Bekijk volle/desktop versie : de puinhopen van lpf

18-10-2002, 20:34
DEN HAAG-De één zit uitgeblust op de bank, de ander laat zich fotograferen voor zijn plakboek. De kater bij de LPF'ers is groot. De partij lijkt voorgoed te worden weggevaagd van het politieke toneel. De kans op een doorstart is klein.

Twee dagen na de val van het kabinet en amper acht maanden na haar oprichting vertoont de Lijst Pim Fortuyn (LPF) tekenen van ontbinding. Nu de partij in de peilingen nog maar op vier zetels staat, kalft de Kamerfractie verder af, dreigt een nieuwe strijd om het leiderschap en twijfelen bewindslieden en parlementariërs openlijk of zij nog actief blijven voor de LPF: sommigen flirten zelfs al met andere partijen.

In de wandelgangen rond de LPF-vertrekken op het Binnenhof is de kater donderdag voelbaar. Ferry Hoogendijk, onvermoeibaar hoofdrolspeler in tal van recente conflicten, zit nu uitgeblust op de bank in zijn kamer. Het wordt tijd om te gaan, zegt hij. Terug naar zijn kunsthandel, de rust van de Naardense bossen en zijn leunstoel, die hij begin dit jaar 'speciaal voor Pim' verliet. Het is een deceptie geworden. 'Dit is einde verhaal. De ballon loopt leeg. We hebben er een verschrikkelijke puinhoop van gemaakt.' Eén kleine kans is er nog dat zijn beslissing niet definitief is. 'Als Herman Heinsbroek onze lijsttrekker wordt, blijf ik misschien nog even. Dat is ook de enige kans voor de LPF om te voorkomen dat we worden weggevaagd.'

Mat Herben, de herrezen fractievoorzitter, maakt een paar kamers verderop duidelijk dat hij de hoop op redding al goeddeels heeft laten varen. Hij laat zich door fotografen vereeuwigen : sigaartje in de hand, nonchalant uit het raam starend naar het torentje van de demissionaire premier. 'Voor in mijn plakboek ', zegt hij. 'Nu kan het nog. Ik heb het gevoel dat mijn verblijf hier niet al te lang meer duurt. Ik begin al in de verleden tijd te denken.'

Bij een doorstart van de LPF is hij bereid 'hand- en spandiensten' te verrichten, maar hij ambieert geen hoge plek op de lijst. 'Ik heb geen zin om de Kamer in te gaan voor een splinterpartij.'

Zo denken de meeste LPF'ers er over, al zegt alleen Firous Zeroual zeker niet herkiesbaar te zijn. Kamerlid Vic Bonke heeft zich 'samen met een groep LPF'ers' woensdag al aangeboden bij VVD en CDA. 'Geen denken aan', hebben Verhagen (CDA) en Zalm (VVD) gezegd. Alleen Leefbaar Nederland is niet afkerig van spijtoptanten, als ze maar 'van onbesproken gedrag' zijn, aldus partijleider Teeven.

Tussendoor komt de LPF-fractie nog één keer bijeen voor een afrekening: Harry Wijnschenk, dinsdag nog fractieleider, wordt dringend verzocht de partij te verlaten wegens 'wangedrag'. De kans dat Herman Heinsbroek, vertrouweling van Wijnschenk, de LPF gaat leiden, wordt daarmee aanmerkelijk verkleind. Wijnschenk beslist binnenkort of hij zijn dreigement doorzet een nieuwe LPF, de NLPF, te beginnen. Voorlopig blijft hij als eenmansfractie , zei hij gisteren voor Omroep Flevoland.

Hoe het verder gaat met de oude LPF wordt zaterdag duidelijk, op het partijcongres in Utrecht. De achterban mag daar zijn gal over de gang van zaken spuwen.

Hoogendijk zal er niet bij zijn. Hij ziet er niets in. 'Wat heeft het nou voor nut om met de achterban over de toekomst te praten als er straks geen achterban meer is?'

19-10-2002, 02:27

Wat dacht je van de puinopen van BeppieTruus. Orospor.

19-10-2002, 03:00
Wat dacht je van het toekomstige SUCCES van VVD & CDA!!!!!!

19-10-2002, 03:04
Laat Marokko is een paar jaar onafhankelijk handelen zonder de hulp van de VS en Frankrijk. En kom dan maar terug om verder te praten!

19-10-2002, 03:07

Zal marokko ooit zelfstandig zijn?
I don't think so!!!!!!!

19-10-2002, 03:11

Citaat:
Origineel gepost door MR.LADEN
ik weet niet ze moeten alleen niet zoveel kontjes likken bij de amerikanen dan is het wel goed wat mij betreft
Niet alleen Marokko likt andermans achterwerkt!!!!
De vraag die je ook kan stellen is: Is Nederland wel onafhankelijk?

19-10-2002, 03:15

Citaat:
Origineel gepost door MR.LADEN
wat dacht je van de puinhoop junkie hahahahah sukkel gaat ie zomaar mensen lastig vallen via pm
Pot verwijt de ketel.....

19-10-2002, 12:50

Citaat:
Origineel gepost door Junkie
Wat dacht je van de puinopen van BeppieTruus. Orospor.
wil jij je domme opmerkinkg voor je houden met je orospor.
je laat hier alleen maar weer zien hoe achterlijk je bezig bent.