Bekijk volle/desktop versie : Het beheersen van de Emoties...



21-11-2008, 14:36
Assalamoe 3aleykoem wara7matoe'allahie wabaraktoehoe..

Emoties laaien om twee redenen op namelijk: “vreugde of innerlijke pijn”
In een hadith zegt de profeet (sas)

“Waarlijk, mij is het verboden om twee domme en slechte geluiden te uiten, één wordt geuit als iets gunstigs gebeurt en de andere wordt geuit als een ramp toeslaat.”


Zodat jullie niet bedroefd zijn over zaken die jullie niet kunnen krijgen, noch jullie verheugen over wat jullie gegeven is. ( Soerra, Al-Hadied 57:23)


Daarom zei de profeet (sas)

“Waarlijk, het ware geduld is dat wat jullie bij een innerlijke schok vertonen.”


Als men daarom zijn emoties in zowel vreugdevolle als rampzalige gelegenheden kan beheersen, kan men waarschijnlijk vrede en rust, geluk en gemak en de smaak van de overwinning over zijn eigen “Ik” krijgen.
Allah heeft de mens beschreven als overgelukkig en opschepperig, prikkelbaar, ontevreden wanneer het kwade hem raakt, en gierig wanneer het goede hem overkomt. De uitzonderingen, vertel Allah ons, zijn degene die evenwichtig in hun gebed blijven. Want zij bevinden zich zowel in tijden van vreugde als verdriet op de gulden middenweg. Zij zijn dankbaar in goede tijden en geduldig in slechte tijden.

Onbeteugelde emoties kunnen iemand geweldig uitputten, veroorzaken pijn en verlies aan slaap. Als zo iemand boos wordt, dan stuift hij op, bedreigt hij anderen, verliest de zelfbeheersing en vertrapt alle grenzen van rechtvaardigheid en evenwichtigheid. Als hij echter blij wordt, bevindt hij zich in een extase van woestheid. Onder invloed van zijn vreugde vergeet hij zichzelf en overtreedt alle grenzen van bescheidenheid.

Als iemand zijn emoties intoomt, en zijn verstand beheerst, en iedere zaak naar zijn eigen belang beoordeelt, dan heeft hij de stap in de wijsheid en het ware begrip vooruit gezet.


Voorwaar, Wij hebben Onze boodschappers met duidelijke bewijzen gestuurd, en hebben met hen het boek en de balans geopenbaard, zodat de mensheid rechtvaardigheid in stand houdt.
(Soerra, Al-Hadied 57:23)


Zeker, de islam is zowel met een evenwicht aan moraal, manieren en onderlinge omgang, als met de oprechte, heilige en waarachtige manier van leven gekomen.

Rechtvaardigheid is een vereiste voor zowel onze manieren als onze juridische zaken. De islam is in principe op waarheid en rechtvaardigheid gebaseerd. De waarheid in alles wat we van de geopenbaarde teksten leren, en rechtvaardigheid in wetten, uitspraken, daden en manieren.


En het woord van Jullie Heer is in waarheid en rechtvaardigheid uitgevoerd.
(Soerra Al-An’aam 6:115)

21-11-2008, 19:44


In een hadith zegt de Profeet Mohammed salallahoe 3aleyhie wasalaam:

"Ik vraag u (o Allah ) om mij rechtvaardig te laten zijn, zowel als ik boos ben als wanneer ik verheugd ben."

28-11-2008, 14:11
Masha allah djazaki allahoe gayran voor het plaatsen..Een mooie stuk..
Itla3!

Wassalaam hijaab_dragende

28-11-2008, 14:24
Salaamou 3alaikoum wa ra7matoullaahi wa barakaatouhou,

Heb je de 'vindplaats' (dus het boek en het nummer van de hadieth) van de door jou aangehaalde hadieth, ougt? Dan kan ik ze namelijk insha Allah nog eens nalezen en en eventueel ook de daarbij behorende/daaraan gerelateerde hadieth lezen. Djazaki Allahou gairan.

Wa 3alaikoum salaam

28-11-2008, 14:43


salaam aleykum,
jazak allahou khairan voor deze mooie hadith, moge Allah subhana wa taala onze kennis van de islam vergroten

28-11-2008, 15:59
Baraka'llahoe fiekoem..


"FarahGreenEyes" check je pm...

En een AMIEN op je dua lastminute..