Bekijk volle/desktop versie : Belgie wordt bedreigd



Pagina's : [1] 2 3 4 5

24-11-2008, 23:16
Terreurvideo's zaaien onrust


BRUSSEL - Moslimterroristen bedreigen ons land met 'chaos, bloedvergieten en gruwelijke aanslagen' in een dvd die ze naar verschillende nieuwsredacties stuurden. De politie onderzoekt of het meer is dan een misselijke grap.

Van onze redacteur

Het gaat in totaal om drie dvd's die respectievelijk bij de redacties van VRT en VTM en bij de alternatieve nieuwswebsite Indymedia aangekomen zijn. De dvd's tonen drie gemaskerde mannen tegen een achtergrond van een doek met islamitische geschriften.

Een van de mannen zit neer en declameert vier minuten lang een onverstaanbare tekst die overstemd wordt door islamitische strijdliederen.

Op de achtergrond staan twee gewapende mannen: een draagt een AK-47 Kalasjnikov-machinegeweer, de andere is een levende bom met explosieven rond zijn middel en in zijn borstzak.

De Nederlandse ondertiteling, die in behoorlijk, zij het niet foutloos Nederlands en met kennis van de islam is geschreven, is een aanklacht tegen de Belgische militaire aanwezigheid in Afghanistan en vooral dan de F-16's die door de minister van Defensie, Pieter De Crem (CD&V), recent naar ginds werden gestuurd. De minister kondigde begin deze maand aan dat er in januari nog extra militairen naar het noorden van Afghanistan gaan.

De dvd's kwamen naar verluidt al vorige donderdag bij de VRT, VTM en Indymedia aan, maar werden pas vandaag ontdekt.

Ze zaten in een enveloppe met als afzender de Arabische nieuwszender Al-Jazeera op een adres aan de Brusselse Louizalaan. Maar Al-Jazeera heeft zijn redactielokalen helemaal niet op de Louizalaan. En op het bewuste adres was geen enkele aanwijzing dat naar de afzender verwees.

De federale politie ging de beelden gisterennamiddag ophalen op de redacties van VTM en VRT. De mensen van Indymedia gaven hun dvd zelf af bij de lokale politie van Schaarbeek.

De federale politie deed gisteren al een eerste analyse op de dvd's. Vandaag volgen er nog verdere stem- en lab-analyses. Na die eerste analyses besloot het Ocad, het Orgaan voor de Coördinatie van de Dreiging, gisteren dat er voorlopig geen reden is om het niveau van de dreiging te verhogen. Dat blijft voorlopig op het laagste peil, niveau 1. Ter vergelijking: tijdens het alarm met Kerstmis vorig jaar stond het niveau van de dreiging op 4. Vandaag wordt het dreigingsniveau opnieuw geanalyseerd.

De speurders nemen de dvd's heel ernstig, maar uiteraard is het niet uitgesloten dat het om een ziekelijke grap gaat. Het is mogelijk dat de grappenmakers een bestaand filmpje van het internet hebben gehaald en er zelf een Nederlandse tekst bij verzonnen hebben. Maar zelfs dan is duidelijk dat de daders niet zomaar om het even wat schrijven.

'Het is de eerste keer dat we dergelijke filmpjes in ons land vinden', zegt Jaak Raes van het Crisiscentrum van de regering.

Mark Eeckhaut (vtm)


http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF24112008_092

24-11-2008, 23:23


oehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

24-11-2008, 23:24

24-11-2008, 23:26
haha.


een ver van mijn bed show..



ik woon in den haag..

24-11-2008, 23:28



Citaat door Masterinho:




WTF

24-11-2008, 23:29

Citaat door Masterinho:



wtf

24-11-2008, 23:32
Het is waarschijnlijk een grap

24-11-2008, 23:39
is gwn een mislukte grap... iemand wou gwn een beeldje pakken met geluid en zet gwn maar een tekst eronder terwijl ze nie eens weten wat er gezegd word.... allemaal bullshit...

25-11-2008, 00:11

Citaat door CleopatraXV:
haha.


een ver van mijn bed show..



ik woon in den haag..



nou wie weet is den haag de volgende? hehe

25-11-2008, 00:23

Citaat door rana17:
nou wie weet is den haag de volgende? hehe



loop je me soms te bedreigen..

25-11-2008, 00:26

Citaat door CleopatraXV:
loop je me soms te bedreigen..



hmmmmm? beschuldig je me voor terrorisme?

25-11-2008, 00:27

Citaat door Miss_Koeziina_:
is gwn een mislukte grap... iemand wou gwn een beeldje pakken met geluid en zet gwn maar een tekst eronder terwijl ze nie eens weten wat er gezegd word.... allemaal bullshit...


En dat noem jij een grap ?

25-11-2008, 00:28



Citaat door rana17:
hmmmmm? beschuldig je me voor terrorisme?



ik beschuldig niemand ergens van..

25-11-2008, 00:30

Citaat door CleopatraXV:
ik beschuldig niemand ergens van..


nou nou nou, ik voel me bedreigd door jou

25-11-2008, 00:36

Citaat door Masterinho:



wat stelt deze foto voor

Pagina's : [1] 2 3 4 5