun je even beter toelichten wat je precies bedoeld?

28-11-2008, 11:42
Check jullie hoekje, ik hou me netjes aan mijn woord

28-11-2008, 11:44


Nou kijk als je toegepaste psychologie doet, dan denk ik dat je iets meer leert dan normale psychologie.

28-11-2008, 12:14
Hey meid,

Ik heb zelf het eerste jaar psychologie aan de uni gestudeerd en ben nu bijna klaar met hbo psychologie, dus ik kan je wat van mijn ervaringen vertellen.
Om te beginnen, naar aanleiding van eerdere reacties, toegepaste psychologie is alleen een propedeutisch jaar, hbo psychologie is een volwaardige opleiding. Dit is dus niet hetzelfde!
Mijn ervaring is dat de meeste vakken qua inhoud weinig verschillen van psychologie aan de universiteit, alleen wordt er minder diep op de stof ingegaan. Daar staat tegenover dat er een groot accent ligt op praktische vakken, zoals gespreksvaardigheden, conflicthantering enz. Dit is erg leuk, maar het honderdste rollenspel wil wel eens gaan vervelen.
Aan statistiek en onderzoeksvaardigheden wordt niet zo veel aandacht besteed, dus je hoeft niet handig met cijfertjes te zijn.
Omdat hbo psychologie een relatief nieuwe opleiding is weet de arbeidsmarkt er nog niet helemaal raad mee. Hoewel het wel steeds meer begint te komen, kan dat nog problemen opleveren bij het vinden van een stage. Ik had zelf beide jaren binnen no time een stage, maar ik had ook klasgenoten die hier erg veel problemen mee hadden.
Mijn persoonlijke mening is dat hbo psychologie een erg leuke opleiding is. Het is wel heel iets anders dan rechten. Het is een opleiding waarin zelfonderzoek en sociale vaardigheden centraal staan. Natuurlijk moet je leren om een voldoende voor je tentamens te halen, maar je persoonlijke ontwikkeling is uiteindelijk doorslaggevender. Je schrijft dan ook eindeloos reflectieverslagen.
Ik raad je aan om goed bij jezelf na te gaan of je meer iemand van de theorie of van de praktijk bent en op welke manier je mensen hulp wilt verlenen. Dat zal je keuze tussen psychologie en rechten makkelijker maken.

Succes!

Oh ja, en als je voor hbo psychologie kiest, pm me, dan kan je boeken van me overnemen voor een leuk prijsje

28-11-2008, 14:19
Juist! Je wordt geacht om heel kritisch naar je zelf te kijken. Ik moest afgelopen week nog voor de klas zitten (zij zaten in een kring) en zij moesten negatieve en positieve opmerkingen over mijn houding maken.
Hier moet je dus tegen kunnen. Je let erg veel op je eigen houding en krijgt eindeloos feedback.
Ik heb ook talloze reflectieverslagen moeten schrijven, alles uitwerken doormiddel van POP, SMART en STAR. Het is niet moeilijk ofzo, maar gaat veel tijd inzitten (lang leve kopieren en plakken)

Persoonlijk hoef ik amper te leren voor de tentamens, vooral in het laatste jaar is het heel makkelijk.. omdat je de ziektebeelden en psychologische behandelingsbenaderingen al kent.

Daarnaast loop je elk jaar stage. Zelf doe ik mijn afstudeerstage bij GGZ.
Ik vond het niet moeilijk om aan een stageplek te komen, maar je moet jezelf op dat gebied wel goed kunnen verkopen. Je moet je opleiding uitleggen, wat je leert, wat je er mee kunt doen etc.

Ik ben de college's niet de moeite waard, daar ga ik dus nooit naar toe. De leraren lezen gewoon beetje uit het boek voor.

Pagina's : [1] 2 3