Bekijk volle/desktop versie : Vraag



23-11-2008, 14:07
Een vriend van mij had alcohol gedronken, de volgende dag had ie erg veel spijt. Hij had zoveel spijt dat ie niet durfde te bidden (omdat ie Allah swt had teleurgesteld) Maar het beste wat hij kan doen is wel gewoon zijn salaat verrichten toch?

23-11-2008, 14:09


Ghair inshaAllah.

Hj dient juist berouw te tonen en na het vergrijpen aan een slechte daad, dien je 2 rakaats te bidden. Zeg hem dat juist het gebed hem kan redden op de Dag der Opstanding.

23-11-2008, 14:14

Citaat door Tsjelzies:
Ghair inshaAllah.

Hj dient juist berouw te tonen en na het vergrijpen aan een slechte daad, dien je 2 rakaats te bidden. Zeg hem dat juist het gebed hem kan redden op de Dag der Opstanding.




Okay ik zal het doorgeven aan hem, dank voor uw snelle antwoord Djazzak allah oe khairan!!


ps: Das lang geleden dat ik jou hier heb gezien,

23-11-2008, 14:18

Citaat door MRraCER:
Okay ik zal het doorgeven aan hem, dank voor uw snelle antwoord Djazzak allah oe khairan!!


ps: Das lang geleden dat ik jou hier heb gezien,

Wa djazaaki Allah. He is geen moeite, ik kan je ook nog wat bewijzen omtrent het gebed toesturen als je wilt.

Hehe, ja ik heb afkeer gekregen voor het Onzinhoekje en vertoef hier wat rond.

23-11-2008, 14:20



Citaat door Tsjelzies:
Wa djazaaki Allah. He is geen moeite, ik kan je ook nog wat bewijzen omtrent het gebed toesturen als je wilt.

Hehe, ja ik heb afkeer gekregen voor het Onzinhoekje en vertoef hier wat rond.


kan me wat bij voorstellen

ja graag send me

23-11-2008, 14:21
Het is goed dat hij berouw toont

23-11-2008, 14:34

Citaat door MRraCER:
kan me wat bij voorstellen

ja graag send me

,

Hier trouwens nog wat over berouw:

Citaat:
In de Naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle


Berouw is het afstand nemen van de ongehoorzaamheid aan Allah en het terugkeren naar Zijn gehoorzaamheid.


Berouw is geliefd bij Allah, de Almachtige en Majesteitelijke:


إِنَّ ٱللَّه&#161 4; يُحِبّ&#161 5; ٱلتَّوّ& #1614;ابِينَ وَيُحِب& #1617;ُ ٱلْمُتَ& #1591;َهرِين&# 1614;


‘Voorwaar, Allah houdt van de berouwvollen en Hij houdt van de reinen.’ Soerah al-Baqarah, aya 222


Berouw is verplicht voor elke gelovige:


يٰأَيُّ& #1607;َا ٱلَّذِي& #1606;َ آمَنُوا& #1618; تُوبُوۤ& #1575;ْ إِلَى ٱللَّه&#161 6; تَوْبَة& #1611; نَّصُوح& #1575;ً


‘O jullie die geloven, toon Allah oprecht berouw.’
Soerah at-Tahrim, aya 8


Berouw behoort tot de manieren om succes te behalen:


وَتُوبُ& #1608;ۤاْ إِلَى ٱللَّه&#161 6; جَمِيعا& #1611; أَيُّهَ& #1575; ٱلْمُؤْ& #1605;ِنُونَ لَعَلَّ& #1603;ُمْ تُفْلِح& #1615;ونَ


‘En keer jullie allen berouwvol tot Allah, o gelovigen, zodat jullie zullen welslagen.’
Soerah an-Nur, aya 31


En succes is dat de mens datgene bereikt wat hij wil bereiken en dat hij wordt gered van datgene wat hij vreest.


Door het oprechte berouw vergeeft Allah zonden, hoe groot en hoe veel deze ook zijn:


قُلْ يٰعِبَا& #1583;ِيَ ٱلَّذِي& #1606;َ أَسْرَف& #1615;واْ عَلَىٰ أَنفُسِ& #1607;ِمْ لاَ تَقْنَط& #1615;واْ مِن رَّحْمَ& #1577;ِ ٱللَّه&#161 6; إِنَّ ٱللَّه&#161 4; يَغْفِر& #1615; ٱلذُّنُ& #1608;بَ جَمِيعا& #1611;


‘Zeg: ‘O Mijn dienaren die buitensporig zijn geweest tegen zichzelf, wanhoop niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige.’
Soerah az-Zumar, aya 53


Wanhoop niet, o mijn zondige broeder, aan de genade van Allah, want de deur van berouw is geopend totdat de zon uit het westen opkomt. De Profeet – salla Laahu 3alaihi wa sallam – heeft gezegd:


"إن اللَّه تعالى يبسط يده بالليل ليتوب مسيء النهار&#154 8; ويبسط يده بالنها&#158 5; ليتوب مسيء الليل حتى تطلع الشمس مِنْ مغربها".


‘Allah strekt Zijn Hand ’s nachts uit om de zondaar van de dag te vergeven, en Hij strekt Zijn Hand overdag uit om de zondaar van de nacht te vergeven, totdat de zon uit het westen opkomt.’
Overgeleverd door Moslim


En hoeveel berouwvollen met vele en grote zondes heeft Allah vergeven?
Allah, de Verhevene, heeft gezegd:


وَٱلَّذ& #1616;ينَ لاَ يَدْعُو& #1606;َ مَعَ ٱللَّه&#161 6; إِلَـٰه& #1614;ا آخَرَ وَلاَ يَقْتُل& #1615;ونَ ٱلنَّفْ& #1587;َ ٱلَّتِ&#161 0; حَرَّم&#161 4; ٱللَّه&#161 5; إِلاَّ بِٱلْحَ& #1602; وَلاَ يَزْنُو& #1606;َ وَمَن يَفْعَل& #1618; ذٰلِكَ يَلْقَ أَثَاما& #1611; x يُضَاعَ& #1601;ْ لَهُ ٱلْعَذَ& #1575;بُ يَوْمَ ٱلْقِيا& #1605;َةِ وَيَخْل& #1615;دْ فِيهِ مُهَانا& #1611; x إِلاَّ مَن تَابَ وَآمَن&#161 4; وَعَمِل& #1614; عَمَلا&#161 1; صَالِحا& #1611; فَأُوْل& #1614;ـٰئِكَ يُبَدل&#161 5; ٱللَّه&#161 5; سَيئَات& #1616;هِمْ حَسَنَا& #1578;ٍ وَكَان&#161 4; ٱللَّه&#161 5; غَفُورا& #1611; رَّحِيم& #1575;ً


‘En degenen die niet naast Allah een andere god aanroepen en die niemand doden, waarvan (het doden) door Allah verboden is, behalve met recht. En (degenen die) geen ontucht plegen, en degene die dat doet zal de bestraffing ontmoeten. De bestraffing zal voor hem verdubbeld worden op de Dag der Opstanding en vernederd zal hij daarin eeuwig leven. Behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht, voor diegenen zal Allah de zonden veranderen in goede daden. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.’
Soerah al-Furqaan, ayaat 68-70


Het oprechte berouw is het berouw waarin aan vijf voorwaarden is voldaan:
Oprechtheid tegenover Allah; dat zijn intentie (met het berouw) het Aangezicht van Allah is, Zijn beloning, en redding van Zijn bestraffing.
Spijt van het verrichten van de zonde, door verdriet te hebben over het verrichten ervan en te wensen dat hij het nooit had gedaan.
Het onmiddelijk laten van de zonde. Als het een recht van Allah betreft: dan laat hij het als het een verboden zaak is, en hij haast zich naar het verrichten ervan als het een verplichting is.


Als het een recht van de schepping betreft
[2]: dan dient hij zich te haasten om zichzelf ervan te bevrijden door het aan hem terug te geven of door vergeving te vragen en het te laten.
Dat hij vastbesloten is dat hij in de toekomst niet zal terugkeren naar die zonde.
Dat het berouw plaatsvindt voordat de tijd voor haar acceptatie is verstreken. Dit kan het aanbreken van de dood zijn of de opkomst van de zon uit het westen. Allah, de Verhevene, heeft gezegd:وَلَيْ& #1587;َتِ ٱلتَّوْ& #1576;َةُ لِلَّذِ& #1610;نَ يَعْمَل& #1615;ونَ ٱلسَّيئ& #1614;اتِ حَتَّى&#164 8; إِذَا حَضَرَ أَحَدَه& #1615;مُ ٱلْمَوْ& #1578;ُ قَالَ إِني تُبْتُ ٱلآنَ


‘En er is geen (aanvaarding) van het berouw voor degenen die het slechte bedrijven totdat één van hen de dood nabij is, en hij zegt: ‘Nu heb ik berouw.’
Soerah an-Nisaa, aya 18


En de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft gezegd:


"من تاب قبل أن تطلع الشمس مِنْ مغربها تاب اللَّه عليه".


‘Degene die berouw toont voordat de zon uit het westen opkomt, Allah zal hem vergeven.’
Overgeleverd door Moslim


Geschreven door Mohammad Ibn Saalih al-Oethaymien, moge Allah hem genadig zijn, op: 17 Rabee’ ath-Thaniej 1406 NH


Bron: http://www.soennah.com (http://www.soennah.com/)


23-11-2008, 14:37
Berouw betekent zich verwijderen van wat Allah heeft verboden en terugkeren naar wat Hij heeft bevolen. Allah heeft de gelovigen aangemoedigd om te berouwen met oprecht berouw.

"O gij gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw!" [Soerah At-Tahriem; Ayaah:8]

In een andere ayaah heeft Allah gezegd:

"Maar hij die berouw heeft, gelooft en goed doet, zal waarschijnlijk tot de geslaagden behoren." [Soerah Al-Qasas; Ayaah:67]

Dus we moeten ons in berouw keren tot Allah en onderwerpen aan Hem. Voorwaar, zelfs de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) was gewoon om Allah voor Zijn vergiffenis te vragen ook al was hij de profeet en dus zondeloos. We zien dat ondanks dit hij gewoon was om berouw te tonen aan Allah meer dan 70 keer per dag.

23-11-2008, 15:15
laahuma ighfir lahu