Bekijk volle/desktop versie : help mijn kipbestilla barst open....



21-11-2008, 22:39
Mijn kipbestilla barst helemaal open zodra die klaar is.
Hoe komt het dat de bladerdeeg los gaat zitten?
Ligt het aan de oven, want ik eerst had ik een oude etna gasoven en toen lukte het heel goed, nu heb ik een heteluchtoven van Bosch.

21-11-2008, 22:53



Citaat door safae_marokko:
Mijn kipbestilla barst helemaal open zodra die klaar is.
Hoe komt het dat de bladerdeeg los gaat zitten?
Ligt het aan de oven, want ik eerst had ik een oude etna gasoven en toen lukte het heel goed, nu heb ik een heteluchtoven van Bosch.


wat heb je gebruikt filodeeg, of bestilla vellen. Bij mij barstte het ook altijd toen ik bestilla vellen ging gebruiken ( die je gebruikt voor loempia's, staat ook op getekend).
Ik heb daarna filodeeg gekocht waarmee ze ook baklava maken, die staat ook op getekend en die gebruik ik nu en krijg geen barstte meer in.

ik verwarm me oven ook eerst voor op 190 graden en bak het voor 30 a 35 min, totdat het knapperig en bruin van kleur wordt


ik weet verder niet hoe ik je moet helpen meiss

21-11-2008, 22:59

Citaat door Hayat_Kiekeboe:
wat heb je gebruikt filodeeg, of bestilla vellen. Bij mij barstte het ook altijd toen ik bestilla vellen ging gebruiken ( die je gebruikt voor loempia's, staat ook op getekend).
Ik heb daarna filodeeg gekocht waarmee ze ook baklava maken, die staat ook op getekend en die gebruik ik nu en krijg geen barstte meer in.

ik verwarm me oven ook eerst voor op 190 graden en bak het voor 30 a 35 min, totdat het knapperig en bruin van kleur wordt


ik weet verder niet hoe ik je moet helpen meiss


ja ik gebruik ook de filodeeg van de turkse bakker. Zij gebruiken het inderdaad voor baklava, maar nog barst het open.

21-11-2008, 23:11

Citaat door safae_marokko:
ja ik gebruik ook de filodeeg van de turkse bakker. Zij gebruiken het inderdaad voor baklava, maar nog barst het open.



lieve schat je moet ze wel met boter insmeren, want nu denk ik dat je de bovenkant gwn niet insmeert, mss kan het daardoor komen anders weet ik het ook niet,
vraag anders een keuken princess hier op de forum meis, ik heb me best voor je gedaan meer kan ik niet doen. Sorry

22-11-2008, 00:01


hey meid zoals hayat al zei je moet het met boter insmeren of met eigeel..
want dan voorkom je dat de vellen gaan scheuren...

22-11-2008, 00:10
Insmeren met olie, gesmolten boter en melk help, kan ook zijn dat je de verkeerde vellen gebruikt, ik gebruik die van de toko.

22-11-2008, 15:49
Je moet er eerst alumuniumfolie overheen doen, als je bestilla bijna gaar ( dus na 15 min ongeveer) is van binnen haal je de folie eraf !

22-11-2008, 19:06
Goed insmeren met gesmolten boter..En de barstjes weg werken met poedersuiker en kaneel

22-11-2008, 22:09
dank je wel voor jullie reacties.

Ik heb vandaag kipbestilla gemaakt, en het is zeker beter gelukt dan andere keren. Er was een heel klein stukje gebarsten, maar dat zag je niet omdat ik het had versiert met poedersuiker en kaneel.

23-11-2008, 10:28

Citaat door DOUKALIA18:
Je moet er eerst alumuniumfolie overheen doen, als je bestilla bijna gaar ( dus na 15 min ongeveer) is van binnen haal je de folie eraf !



alumuniumfolie, heb ik nog nooit gehoord, ga ik ff uitproberen, vind het wel gek, krijg je dan bijvoorbeeld geen condens op je bestilla

23-11-2008, 11:44
misschien heb je heb je het te strak gemaakt, je weet wel als je de bovenste vel aan de onderkant doet. snap je.

23-11-2008, 12:24
Ook als je het een nachtje laat staan voordat je het afbakt krijg je die barsten. Inderdaad goed insmeren is ook belangrijk... De boter moet je wel eerst smelten.
En zo een ramp is het niet, want als je het versiert met poedersuiker/ kaneel/ amandelen dan zie je dat amper... en het gaat toch meer om de smaak dan hoe het eruit ziet...