Bekijk volle/desktop versie : Waargebeurd!! Wie heeft advies?



21-11-2008, 12:01
Salaamu aleikum wa rahmatullahi wa barakaatuhu,

Een vriendin van me heeft onder dit account, wat haar account is, een onderwerp gestart met ongeveer dezelfde naam. Ze heeft daarin een aantal vragen gesteld met als doel om mij te helpen, op haar manier. Moge Allah Subhaanahu wa Ta' ala haar belonen voor haar goede intenties. Ik maak nu gebruik van haar account om er zelf iets over te zeggen.

Een aantal van jullie heeft oprecht meegedacht en sommigen hebben ook op haar onderwerp gereageerd. Djzazakoum Allahu geiran. Jullie zuster- en broederschap en medeleven heeft mij ontroerd.

De situatie die mijn zuster voorlegde ging over mijn man en ik. We zijn ongeveer 5 jaar getrouwd. Ik heb veel gezondigd. Mijn man en ik hadden een haramrelatie voordat we trouwden. Ik deed destijds niets aan het gebed, noch verrichtte hij het gebed. Ik geloofde wel in het bestaan van Allah , maar ik was dus niet gehoorzaam aan Hem. Mijn man erkende het bestaan van sheitan toen al niet, maar ik wist niet dat hij ook toen Allah niet erkende en ongelovig was. Maar toen we getrouwd waren, kwam ik daar al vrij snel achter.

Ik ben reeds enige jaren bekeerd tot de Islam. Hamdulillah. Ik heb berouw getoond voor mijn zondige leven en ik doe dit nog elke dag. Ik hoop dat Hij mij zal vergeven en dat Hij ons allemaal zal vergeven en leiden. Zonder zijn barmhartigheid en genade zijn we nergens. Mijn man is wat carrière maken betreft nogal succesvol en hij verdient veel geld. Hij denkt dat alles van hemzelf komt en dat niets van het goede in zijn leven te danken is aan Allah . Hij doet namelijk niks, want hij is een verzinsel van de mensen van weleer, aldus mijn man niet eens zo lang geleden. Ik probeer elke dag weer een klein beetje meer kennis op te doen en deze in de praktijk te brengen. Ik ervaar daar moeilijkheden bij, omdat mijn man het er niet mee eens is en hij vindt dat ik overdrijf. Ik volg de Koran en de Sunna. Hij wil zich niet verdiepen daarin en kan om die reden veel van de wetten van God niet begrijpen. Ik vraag Allah dagelijks meerdere malen om mijn man en mij, en alle andere mensen te leiden. Ik heb veel geduld gehad en altijd geprobeerd om te praten met hem.

Ik heb mijn man onlangs een keuze voorgelegd. Ik ben niet van de ultimata, maar ik vond dat ik op dat moment geen andere keuze had. Hij kon gaan beginnen met het verrichten van het gebed, of hij zou mij voor een lastige keuze stellen. Ik had steeds meer het idee dat ik nog in zonde leefde, omdat ik leefde met iemand die in niet mis te verstane woorden heeft aangegeven dat hij niet gelooft in God en Zijn Eénheid en Zijn Boodschapper (vzmh). Ik heb elke dag gesmeekt om leiding voor hem en voor mijzelf. Ik ben mijn man gehoorzaam geweest. Ik had heel veel voor hem over. Er was een tijd dat ik werkelijk alles voor hem over had. Nu heb ik grenzen, want Allah heeft ons die opgelegd. Hij heeft toch gekozen voor het gebed. Hamdulillah. SubhaanAllah. Hij heeft gebeden. Ik merk wel dat er nog steeds weerstand bij hem is en dat hij soms niet wil bidden. Ook wil hij verder niets over het geloof horen en vindt hij nog steeds veel overdreven. Maar als ik aan hem doorvraag of hij alsjeblieft wil bidden en ik zeg dat hij zich daarna beter zal voelen, dan doet hij het, in turbosnelheid. Maar toch ben ik nog tevreden, want ik was wanhopig en het feit dat hij nu tijdens het gebed Allahu Akbar zegt en getuigt dat er geen god is dan Allah Subhaana wa Ta' ala en dat Muhammed (vzmh) zijn Boodschapper is, doet mij geloven dat er nog hoop is voor ons. Ik ben zo dankbaar. Hamdulillah. Ik vind het alleen jammer dat mijn man (nog) niet vol overgave bidt en dat hij niet zijn kennis omtrent onze Dien wil vergroten. En ik vind het pijnlijk dat hij niet alle regels accepteert zoals ze zijn. Hypotheekrente vindt hij bijvoorbeeld normaal, terwijl ik daar niets mee te maken wil hebben omwille van God . Salaam is niet vanzelfsprekend voor hem als hij een moslim aanspreekt. Hij begrijpt niet dat ik mannen niet de hand wil schudden. Vroeger had ik daar namelijk nooit problemen mee, zegt hij. Geir insha Allah. Ik doe heel erg mijn best om tevreden te zijn en om nog meer verdraagzaakheid op te brengen. Geir insha Allah.

Dit zijn voorbeelden van zaken die mijn man nog verafschuwt of juist heel normaal vindt. Lezingen. Ik heb geen toestemming van hem om te gaan, want hij vindt dat bij elke lezing onzin wordt uitgekraamd. Hij verbiedt het me expliciet, dus ik ga nooit. Ik wil namelijk niet ongehoorzaam zijn aan hem. Mijn man draagt zijde. Hij rookt. De Arabische taal vindt hij ronduit vreselijk. Hij kan het niet aanhoren. En als ik toch per ongeluk uit automatisme een bepaald iets in het Arabisch zeg, dan weet hij even niet wat hij moet doen. Dus dan maakt hij mij op niet mis te verstane wijze duidelijk dat hij het niet wil hebben. De paar zusters die ik ken, mag ik niet meer zien. Hij vindt dat zij de oorzaak zijn van mijn bekering en dat ze dus een slechte invloed op me hebben. Ik ben Marokkaans, maar ken wienig zusters. Ik ben opgegroeid met Nederlanders. Maar de paar zusters die ik ken, mag ik niet meer van hem zien. Ik zou juist zo graag meer contact willen met hen en met meerdere zusters, om elkaar aan te sporen om het goede te doen en om elkaar te vermanen om het slechte te vermijden. Hij vast niet tijdens de Ramadan. Zijn ouders denken wel dat hij vast. Hopelijk zal hij de volgende Ramadan insha Allah wel vasten. Hij rookt. Hij gaat nooit naar de moskee. Nooit. Hij vindt dat een vreselijke plek. Hij denkt dat iedereen die daar komt, schijnheilig is. Dat fluistert sheitan hem in. Hij vindt het niet fijn als ik naar de Koran luister of als ik uit de Koran lees. Dat vindt hij overdreven en hij vindt dat ik al mijn aandacht aan hem moet besteden. Hij heeft liever dat ik mijn hizjaab niet op de, zoals hij dat noemt, talibaanstijl draag. Hij wil dat ik hem draag zoals ik dat vroeger deed, dus naar achteren met nek onthuld. Ik draag hem op correcte wijze, dus alles bedekkend behalve gezicht. Dat vindt hij overdreven. Ik draag buiten geen make-up meer. Dat vindt hij overdreven. De reden waarom ik het destijds niet meer deed, bevalt hem niet. Als ik een andere reden zou hebben, dan zou hij het niet erg vinden dat ik geen make-up meer draag. Hij zei al voordat we trouwden dat ik geen make-up nodig heb om er goed uit te zien. Het is dus echt de reden op zichzelf staand die hem niet aanstaat: ik doe het omwille van Allah Subhaanahu wa Ta'ala. Mijn man geeft de salaam-groet niet aan mij of aan anderen. Alleen mijn ouders en broers krijgen die. Mijn man vindt dat namelijk overdreven en hallo, goedemiddag of goedenavond is wel voldoende, volgens hem. Op het werk groet hij wel iedereen op de daar geldende manier. Waarom groet hij dan niet eens zijn eigen familieleden met de voor hen gepaste groet, namelijk de salaam? De salaam is voor moslims. Onder andere die onderscheidt ons van de niet-moslims. Als ik wil bidden, is hij vaak geneigd om mij te vragen om iets voor hem te doen. Dat zou mij ervan weerhouden om mijn gebed op tijd te verrichten, terwijl hij mij vraagt om onbenulligheden. Ik doe vaak wel eerst wat hij zegt, heel snel, zoals het brengen van een kop koffie, zodat de sfeer in huis niet voor de rest van de dag of avond verziekt is. Ik geef dus wel toe, wat sommige dingen betreft. Maar dan zit ik er wel mee. Hij zou eigenlijk begrip moeten tonen, vind ik. Ik leg hem ook netjes uit dat ik graag eerst wil bidden en dt ik daarna insha Allah weer alles voor hem kan doen. Maar dan raakt hij geirriteerd en dat laat hij goed merken. En dan steekt hij een torade af dat ik door ben gedraaid en dat ik overdrijf en dat hij er gek van wordt. Dat zegt hij zo nu en dan. Hij vindt het overdreven als ik op bepaalde dagen vrijwillig vast. Ik meld het bij hem van tevoren en vraag of hij er geen bezwaar tegen heeft. Hij raakt dan geirriteerd en zegt dat ik overdrijf. Verder zegt hij dan niet. Hij verbiedt me dus niet om te vasten. Bidden mag ik ook van hem.

Mijn man heeft veel goede kanten. Voordat ik bekeerde, vond ik hem de ideale man. Ik was heel gelukkig. Hij bezat alle eigenschappen die ik maar zou willen in mijn man. Sheitan had het heel mooi doen lijken. Pas toen ik tot inkeer kwam, begon ik bepaalde zaken afkeer te hebben. Maar nog steeds mag ik hem heel graag. Ik zou alleen heel graag willen dat hij volledig en helemaal uit zichzelf zou bekeren. Dan zou alles goed zijn. Insha Allah komt die dag. Ik zie hem helemaal niet als een door en door slecht mens. Helemaal niet. Maar hij heeft veel weerstand tegen de Islam en dat is voor mij een groot probleem. Wanneer we praten, merk ik dat hij o.a. nog niet volledig gelooft in wat in de Koran staat. En dat druk ik nog voorzichtig uit. Dit doet mij pijn, juist omdat het mijn man is.

21-11-2008, 12:01


Ik weet dat ik fouten heb gemaakt en dat ik heb gezondigd. Ik vraag Allah om vergiffenis. Ik hoop dat dit een les is voor mijn zusters. Kijk goed naar jezelf. Zorg ervoor dat je kennis opdoet voordat het te laat is. Let goed op met wie je insha Allah trouwt. Het praktiseren van onze Dien staat op nummer één. Ga geen haramrelaties aan. Sheitan doet het voorkomen alsof het aantrekkelijk is en je wilt toch je man goed leren kennen voordat je trouwt? Fout! Doe dit niet. En geld en uiterlijk is minder belangrijk dan je denkt. Als ik terug kon gaan in de tijd en dit opnieuw had kunnen doen met het beetje kennis die ik nu bezit, hamdulillah, dan zou ik het anders doen. Dan zou ik geen haramrelatie aangaan en vertrouwen op Allah . En ik zou kiezen voor iemand die zijn geloof op nummer één heeft staan. Ik was blind. Maar hamdulillah. Alles heeft een bedoeling. Misschien dat één van jullie van mijn fouten zal leren. Dan ben ik al blij. Als een man niet praktiserend is, dan betekent dit natuurlijk niet dat hij nooit geleid zal worden door Allah Subhaanahu wa Ta'ala. Hij leidt wie Hij wil. Maar als je met zo'n man huwt, dan loop je het risico dat je in hetzelfde schuitje terecht komt als ik. Je gaat houden van die man en dan blijkt hij zich misschien opeens niet te willen onderwerpen. Wat doe je als na bijvoorbeeld 4 of 5 jaar nog steeds niks veranderd is? Dan zit je met de vraag: heb ik genoeg moeite gedaan en heb ik voldoende verdraagzaamheid gehad, mag ik kinderen met hem krijgen of moet ik hem nu eigenlijk meteen verlaten? Is dit een beproeving? Ik weet het niet. Allahu A'lam. Zusters, weet dat het voor ons niet voor niks verplicht is gesteld om een man te beoordelen op basis van zijn Iman en Taqwa. Zorg er dus voor dat je je prioriteiten goed hebt gerangschikt en dat je insha Allah kiest voor een goede man, iemand die gelovig is en die de wetten van Allah erkent. Breng jezelf niet in een moeilijke positie door te gaan voor blinde liefde. Liefde alleen is niks. Daar ben ik achtergekomen. Ik houd zoveel van mijn man, maar dat maakt het echt niet makkelijker.

Mijn man bidt weliswaar niet op tijd, maar hij bidt nu wel. Hamdulillah. Gisteren bijvoorbeeld wilde hij niet bidden, want hij had zin om op de bank te gaan liggen en om tv te kijken. Ik zei dat hij beter eerst kon bidden. Hij zei nee. Toen bleef ik op een rustige manier met hem praten. Ik bleef volhouden en voor zijn neus vroeg ik Allah om hem te leiden. Hij ging toen toch de wudu doen. Daarna bidde hij in sneltreinvaart. Maar hij heeft wel gebeden. Hamdulillah.

Ik heb regelmatig discussies met hem als het over geloofskwesties gaat, welke hij dan afkapt. Hij is heel dominant en ik laat hem dan maar in zulke situaties. Gisteren hadden we het bijvoorbeeld over hypotheken. Hij wil weer een huis gaan kopen, insha Allah. Maar hij wil een hypotheek afsluiten voor de nieuwe woning. Ik zei dat we het op een andere manier kunnen doen, insha Allah. Tegenwoordig schijnen mensen ook een zogenaamde halalhypotheek te kunnen nemen. Ik weet er inhoudelijk verder niets van, maar ik heb er van gehoord en ik vond dat hij en ik ons daarin zouden moeten verdiepen om te kijken hoe dat in elkaar zit. Ik wil geen rente betalen, noch rente ontvangen. Mijn man heeft tegen geen van beiden bezwaar. Hij vindt het echt uberoverdreven van mij.

Ik zag altijd erg op tegen een eventuele scheiding, omdat ik veel van hem houd en ik bang was voor de toekomst die me dan te wachten staat. Ik was bang dat ik in God's ogen misschien de verkeerde keuze zou maken en ik slechter af zou zijn. Maar bovenal omdat van alle toegstane zaken, de echtscheiding het minste geliefd is bij Allah . Wa Allahu A'lam. Tegenwoordig voel ik me sterker. Als mijn man zelf toch nog een keer laat weten dat hij ongelovog is of uit zijn gedrag heel duidelijk blijkt dat hij niet gelovig is, dan kan ik er inmiddels voor mezelf op vertrouwen dat ik in ieder geval mijn best heb gedaan en dat ik voldoende geduld heb gehad. Allahu A'lam. In dat geval zal ik van hem moeten scheiden, anders heb ik alleen mezelf ermee. In het onverhoopte geval dat dit zich zou voordoen, hoop ik dat Allah mij zal helpen bij het maken van mijn keuze en dat Hij mij zal helpen om te blijven volharden. Insha Alaah, ya Rabbi al 'alamien.

Omdat hij nu wel bidt, wil ik nog geduld met hem hebben en bij hem blijven en hem steunen. Misschien heeft hij nog tijd nodig en is het voor hem allemaal te veel in één keer. Ik hoop dat ik niet de verkeerde keuze maak door bij hem te blijven. Ik durf niet aan kinderen te beginnen, omdat ik eerst insha Allah wil zien dat hij echt bekeerd is, we elkaar begrijpen en hij samen met mij op ie manier verder wil gaan. Ik hoop dat Allah ons allemaal zal leiden.

Bedankt voor jullie medeleven. Ik houd van jullie omwille van Allah Subhaana wa Ta'ala. Dzjazakoum Allahu geiran.

Tot slot heb ik een vraag. Stel dat mijn man een nieuwe hypotheek af gaat sluiten, ook al wil ik dat niet. Moet ik dat zien als druppel die de emmer doet overlopen, als bewijs van ongeloof, of moet ik geduldig zijn en bij hem blijven en hopen dat hij insha Allah zelf zal inzien dat het niet goed is? Ik ben bang dat het mij aangerekend zal worden als ik woon in een huis waarover hypotheek wordt betaald. Maar nu hij bidt, heb ik het idee dat ik hem juist heel erg moet steunen om vol te houden en dat ik hem met God's hulp er misschien toe kan brengen om meer kennis op te doen, zodat hij insha Allah vanzelf in zal zien wat goed is en wat kwaad is. Ik twijfel nu dus, omdat hij sinds kort wel bidt.

Mocht ik iets verkeerds of slechts hebben gezegd, dan komt dat uitsluitend van mij en van sheitan. En dan vraag ik Allah om vergiffenis daarvoor. Al het goede komt van Allah Subhaanahu wa Ta'ala.

Wa salaamu aleikum

21-11-2008, 14:09
ik ben je verhaal gelezen.. het is echt een lastige situatie.. ik weet niet wat ik in jou situatie zou doen.. het is moeilijk iemand te laten gaan waar je van houdt.. en je blijft mr altijd hopen op het feit dat het wie weet wel goed komt..

ik hoop echt voor je dat je insha Allah de juiste keuzes zal maken en dat alles insha Allah goed komt!!

Gair insha Allah..

21-11-2008, 16:31
Salaam oualaikum,

MashAllah. Moge Allah jouw keuze vergemakelijken. Het is een hele lastige situatie, daarbij komt nog eens dat hij al zo was alvorens je het huwelijk met hem treedde maar je zei dat je er daarna pas achter kwam dat hij ook ongelovig was aan Allah Wij zijn eenmaal mensen en we maken fouten. Jij zat toen op een dwaalspoor maar alhmdl heeft Allah jou zich naar Hem toegetrokken, maar dit gaat niet zo makkelijk weet je. Allah beproeft Zijn 3ibaad, dus ook jij. Je moet het zo zien; het is natuurlijk geen leuke situatie en af en toe denk je wat moet ik in Allah s naam doen? Maar hier is een troost: Allah die beproeft je, maar ook tegeleijkertijd wist hij zonden weg! Hoe geweldig subhanAllah.. dus Allah die probeert jou naar Zich toe te trekken dmv jou te beproefen en Hij wil zien of jij daadwerkelijk in Hem geloofd, en in hoeverre je wereldse zaken op zal gaan offeren voor Hem. Wat betreft je man; probeer eens stap voor stap. Wat je doet is surat al baqara in huis afspelen... zodra hij het gelijk uitgaat doen of hij zegt ik wil er niks van horen, met nogal een agressieve toon dan doe j m uit. Peil een paar dagen of zijn reactie hetzelfde blijft als je weer die surat in huis afspeelt, of wat je ook kan doen is het hardop reciteren waar hij bij zit. Indien hij agressiviteit vertoont, of er niks van wil weten stop je weer... een andere keer zeg je hard de adhaan of speel je het in huis af.. (nog beter; koop zo'n klok die het gebed oproept) als zijn reactie zoals hierboven beschreven weer volgt, dan is er zeker wat anders aan de hand en in dat geval zou ik zoeken naar een raqi, (eerst in overleg met je man, en zeggen dat hij niks gaat doen alleen beetje koraan over je reciteren) Als hij dikwijls weigert, moet je in huis juist zo vaak mogelijk ayat al kursi reciteren etc.. en ook de laatste 3 surats in de koraan. Als iemand je kan helpen dan kun je stiekem een afspraak maken bij die raqi en zorgen dat je man het niet weet totdat hij voor de deur verschijnt dan kan hij geen kant meer op. Laat die man over hem lezen, kan geen kwaad tog? Als er daadwerkelijk niks is, dan kan je dus uitsluiten dat hij beinvloedt wordt door iets. Maar denk dat de raqi wel kan peilen waarom hij zo afstandelijk doet.

Moge Allah ons allen leiden, en behoeden voor het hellevuur.

Amien.

21-11-2008, 16:49


Heb je salaat instigara gebid? moge Allah jouw en je man leiden op zijn pad ...Amien

21-11-2008, 18:09
Is je man Nederlands of marokaans en jij zelf???